POLECAMY
Format:
ibuk
Anglię i Stany Zjednoczone bez wątpienia należy uznać za prekursorów w poszukiwaniu efektywnych rozwiązań resocjalizujących. Uważny badacz, czy praktyk związany z tą formą działania społecznego zapewne nie raz zauważył, że wiele znaczących idei, nowatorskich praktyk, czy wykraczających poza swoją epokę rozwiązań instytucjonalnych miało swój początek właśnie w Anglii lub Stanach Zjednoczonych. Innowacyjność przyjmowanych rozwiązań promieniowała nie tylko na inne kraje, ale i kontynenty, jak to się stało z systemem celkowym, czy progresywnym, wzbudzając refleksję teoretyczną i prowokując do dalszych modyfikacji. Patrząc wstecz nie można nie zauważyć, że były one pokłosiem silnej tendencji do poszukiwania skutecznych metod oddziaływań resocjalizacyjnych. Aktualnie tak angielski, jak i amerykański system bez wątpienia należą do najistotniejszych kreatorów współczesnej teorii i praktyki resocjalizacyjnej. Publikacja przedstawia oba systemy w perspektywie historycznej, społecznej, organizacyjnej oraz pedagogicznej. Książka skierowana jest do teoretyków i praktyków związanych z szeroko rozumianą resocjalizacją. Sporo ciekawych wątków znajdą w niej dla siebie studenci nie tylko resocjalizacji, ale również prawa, pracy socjalnej, czy socjologii.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 371 |
Kategoria | Resocjalizacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2886-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP (A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś, M. Muskała) 11 | |
1. GENEZA ANGLOSASKIEGO SYSTEMU RESOCJALIZACJI 17 | |
1.1. Od kary śmierci do kolonii karnych (A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś) | 18 |
1.2. Początki poprawczego wymiaru kary kryminalnej w systemie anglosaskim (A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś) | 23 |
1.3. Od nothing works do what works – w poszukiwaniu skutecznych form resocjalizacji (A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś) | 37 |
2. SZACOWANIE RYZYKA I POTRZEB JAKO MODEL DIAGNOZY RESOCJALIZACYJNEJ | 41 |
2.1. Model Risk-Need-Responsivity w diagnozie resocjalizacyjnej (A. Barczykowska, M. Muskała) | 41 |
2.2. Szacowanie ryzyka i potrzeb w angielskiej praktyce resocjalizacyjnej (A. Barczykowska, M. Muskała) | 49 |
2.2.1. Diagnoza niedostosowania społecznego nieletnich w Anglii i Walii | 49 |
2.2.2. Diagnoza resocjalizacyjna dorosłych w Anglii i Walii | 58 |
2.3. Szacowanie ryzyka i potrzeb w amerykańskiej praktyce resocjalizacyjnej (A. Barczykowska) | 71 |
2.3.1. Diagnoza niedostosowania społecznego nieletnich w Stanach Zjednoczonych | 71 |
2.3.2. Diagnoza resocjalizacyjna dorosłych w Stanach Zjednoczonych | 85 |
3. SYSTEMY RESOCJALIZACJI NIELETNICH | 97 |
3.1. System oddziaływań wobec nieletnich w Anglii i Walii (M. Muskała) | 97 |
3.1.1. Instytucjonalny charakter wymiaru sprawiedliwości dla nieletnich | 99 |
3.1.2. Programy profilaktyczne i pozasądowe formy reakcji na zachowania dewiacyjne nieletnich | 103 |
3.1.3. Katalog środków pozostających w dyspozycji sądu | 117 |
3.2. System oddziaływań wobec nieletnich w Stanach Zjednoczonych (A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś) | 135 |
3.2.1. Pojęcie nieletniości i granice nieodpowiedzialności karnej | 139 |
3.2.2. Instytucjonalny wymiar procesu resocjalizacji w Stanach Zjednoczonych | 142 |
3.2.3. Programy resocjalizacyjne i profilaktyczne dla nieletnich | 151 |
3.2.4. Wsparcie procesu readaptacji społecznej nieletnich | 163 |
4. SYSTEMY RESOCJALIZACJI DOROSŁYCH | 173 |
4.1. Probacja i parole w anglosaskiej praktyce resocjalizacyjnej (A. Barczykowska, M. Muskała) | 173 |
4.1.1. Probacja i parole w Stanach Zjednoczonych | 175 |
4.1.1.1. Wykonywanie orzeczeń probacyjnych i parole na przełomie XX i XXI wieku | 182 |
4.1.1.2. Efektywność oddziaływań probacyjnych | 183 |
4.1.2. Probacja w Anglii i Walii | 185 |
4.1.2.1. Struktura i organizacja Służb Kuratorskich | 187 |
4.1.2.2. Działania Służb Kuratorskich na różnych etapach postępowania karnego | 188 |
4.2. Resocjalizacyjny wymiar sankcji pośrednich (A. Barczykowska, M. Muskała) | 197 |
4.2.1. Katalog sankcji pośrednich w Anglii | 200 |
4.2.2. Katalog sankcji pośrednich w Stanach Zjednoczonych | 204 |
4.2.3. Szanse sankcji pośrednich w Anglii i Stanach Zjednoczonych | 209 |
4.2.4. Zagrożenia sankcji pośrednich w Anglii i Stanach Zjednoczonych | 211 |
4.3. System penitencjarny w Anglii i Walii (M. Muskała) | 213 |
4.3.1. Struktura organizacyjna angielskiego więziennictwa | 217 |
4.3.2. Wykonywanie kary pozbawienia wolności | 221 |
4.3.3. Zakończenie wykonywania kary pozbawienia wolności i przygotowanie do opuszczenia zakładu | 229 |
4.4. System penitencjarny w Stanach Zjednoczonych (A. Barczykowska) | 241 |
4.4.1. Struktura i organizacja więziennictwa amerykańskiego | 243 |
4.4.2. Wykonywanie kary pozbawienia wolności w Stanach Zjednoczonych | 251 |
4.4.3. Zakończenie wykonywania kary pozbawienia wolności i przygotowanie do opuszczenia zakładu | 260 |
5. RESOCJALIZACJA W DZIAŁANIU | 271 |
5.1. System resocjalizacyjny Glen Mills School (M. Muskała) | 272 |
5.1.1. Program Glen Mills School | 273 |
5.1.2. Organizacja pracy Glen Mills School | 276 |
5.2. Dom wychowawczy Aldine House (S. Dzierzyńska-Breś) | 284 |
5.2.1. Infrastruktura Aldine House | 289 |
5.2.2. Organizacja i zarządzanie przypadkiem w Aldine House | 290 |
5.3. Zastosowanie strategii awersyjnych w resocjalizacji (M. Muskała) | 297 |
5.3.1. Amerykańskie boot campy – obozy dyscyplinujące | 299 |
5.3.2. Angielski High Intensity Training | 305 |
5.4. Halfway house – między więzieniem a wolnością (A. Barczykowska) | 310 |
5.5. Mentoring w resocjalizacji (A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś) | 316 |
5.5.1. Mentoring w perspektywie historycznej | 317 |
5.5.2. Podstawy oddziaływań opartych na mentoringu | 319 |
5.5.3. Zastosowanie programów mentoringowych w profilaktyce i resocjalizacji | 323 |
5.6. Juvenile drug court – sąd narkotykowy dla nieletnich w Stanach Zjednoczonych (S. Dzierzyńska-Breś) | 329 |
5.6.1. Drug court w perspektywie historycznej | 329 |
5.6.2. Założenia juvenile drug court | 331 |
5.6.3. Strategie działań sądów narkotykowych dla nieletnich | 334 |
ZAKOŃCZENIE (A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś, M. Muskała) | 343 |
BIBLIOGRAFIA | 347 |
SPIS TABEL | 369 |
SPIS SCHEMATÓW | 371 |