Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych

Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych

1 opinia

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Anglię i Stany Zjednoczone bez wątpienia należy uznać za prekursorów w poszukiwaniu efektywnych rozwiązań resocjalizujących. Uważny badacz, czy praktyk związany z tą formą działania społecznego zapewne nie raz zauważył, że wiele znaczących idei, nowatorskich praktyk, czy wykraczających poza swoją epokę rozwiązań instytucjonalnych miało swój początek właśnie w Anglii lub Stanach Zjednoczonych. Innowacyjność przyjmowanych rozwiązań promieniowała nie tylko na inne kraje, ale i kontynenty, jak to się stało z systemem celkowym, czy progresywnym, wzbudzając refleksję teoretyczną i prowokując do dalszych modyfikacji. Patrząc wstecz nie można nie zauważyć, że były one pokłosiem silnej tendencji do poszukiwania skutecznych metod oddziaływań resocjalizacyjnych. Aktualnie tak angielski, jak i amerykański system bez wątpienia należą do najistotniejszych kreatorów współczesnej teorii i praktyki resocjalizacyjnej. Publikacja przedstawia oba systemy w perspektywie historycznej, społecznej, organizacyjnej oraz pedagogicznej. Książka skierowana jest do teoretyków i praktyków związanych z szeroko rozumianą resocjalizacją. Sporo ciekawych wątków znajdą w niej dla siebie studenci nie tylko resocjalizacji, ale również prawa, pracy socjalnej, czy socjologii.


Rok wydania2015
Liczba stron371
KategoriaResocjalizacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2886-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP (A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś, M. Muskała)  11
  
  1. GENEZA ANGLOSASKIEGO SYSTEMU RESOCJALIZACJI  17
  
  1.1. Od kary śmierci do kolonii karnych (A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś)     18
  1.2. Początki poprawczego wymiaru kary kryminalnej w systemie anglosaskim (A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś)     23
  1.3. Od nothing works do what works – w poszukiwaniu skutecznych form resocjalizacji (A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś)     37
  
  2. SZACOWANIE RYZYKA I POTRZEB JAKO MODEL DIAGNOZY RESOCJALIZACYJNEJ     41
  
  2.1. Model Risk-Need-Responsivity w diagnozie resocjalizacyjnej (A. Barczykowska, M. Muskała)     41
  2.2. Szacowanie ryzyka i potrzeb w angielskiej praktyce resocjalizacyjnej (A. Barczykowska, M. Muskała)     49
  2.2.1. Diagnoza niedostosowania społecznego nieletnich w Anglii i Walii     49
  2.2.2. Diagnoza resocjalizacyjna dorosłych w Anglii i Walii     58
  2.3. Szacowanie ryzyka i potrzeb w amerykańskiej praktyce resocjalizacyjnej (A. Barczykowska)     71
  2.3.1. Diagnoza niedostosowania społecznego nieletnich w Stanach Zjednoczonych     71
  2.3.2. Diagnoza resocjalizacyjna dorosłych w Stanach Zjednoczonych     85
  
  3. SYSTEMY RESOCJALIZACJI NIELETNICH     97
  
  3.1. System oddziaływań wobec nieletnich w Anglii i Walii (M. Muskała)     97
  3.1.1. Instytucjonalny charakter wymiaru sprawiedliwości dla nieletnich     99
  3.1.2. Programy profilaktyczne i pozasądowe formy reakcji na zachowania dewiacyjne nieletnich     103
  3.1.3. Katalog środków pozostających w dyspozycji sądu     117
  3.2. System oddziaływań wobec nieletnich w Stanach Zjednoczonych (A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś)     135
  3.2.1. Pojęcie nieletniości i granice nieodpowiedzialności karnej     139
  3.2.2. Instytucjonalny wymiar procesu resocjalizacji w Stanach Zjednoczonych     142
  3.2.3. Programy resocjalizacyjne i profilaktyczne dla nieletnich     151
  3.2.4. Wsparcie procesu readaptacji społecznej nieletnich     163
  
  4. SYSTEMY RESOCJALIZACJI DOROSŁYCH     173
  
  4.1. Probacja i parole w anglosaskiej praktyce resocjalizacyjnej (A. Barczykowska, M. Muskała)     173
  4.1.1. Probacja i parole w Stanach Zjednoczonych     175
  4.1.1.1. Wykonywanie orzeczeń probacyjnych i parole na przełomie XX i XXI wieku     182
  4.1.1.2. Efektywność oddziaływań probacyjnych     183
  4.1.2. Probacja w Anglii i Walii     185
  4.1.2.1. Struktura i organizacja Służb Kuratorskich     187
  4.1.2.2. Działania Służb Kuratorskich na różnych etapach postępowania karnego     188
  4.2. Resocjalizacyjny wymiar sankcji pośrednich (A. Barczykowska, M. Muskała)     197
  4.2.1. Katalog sankcji pośrednich w Anglii     200
  4.2.2. Katalog sankcji pośrednich w Stanach Zjednoczonych     204
  4.2.3. Szanse sankcji pośrednich w Anglii i Stanach Zjednoczonych     209
  4.2.4. Zagrożenia sankcji pośrednich w Anglii i Stanach Zjednoczonych     211
  4.3. System penitencjarny w Anglii i Walii (M. Muskała)     213
  4.3.1. Struktura organizacyjna angielskiego więziennictwa     217
  4.3.2. Wykonywanie kary pozbawienia wolności     221
  4.3.3. Zakończenie wykonywania kary pozbawienia wolności i przygotowanie do opuszczenia zakładu     229
  4.4. System penitencjarny w Stanach Zjednoczonych (A. Barczykowska)     241
  4.4.1. Struktura i organizacja więziennictwa amerykańskiego     243
  4.4.2. Wykonywanie kary pozbawienia wolności w Stanach Zjednoczonych     251
  4.4.3. Zakończenie wykonywania kary pozbawienia wolności i przygotowanie do opuszczenia zakładu     260
  
  5. RESOCJALIZACJA W DZIAŁANIU     271
  
  5.1. System resocjalizacyjny Glen Mills School (M. Muskała)     272
  5.1.1. Program Glen Mills School     273
  5.1.2. Organizacja pracy Glen Mills School     276
  5.2. Dom wychowawczy Aldine House (S. Dzierzyńska-Breś)     284
  5.2.1. Infrastruktura Aldine House     289
  5.2.2. Organizacja i zarządzanie przypadkiem w Aldine House     290
  5.3. Zastosowanie strategii awersyjnych w resocjalizacji (M. Muskała)     297
  5.3.1. Amerykańskie boot campy – obozy dyscyplinujące     299
  5.3.2. Angielski High Intensity Training     305
  5.4. Halfway house – między więzieniem a wolnością (A. Barczykowska)     310
  5.5. Mentoring w resocjalizacji (A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś)     316
  5.5.1. Mentoring w perspektywie historycznej     317
  5.5.2. Podstawy oddziaływań opartych na mentoringu     319
  5.5.3. Zastosowanie programów mentoringowych w profilaktyce i resocjalizacji     323
  5.6. Juvenile drug court – sąd narkotykowy dla nieletnich w Stanach Zjednoczonych (S. Dzierzyńska-Breś)     329
  5.6.1. Drug court w perspektywie historycznej     329
  5.6.2. Założenia juvenile drug court     331
  5.6.3. Strategie działań sądów narkotykowych dla nieletnich     334
  
  ZAKOŃCZENIE (A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś, M. Muskała)     343
  BIBLIOGRAFIA     347
  SPIS TABEL     369
  SPIS SCHEMATÓW     371
RozwińZwiń