POLECAMY
-20%
Format:
Pani dr Małgorzata Bogunia-Borowska przyzwyczaiła swoich czytelników do tego, że prowadzi bardzo rzetelny i wiarygodny wywód naukowy, a jednocześnie ujmuje go w atrakcyjnej formie językowej. W przypadku jej kolejnej autorskiej książki, zatytułowanej Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, przypuszczenia te uzyskują nie tylko potwierdzenie, ale zrealizowane są na najwyższym poziomie.
W tej książce czytelnik odnajdzie ponadto bardzo atrakcyjną prezentację skomplikowanej problematyki najnowszej humanistyki. Autorka jest ze wszech miar kompetentna w zakresie dyskutowanej przez nią metodologii, jak również bardzo sprawnie oraz z niebanalnym pomysłem prezentuje koncepcje analityczne.
Z recenzji prof. dr. hab. Wiesława Godzica
Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe to opracowanie z pewnością bardzo wartościowe. Autorka poddaje refleksji interpretacyjnej fenomen telewizji z wielu perspektyw badawczych, uzyskując interesujące i wartościowe efekty poznawcze. Z jednej strony telewizja traktowana jest tutaj jako swoiste zwierciadło, w którym odbijają się wyraziście ważne zjawiska i tendencje społeczne, a z drugiej strony sama instytucja telewizji zostaje potraktowana jako czynnik stymulujący i podtrzymujący wiele symptomatycznych wydarzeń i tendencji charakterystycznych dla naszej współczesności. Książkę Pani dr Małgorzaty Boguni-Borowskiej z pewnością należy oceniać z perspektywy wieloletniego programu badawczego, konsekwentnie realizowanego w Instytucie Socjologii UJ i dotyczącego problematyki socjologii codzienności. Kolejne tomy (...) poświęcone tym kwestiom stanowią cenny dorobek naukowy.
Z recenzji prof. dr. hab. Eugeniusza Wilka
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 328 |
Kategoria | Komunikacja społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3337-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Fenomen sekt
do koszyka
Fenomen daty
do koszyka
Fenomen doświadczenia mistycznego
do koszyka
Fenomen Facebooka
do koszyka
Fenomen Kobiecości
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie – Społeczno-kulturowa refleksja nad telewizją – telewizja w trakcie zmian | 11 |
Rozdział 1. Rzeczywistość telewizyjnych dyskursów – fenomenologia telewizyjnego medium | 15 |
Realność świata i rzeczywistość telewizyjna | 15 |
Popularne dyskursy telewizyjne | 26 |
Dyskurs rywalizacji | 30 |
Dyskurs stylu życia | 30 |
Dyskurs autoreferencyjny | 30 |
Dyskurs scientyfi kacyjny | 31 |
Dyskurs deliberatywny | 31 |
Dyskurs rozrywki | 32 |
Rozdział 2 – Transformacja telewizji – telemorfoza oraz status telewizji | 37 |
Telewizja jako element medialnego systemu | 37 |
Przyspieszony rozwój mediów | 38 |
Innowacyjność produktów technologicznych | 38 |
Telemorfoza od analogu do digitalizacji | 39 |
Produkcja treści medialnych | 41 |
Hipertrofia i ekspansja telewizyjnych ekranów | 47 |
Projekt AppleTV i GoogleTV | 49 |
Telewizja fantomowa | 52 |
Koncepcje telewizyjne – Mobile TV, Personal TV, Social TV, MyTV | 55 |
System medialny i społeczeństwo – zyski i straty | 58 |
Rozdział 3 – Self-Television – autoreferencyjna natura telewizji | 61 |
Status ponowoczesnej telewizji | 61 |
Telewizyjna narracja w dobie postmodernizmu | 66 |
Metatelewizyjna narracja i autoreferencyjna natura współczesnej telewizji | 69 |
Sfera publiczna i prywatna oraz obszar sceny i kulis | 79 |
Self-Television – refleksja nad ponowoczesną telewizją | 83 |
Rozdział 4 – Telewizja śniadaniowa – koncepcja telewizji bezpośredniego przekazu | 85 |
Koncepcja telewizji bezpośredniego przekazu | 85 |
Metody podtrzymywania statusu telewizji bezpośredniego przekazu | 88 |
Codzienność z telewizją śniadaniową | 91 |
Charakterystyka programu telewizji śniadaniowej | 92 |
Struktura programu | 92 |
Projekt programu – cykle tematyczne i poruszane zagadnienia | 93 |
Znaczenie czasu | 95 |
Aranżacja i sceneria przestrzeni | 96 |
Atmosfera i styl | 97 |
Postacie telewizji śniadaniowej | 99 |
Rola i znaczenie prezenterów | 99 |
Popularni goście | 100 |
Ważni eksperci | 101 |
Producenci i realizatorzy | 102 |
Zwyczajni ludzie | 102 |
Autopromocja produktów telewizyjnych w porannych widowiskach | |
telewizyjnych | 104 |
Rozdział 5 – Telewizja rozrywkowa – rozrywkowa koncepcja telewizji | 107 |
Imitowanie kulturowych wzorów | 107 |
Rozrywka – informacja | 110 |
Rozrywka – polityka | 115 |
Rozrywka – demokracja | 121 |
Rozrywka – edukacja | 129 |
Rozrywka – kwestie społeczne | 135 |
Rozrywka – sport | 140 |
Rozrywka – talenty i osobowości telewizyjne | 147 |
Przyszłość telewizyjnej rozrywki | 149 |
Rozdział 6 – Teleporadnictwo – kultywacja i znaczenie zmian w życiu indywidualnym oraz społecznym | 151 |
Afirmacja zmian | 151 |
Teleporadnictwo – zmiana jako wartość społeczna i kulturowa | 152 |
Diety i zdrowe odżywianie | 153 |
Organizacja i porządek w domu | 155 |
Pielęgnacja urody i stylu | 157 |
Rodzina i wychowywanie dzieci | 161 |
Telemetamorfozy – apoteoza ekstremalnych przemian | 164 |
Właściwości ekstremalnych przemian | 170 |
Przemiana jako sukces | 172 |
Bajkowe przemiany w codziennym życiu | 175 |
Rozdział 7 – Teleinterwencjonizm – wizualizacja i inscenizacja problematyki społecznej i instytucjonalnej | 183 |
Problematyka społeczna i obyczajowa na początku lat dziewięćdziesiątych | 183 |
Teleinterwencjonizm – rozwój i znaczenie zjawiska | 186 |
Teleinterwencjonizm – problematyka społeczna i obyczajowa | 190 |
Interwencje – w sprawie pomocy | 190 |
Interwencje – zdarzenia kryminalne | 191 |
Interwencje – kwestie rodzinne | 192 |
Interwencje – ostrzeżenia | 193 |
Interwencje – naruszenie systemu aksjonormatywnego, w tym obyczajów | 193 |
Interwencje – wadliwe funkcjonowanie instytucji | 194 |
Kontrola i rozwój tematyki interwencyjnej | 196 |
Kryzys zaufania i kryzys relacji międzyludzkich | 199 |
Zjawisko pseudointerwencjonizmu | 202 |
Rozdział 8 – Telesocjonewsy – wyjaśnianie i interpretacja rzeczywistości | 211 |
Lęki, strachy i absurdy życia codziennego | 211 |
Paradoksy życia społecznego – perspektywa telewizyjnego medium | 214 |
Społeczeństwo w zwierciadle TV | 218 |
Rozdział 9 – Teleświat medyczny – medykalizacja codzienności i diagnozowanie stanu organizmu społecznego | 221 |
Popularność seriali medycznych | 221 |
Serial medyczny jako metafora życia społecznego | 225 |
„MASH” jako sposób rozliczenia wojennych traum | 225 |
„Szpital Brytania” jako krytyka społeczna państwa brytyjskiego | 226 |
„Na dobre i na złe” – mitologizacja i idealizacja szpitala | 227 |
„Daleko od noszy”, czyli polski szpital w krzywym zwierciadle – parodia polskiej rzeczywistości | 230 |
„Ostry dyżur”, czyli charakterystyka amerykańskiego społeczeństwa | 232 |
„Chirurdzy”, czyli szpital jako miejsce społecznej rywalizacji | 237 |
„Hoży doktorzy” – satyra na amerykańską rzeczywistość szpitalną | 240 |
„Dr House” – propaganda sukcesu amerykańskich rozwiązań systemowych | 241 |
Dokumentalne opowieści szpitalne – realizm medycznych opowieści | 245 |
Medykalizacja codziennego życia – czyli jak ryzykować i kontrolować rzeczywistość | 246 |
Rozdział 10 – Telekulinaria – popularyzacja gotowania w telewizji | 251 |
Popularność tematyki kulinarnej | 251 |
Rewolucyjno-transformacyjny obszar kultury kulinarnej | 254 |
Klasowo-ideologiczny obszar kultury kulinarnej | 258 |
Poradnikowo-zdrowotny obszar kultury kulinarnej | 262 |
Kulturowo-tożsamościowy obszar kultury kulinarnej | 266 |
Podróżniczo-turystyczny obszar kultury kulinarnej | 269 |
Codzienno-rywalizacyjny obszar kultury kulinarnej | 272 |
Społeczno-kulturowe funkcje programów kulinarnych | 274 |
Rozdział 11 – Telewizyjni bohaterowie Kasia i Tomek – negocjacyjny styl życia w kulturze konsumpcyjnej | 277 |
Negocjacyjny charakter kultury konsumpcyjnej | 277 |
Kasia i Tomek w trakcie kulturowych negocjacji | 280 |
Kobiecość i męskość w serialu „Kasia i Tomek” | 284 |
Rozdział 12 - Telewizyjne pokolenie „Magdy M.” – style życia reprezentantów pokolenia trzydziestolatków | 289 |
Refleksyjny projekt własnego życia na przykładzie bohaterów serialu „Magda M.” | 289 |
Single w wielkim mieście | 297 |
Magda M. – singielka w wielkim mieście | 300 |
Zakończenie - Telewizja w metaforach codzienności – społeczny i kulturowy fenomen telewizji | 307 |
Metafora lustra | 308 |
Metafora okna | 309 |
Metafora szkoły | 310 |
Metafora obrazu | 312 |
Metafora mapy | 313 |
Bibliografia | 315 |
Indeks nazwisk | 327 |
Zestawienie programów telewizyjnych, seriali oraz filmów wykorzystanych w książce | 333 |