Wybrane zagadnienia lepkosprężystości drogowych asfaltów modyfikowanych zawierających elastomer SBS

-20%

Wybrane zagadnienia lepkosprężystości drogowych asfaltów modyfikowanych zawierających elastomer SBS

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

24,00  30,00 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 30,00 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przedmiotem podjętych prac badawczych była ocena właściwości lepkosprężystych drogowych asfaltów modyfikowanych zawierających elastomer SBS w ilości 0–9%, wykazujących jednakową penetrację w temperaturze 25°C. Próbki asfaltów modyfikowanych zostały przygotowane metodą alternatywną, poprzez wymieszanie asfaltów drogowych rodzaju 50/70 z koncentratem asfaltu modyfikowanego o zawartości 9% elastomeru SBS.

W zasadniczej części programu badawczego wykonano testy rozciągania prętów asfaltowych w duktylometrze w temperaturze 0–25°C, zginanie belek asfaltowych w reometrze BBR w temperaturze od –40 do –16°C oraz badanie ścinania lepiszczy w reometrze DSR przy kinematycznym wymuszeniu oscylacyjnym, w zakresie temperatury od +80 do –40°C.

Podczas badań lepiszczy asfaltowych zaobserwowano zjawiska reologiczne charakterystyczne dla materiałów o właściwościach lepkosprężystych: pełzanie, pełzanie odwrotne oraz relaksację naprężeń. Dane uzyskane z badań doświadczalnych zostały poddane modelowaniu matematycznemu polegającemu na ich aproksymacji z użyciem modeli reologicznych ciał liniowo lepkosprężystych. Stwierdzono bardzo dużą zgodność przebiegu krzywych modelowych z wynikami badań empirycznych, w szczególności przy zastosowaniu modeli uogólnionych (wartości współczynnika determinacji R2 > 0,99).

Na podstawie wyników badań wykonanych metodą reometru DSR stwierdzono, że wszystkie badane asfalty modyfikowane wykazują właściwości lepkosprężyste w całym zakresie temperatur występujących podczas eksploatacji nawierzchni asfaltowych w Polsce (od –30 do +60°C). Wykazano również, że znaczne polepszenie właściwości sprężystych, zmniejszenie wrażliwości temperaturowej oraz zwiększenie wskaźnika odporności mieszanek mineralno- -asfaltowych koleinowanie G* / sind , możliwe jest dopiero przy takich zawartościach kopolimeru SBS w asfalcie modyfikowanym, gdy dochodzi do utworzenia ciągłej sieci polimerowej w strukturze lepiszcza. W przypadku asfaltów badanych w pracy, taki efekt uzyskano przy zawartości elastomeru SBS wynoszącej co najmniej 4,5%.

Zaproponowano dwa parametry służące do oceny właściwości asfaltów modyfikowanych. Pierwszym jest wskaźnik wartości maksymalnych MVR, zdefiniowany jako stosunek wartości sił rozciagających osiąganych w drugim i w pierwszym maksimum (mierzonych w duktylometrze), będący prostą miarą efektywności modyfikacji asfaltów polimerami. Natomiast drugim jest indeks modułu zespolonego CMI, wyznaczony na podstawie wartości zespolonego modułu ścinania oznaczonego w reometrze DSR w temperaturach –30°C oraz +60°C, który umożliwia kompleksową ocenę wrażliwości temperaturowej asfaltów w całym zakresie temperatur, w jakich lepiszcze pracuje w nawierzchni asfaltowej.


Rok wydania2013
Liczba stron228
KategoriaBudownictwo
WydawcaWydawnictwo Politechniki Poznańskiej
ISBN-13978-83-7775-280-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  1. WSTĘP    5
  
  2. WŁAŚCIWOŚCI LEPKOSPRĘŻYSTE ASFALTÓW MODYFIKOWANYCH    9
  
  2.1. Wprowadzenie    9
  2.2. Asfalty modyfikowane elastomerem SBS    10
  2.3. Zastosowanie innych polimerów do modyfikacji asfaltów    22
  2.4. Asfalty modyfikowane gumą    25
  2.5. Zastosowanie asfaltów naturalnych do modyfikacji asfaltów ponaftowych    27
  2.6. Modyfikacja asfaltów dodatkiem soli organo-metalicznej    28
  2.7. Asfalty modyfikowane żywicami epoksydowymi    30
  2.8. Inne sposoby ulepszania asfaltów    32
  2.9. Właściwości asfaltów modyfikowanych a zachowanie mieszanek mineralno-asfaltowych w nawierzchniach drogowych    37
  
  3. MODELE REOLOGICZNE CIAŁ LINIOWO LEPKOSPRĘŻYSTYCH    43
  
  3.1. Podstawy reologii    43
  3.2. Zasady tworzenia modeli reologicznych    45
  3.3. Podstawowe próby doświadczalne    47
  3.4. Równania konstytutywne    48
  3.5. Modele jednoparametrowe    48
  3.6. Modele dwuparametrowe    51
  3.7. Modele trójparametrowe i czteroparametrowe    56
  3.8. Modele uogólnione    61
  3.9. Model ciała sprężysto/lepkoplastycznego Binghama    65
  3.10. Wybrane przykłady modelowania zjawisk reologicznych zachodzących w asfaltach i w mieszankach mineralno-asfaltowych    67
  
  4. TEZY, CEL I ZAKRES PRACY    70
  
  5. METODYKA BADAŃ LEPISZCZY ASFALTOWYCH    72
  
  5.1. Charakterystyka asfaltów poddanych badaniom    72
  5.1.1. Wybór asfaltów do badań    72
  5.1.2. Skład grupowy asfaltów referencyjnych    74
  5.1.3. Opis procedury przygotowania próbek asfaltów modyfikowanych    75
  5.2. Opis badań eksperymentalnych lepiszczy asfaltowych    77
  5.2.1. Wprowadzenie    77
  5.2.2. Podstawowe właściwości i wrażliwość temperaturowa    79
  5.2.3. Test rozciągania z rejestracją siły    83
  5.2.4. Zachowanie w niskich temperaturach – badanie w reometrze zginanej belki (BBR)    89
  5.2.5. Zachowanie przy sinusoidalnym wymuszeniu kinematycznym – badanie w reometrze dynamicznego ścinania (DSR)    91
  5.2.6. Obrazy mikroskopowe morfologii asfaltów modyfikowanych    93
  
  6. METODY STATYSTYCZNE STOSOWANE DO WYZNACZANIA NIEPEWNOŚCI POMIAROWYCH ORAZ ODRZUCANIA WYNIKÓW ODBIEGAJĄCYCH    95
  
  6.1. Wprowadzenie    95
  6.2. Zasady obliczania niepewności pomiarowych    96
  6.2.1. Podstawowe wiadomości na temat niepewności pomiarowych    96
  6.2.2. Obliczanie niepewności pomiarów bezpośrednich    97
  6.2.3. Obliczanie niepewności pomiarów pośrednich    98
  6.3. Metody statystyczne odrzucania wyników odbiegających    100
  6.4. Przykłady obliczania niepewności pomiaru wybranych właściwości lepiszczy asfaltowych    102
  6.4.1. Wyniki oznaczenia podstawowych właściwości asfaltu modyfikowanego    103
  6.4.2. Wyniki oznaczania nawrotu sprężystego asfaltu modyfikowanego    107
  6.5. Podsumowanie    109
  
  7. WYNIKI BADAŃ LEPISZCZY ASFALTOWYCH I ICH ANALIZA    111
  
  7.1. Podstawowe właściwości i wrażliwość temperaturowa    111
  7.2. Test rozciągania w duktylometrze    117
  7.3. Badanie w reometrze zginanej belki (BBR)    131
  7.4. Badanie w reometrze dynamicznego ścinania (DSR)    138
  7.5. Obrazy mikroskopowe morfologii asfaltów modyfikowanych    148
  
  8. MODELOWANIE ZJAWISK REOLOGICZNYCH ZACHODZĄCYCH W BADANYCH LEPISZCZACH ASFALTOWYCH    154
  
  8.1. Pełzanie odwrotne prętów asfaltowych poddanych prostemu rozciąganiu    154
  8.2. Relaksacja naprężeń w prętach asfaltowych poddanych prostemu rozciąganiu    172
  8.3. Pełzanie oraz pełzanie odwrotne zginanych belek asfaltowych    181
  8.4. Uwagi końcowe    201
  
  9. WNIOSKI     204
  
  BIBLIOGRAFIA    207
  STRESZCZENIE    224
  SUMMARY    226
RozwińZwiń