POLECAMY
-20%
Lotnictwo w Gdańsku po 1945 roku to tak zwany okres polski. Niniejsza książka jest zwieńczeniem wieloletnich badań autora w tej dziedzinie. To druga część pracy na temat lotnictwa w Gdańsku. Obejmuje ona czas po 1945 roku, czyli okres polski w dziejach miasta, prezentuje gdańskie lotnictwo w zupełnie innej, PRL-owskiej rzeczywistości. Datę końcową autor wybrał nieprzypadkowo. W 1974 roku komunikacja lotnicza została przeniesiona na nowe lotnisko w Rębiechowie – jest to data kończąca pewien etap w tradycjach lotniczych miasta związanego od niemal 60 lat z ówczesnym lotniskiem we Wrzeszczu. Do tego dochodzi jeszcze kwestia powstania nowej dzielnicy na byłym już lotnisku (Gdańsk-Zaspa).
Lotniczy Gdańsk 1945–1974 to tytuł dość szeroki i taki miał być w założeniu autora. Praca dotyczy lotnictwa cywilnego i omawia takie aspekty, jak odbudowa i eksploatacja gdańskiego Portu Lotniczego we Wrzeszczu oraz rozwój połączeń lotniczych. Ponadto ukazane zostało miejsce Gdańska w krajowej czołówce przewozów lotniczych. Oprócz działalności eksploatacyjnej, autor podjął problem likwidacji Portu Lotniczego Gdańsk-Wrzeszcz w latach 70. i budowy od podstaw pierwszego w powojennej Polsce cywilnego Portu Lotniczego w Rębiechowie. Przedstawiono też problematykę stacjonujących we Wrzeszczu wojsk lotniczych i ich wpływu na lotnictwo w Gdańsku. Ważne miejsce w publikacji zajmuje również kwestia lotnictwa na Politechnice Gdańskiej i Aeroklubu Gdańskiego. Zwieńczeniem książki jest ostatni rozdział, w którym ukazano gdańskie lotnictwo sanitarne.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 104 |
Kategoria | Historia Polski |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-192-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Biznes lotniczy
do koszyka
Pasażerski transport lotniczy w Unii...
do koszyka
Transport lotniczy
do koszyka
Bezpieczeństwo i ochrona w cywilnej...
do koszyka
Bezpieczeństwo transportu lotniczego
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 5 |
Rozdział 1. Odbudowa i organizacja lotnictwa cywilnego Polsce w pierwszych latach powojennych | 7 |
1.1. Polska Rzeczpospolita Ludowa a kwestia przynależności do międzynarodowych organizacji lotniczych | 7 |
1.2. Problemy organizacyjne polskiej komunikacji lotniczej w pierwszych latach powojennych | 10 |
Rozdział 2. Rozbudowa infrastruktury lotniskowej w latach 1945–1974 | 13 |
2.1. Odbudowa Portu Lotniczego Gdańsk-Wrzeszcz w latach 40. i 50 | 13 |
2.2. Rozbudowa infrastruktury lotniskowej we Wrzeszczu w latach 60 | 17 |
2.3. Rozbudowa infrastruktury wrzeszczańskiego lotniska w latach 70 | 20 |
2.4. Warunki eksploatacyjne portu lotniczego Gdańsk-Wrzeszcz | 22 |
Rozdział 3. Rozwój gdańskich połączeń lotniczych 1945–1974 | 26 |
3.1. Pierwsze powojenne połączenia lotnicze z Gdańskiem | 26 |
3.2. Rozwój gdańskiej komunikacji lotniczej w latach 50 | 31 |
3.3. Gdańska komunikacja lotnicza w latach 60 | 32 |
3.4. Ruch międzynarodowy na wrzeszczańskim lotnisku w latach 60. i 70 | 36 |
3.5. Komunikacja lotnicza we Wrzeszczu w latach 70 | 38 |
3.6. Uprowadzenia samolotów cywilnych na liniach do Gdańska i z Gdańska | 40 |
Rozdział 4. Budowa nowego lotniska w Rębiechowie | 44 |
4.1. Przygotowania do budowy lotniska | 44 |
4.2. Rozpoczęcie budowy nowego lotniska w Rębiechowie | 46 |
4.3. Kwestia wykorzystania terenu po byłym lotnisku we Wrzeszczu w 1974 roku | 48 |
Rozdział 5. Nowe lotnisko Gdańsk-Rębiechowo w 1974 roku | 50 |
5.1. Nowe lotnisko w pierwszym roku działalności | 50 |
5.2. Kwestia rozwoju lotniska po ukończeniu I etapu budowy. Krótka charakterystyka | 52 |
Rozdział 6. Lotniska wojskowe na Ziemi Gdańskiej | 57 |
6.1. Eksploatacja lotniska we Wrzeszczu przez lotnictwo wojskowe | 57 |
6.2. Lotnisko w Pruszczu Gdańskim a lotnisko Gdynia Babie Doły. Problem eksploatacji | 63 |
6.3. Kwestia lotniska w Rumi-Zagórzu w latach 40. i 50 | 69 |
6.4. Różne koncepcje wojskowe dotyczące lotniska we Wrzeszczu | 70 |
6.5. Samoloty Wojsk Ochrony Pogranicza na lotnisku we Wrzeszczu | 72 |
Rozdział 7. Kwestia lotnictwa na Politechnice Gdańskiej | 76 |
7.1. Utworzenie Oddziału/Sekcji Lotniczej na Politechnice Gdańskiej | 76 |
7.2. Katedra Aerodynamiki | 79 |
Rozdział 8. Aeroklub Gdański | 81 |
8.1. Aeroklub Gdański w nowej powojennej rzeczywistości | 81 |
8.2. Lotniczy Zespół Usług Gospodarczych | 88 |
8.3. Warsztat szybowcowy na lotnisku we Wrzeszczu | 90 |
Rozdział 9. Lotnictwo sanitarne | 93 |
9.1. Działalność i rozwój gdańskiego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego | 93 |
Zakończenie | 97 |
Bibliografia | 99 |