Sztukmistrze XXI wieku

Rzecz o pedagogach wychowujących przez sztukę

1 opinia

Format:

ibuk

Problematyka prezentowanej monografii dotyczy osoby pedagoga sztuki i jego roli we współczesnej edukacji. Zwrócono uwagę na bariery i perspektywy w działalności pedagoga sztuki oraz określenie aktualnych preferencji zawodowych nauczycieli.
Problematyka prezentowanej monografii dotyczy osoby pedagoga sztuki i jego roli we współczesnej edukacji. W tytule zakres odniesień został ujęty szeroko – obejmuje on wszystkich pedagogów podejmujących świadomie działalność wychowawczą, których przedmiotem działań jest sztuka w aspekcie twórczym i odbiorczym. Większość przedstawionych rozważań dotyczy jednak pedagogów sztuki, tzw. zawodowców. Zwrócono uwagę na bariery i perspektywy w działalności pedagoga sztuki. Tematy podjęte i rozważane przez autorów sugerować mogą potrzebę zdefiniowania pragmatyki zawodowej. Główną jednak motywację do poszukiwań badawczych stanowiło określenie aktualnych preferencji zawodowych na podstawie doświadczeń z praktyki i analiz procesu kształcenia pedagogów sztuki oraz ich uwarunkowań teoretycznych.


Rok wydania2013
Liczba stron324
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-374-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  I. Status kulturowy i społeczny pedagoga sztuki     11
  Giulio Sforza
  L’insegnante per il mondo futuro / Nauczyciel dla przyszłości     13
  Grzegorz Sztabiński
  Przewodnik czy uczestnik: jak współcześni estetycy widzą rolę pośrednika w relacjach sztuka – odbiorca     17
  Urszula Szuścik
  Pedagog sztuki – plastyki – a rzeczywistość szkoły polskiej     31
  Elżbieta Szubertowska
  Nauczyciel muzyki – zawód czy misja     43
  Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz
  Artysta – pedagog – ambasador sztuki     57
  Anna Tyl
  Prestiż zawodu nauczyciela     73
  Anna Pikała
  Autorytet nauczyciela szkolnych przedmiotów artystycznych     85
  
  II. Atrybuty zawodowe pedagoga sztuki     97
  Henryk Depta
  O humanistyczną wrażliwość nauczyciela sztuki     99
  Mirosława Zalewska-Pawlak
  „Zatańcz ze mną”. O sztuce życia i wychowania w profesji pedagoga sztuki     111
  Tamara Sass
  Wolność jako czynnik stymulujący i destruktywny w działalności pedagoga sztuki     123
  
  III. Kształcenie i doskonalenie zawodowe pedagogów sztuki     137
  Rafał Ciesielski
  Tożsamość absolwenta a tożsamość kierunku „edukacja muzyczna”     139
  Elżbieta Kukuła, Aleksandra Piskorska
  Przygotowanie nauczycieli do korzystania z sieci w nauczaniu sztuki (sztuka w sieci – aspekty edukacyjne)     157
  Magdalena Sasin
  Samokształcenie w działalności pedagoga sztuki w świetle opinii studentów – przyszłych nauczycieli     171
  Magdalena Pawlak
  Wartościowanie sztuki dla dzieci w przygotowaniu zawodowym nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej     185
  Beata Kunat
  Potrzeby i oczekiwania nauczycieli plastyki w zakresie wspierania ich rozwoju zawodowego – komunikat z badań     195
  
  IV. Obszary działalności edukacyjnej pedagoga sztuki    211
  Violetta Przerembska
  Muzyka i jej nauczanie w kontekście innych dyscyplin artystycznych     213
  Piotr Soszyński
  Nauczyciel muzyki wobec narzędzi informatycznych – komunikat z badań     223
  Cezary Marasiński
  Nauczyciel plastyki wobec gry i przypadku jako istotnych elementów dzieła plastycznego     237
  Ewa Tomaszewska
  Teatr interaktywny. Między sztuką a edukacją     249
  Małgorzata Wiktorko
  Edukacja muzealna w Muzeum Sztuki w Łodzi – narracja i nawigacja     265
  Anna Boguszewska
  Wybitni artyści-nauczyciele sztuki książki w Polsce     269
  Anna Skolimowska
  Formy przekazu baśni w epoce wtórnej oralności – między archaiczną a współczesną recepcją niewspółczesnych dzieł literatury dla dzieci     285
  Joanna Ludwiczak
  Książka obrazkowa – nowocześnie zaprojektowana książka dla dzieci     299
  Martyna Justyńska
  Znaczenie animatora mimochodem w działalności społeczno-kulturalnej na przykładzie Kolumny     307
  Autorzy     323
RozwińZwiń