POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Praca omawia badania dotyczące publicznych liceów ogólnokształcących w Łodzi w kontekście doskonalenia warunków sprzyjających podnoszeniu jakości kształcenia i doskonalenia ich oferty edukacyjnej.
Przedstawione w książce badania zostały zainicjowane przez władze edukacyjne Łodzi. Badania miały dostarczyć władzom edukacyjnym miasta informacji na temat publicznych liceów ogólnokształcących w Łodzi w celu zmierzenia się z wyzwaniem, jakim jest dbałość o doskonalenie warunków sprzyjających podnoszeniu jakości kształcenia i doskonalenia oferty edukacyjnej w tego typu szkołach.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 240 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-921-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Gorąca oferta
do koszyka
Gorąca oferta (t.1)
do koszyka
Kłopotliwa oferta
do koszyka
Kusząca oferta
do koszyka
Matrymonialna oferta
do koszyka
Najlepsza oferta
do koszyka
Najlepsza oferta
do koszyka
Niemoralna oferta
do koszyka
Uczciwa oferta Lorda Maxwella
do koszyka
Spis treści
WSTĘP | 9 |
Rozdział I. OFERTA EDUKACYJNA – JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA – LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE | 13 |
Wprowadzenie | 13 |
1. Oferta edukacyjna | 14 |
2. Jakość kształcenia | 18 |
3. Liceum ogólnokształcące | 30 |
3.1. Powstanie i tradycje liceum ogólnokształcącego – rys historyczny | 31 |
3.2. Licea ogólnokształcące w Polsce w latach 90. XX wieku | 34 |
3.3. Liceum ogólnokształcące w Polsce w XXI wieku | 39 |
3.3.1. Liceum ogólnokształcące w systemie szkół ponadgimnazjalnych | 40 |
3.3.2. Sytuacja liceum ogólnokształcącego na tle sytuacji szkół ponadgimnazjalnych | 42 |
3.3.3. Podstawa programowa | 48 |
3.3.4. Egzamin maturalny | 52 |
Podsumowanie | 55 |
Rozdział II. METODOLOGICZNE I ORGANIZACYJNE ZAŁOŻENIA BADAŃ | 57 |
Wprowadzenie | 57 |
1. Uzasadnienie potrzeby prowadzenia badań | 57 |
2. Cel, przedmiot badań i problematyka badawcza | 61 |
3. Metoda, technika i narzędzia badawcze | 66 |
4. Dobór próby | 70 |
5. Teren badań | 73 |
6. Organizacja i przebieg badań | 82 |
Podsumowanie | 85 |
Rozdział III. CHARAKTERYSTYKA BADANYCH SZKÓŁ | 87 |
Wprowadzenie | 87 |
1. Zmiany demograficzne a liczba uczniów i oddziałów | 87 |
2. Popularność szkół i oddziałów | 92 |
3. Egzamin maturalny | 95 |
4. Uczniowie | 102 |
4.1. Ogólna charakterystyka – potrzeby, zachowania, silne strony i wyzwania | 102 |
4.2. Promocja do następnej klasy – frekwencja – drugoroczność | 106 |
5. Kadra pedagogiczna | 110 |
5.1. Potencjał kadry pedagogicznej | 111 |
5.2. Silne i słabe strony kadry pedagogicznej | 113 |
6. Baza lokalowa i wyposażenie szkół | 115 |
6.1. Stan techniczny budynków szkolnych | 115 |
6.2. Pomieszczenia i infrastruktura dydaktyczna | 116 |
6.3. Wyposażenie pracowni przedmiotowych | 117 |
6.4. Atuty warunków lokalowych i wyposażenia szkoły | 117 |
6.5. Słabości warunków lokalowych i wyposażenia szkoły oraz wynikające z tego potrzeby szkoły | 119 |
6.6. Działania podjęte przez dyrektora szkoły na rzecz poprawy warunków lokalowych i wyposażenia szkoły | 120 |
Podsumowanie | 121 |
Rozdział IV. OFERTA EDUKACYJNA | 125 |
Wprowadzenie | 125 |
1. Oferta edukacyjna: zajęcia obowiązkowe | 126 |
1.1. Przedmioty o rozszerzonym programie nauczania | 126 |
1.2. Język obcy w klasach pierwszych | 131 |
1.3. Dodatkowe zajęcia edukacyjne | 135 |
2. Oferta edukacyjna: zajęcia pozalekcyjne | 138 |
3. Oferta edukacyjna w opinii dyrektorów i uczniów | 147 |
3.1. Oferta edukacyjna a potrzeby uczniów | 149 |
3.2. Oferta edukacyjna a rozwój zainteresowań uczniów | 152 |
3.3. Oferta edukacyjna a oczekiwania uczniów | 156 |
3.4. Oferta edukacyjna w opinii dyrektorów i uczniów: porównanie | 158 |
4. Tworzenie oferty edukacyjnej | 160 |
5. Sposoby dotarcia z ofertą edukacyjną do kandydatów oraz ich skuteczność | 169 |
Podsumowanie | 176 |
Rozdział V. JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA | 181 |
Wprowadzenie | 181 |
1. Jakość kształcenia: ocena ogólna | 181 |
2. Jakość kształcenia: doświadczenia szkolne uczniów | 186 |
2.1. Lekcje | 186 |
2.1.1. Treść lekcji | 187 |
2.1.2. Zakres wymagań stawianych przez nauczyciela | 188 |
2.1.3. Rodzaj aktywności uczniów | 190 |
2.1.4. Sposób prowadzenia lekcji przez nauczyciela | 193 |
2.1.5. Sposób przekazywania wiedzy | 195 |
2.2. Relacje nauczyciel – uczeń/uczniowie | 197 |
2.2.1. Nauczyciel jako osoba znacząca | 197 |
2.2.2. Rodzaj wsparcia udzielanego uczniowi przez nauczyciela | 199 |
2.2.3. Sposób traktowania ucznia przez nauczyciela | 200 |
2.2.4. Stwarzanie przez nauczyciela warunków do podmiotowego funkcjonowania uczniów | 202 |
2.2.5. Działania nauczyciela wobec klasy | 204 |
2.3. Korepetycje | 206 |
3. Doskonalenie jakości szkoły | 213 |
Podsumowanie | 218 |
ZAKOŃCZENIE | 227 |
BIBLIOGRAFIA | 229 |
SPIS TABEL | 235 |