Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. T. 3: Tożsamość dziennikarza

1 ocena

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

24,99  29,40 (-15%)

Najniższa cena z 30 dni: 17,64 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Zasadniczą treścią tekstów pomieszczonych w tomie jest wieloaspektowe ujęcie współczesnej postaci DZIENNIKARZA poruszającego się w społeczeństwie medialnym, w rzeczywistości „płynnej”, w kulturze konwergencji. Obserwujemy też konstruowanie się dziennikarskiej tożsamości zawodowej i jej współczesne transformacje. Zgodnie ze słowami: „Ja, które się ciągle zmienia, to ja, które żyje” (Virginia Voolf, Fale), można uznać, że dziennikarstwo w sensie nowoczesnym, które rodziło się – bynajmniej nie bezkonfliktowo – w XIX wieku, w XXI wieku dostosowuje się do swoich czasów, z uwzględnieniem zmian społecznych, kulturowych, politycznych, technologicznych. Zmiany w dziennikarstwie prowokują dyskusje o jego „śmierci”. Te są jednak chyba „przedwczesne”, choć pobudzające poznawczo i nośne społecznie. Dziennikarz o tożsamości „wibrującej”, o „nasyconym ja”, o wielu tożsamościach, uwikłany w politykę, zdeterminowany techniką – każde z ujęć mówi o tym, kim jest dziennikarz. Tu prosta odpowiedź: „Dziennikarz – osoba zajmująca się przygotowywaniem i prezentowaniem materiałów w środkach masowego przekazu” nie zda egzaminu, powie bowiem tylko część prawdy o ludziach tworzących grupę bardzo złożoną, heterogeniczną, „płynną”. W tomie znajdujemy artykuły kładące akcent na opis tożsamości zbiorowej, profesjonalnej, a obok nich artykuły o charakterze case study, w których pokazano przenikanie się tego, co zbiorowe, z tym, co indywidualne, jednostkowe. Podobnie jak w dwóch wcześniejszych tomach z cyklu Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną, tak i w tym poświęconym tożsamości dziennikarza głos zabierają naukowcy reprezentujący różne dziedziny wiedzy, którzy zajmują się mediami i komunikacją zapośredniczoną medialnie; są to kulturoznawcy, medioznawcy, lingwiści, historycy i teoretycy literatury. Wszyscy autorzy są pracownikami Uniwersytetu Śląskiego lub są z nim związani.


Rok wydania2014
Liczba stron260
KategoriaJęzykoznawstwo
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-090-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne (Małgorzata Kita, Magdalena Ślawska)    7
  
  Część pierwsza
  W poszukiwaniu istoty prywatności
  
  Rozdział pierwszy
  Ewa Kosowska
  Prywata i prywatność w kulturze polskiej. Rekonesans    11
  
  Rozdział drugi
  Urszula Żydek-Bednarczuk
  Oikos i koine w dyskursie publicznym    19
  
  Część druga
  Oblicza prywatności upublicznionej
  
  Rozdział trzeci
  Mirosława Wielopolska-Szymura
  Intymność kontrolowana. Granice prywatności w erze dominacji mediów elektronicznych    37
  
  Rozdział czwarty
  Dobrosława Wężowicz-Ziółkowska
  Mięso kobiet… albo śmiech na sali. O demokratyzacji sfery intymnej w mediach    49
  
  Rozdział piąty
  Jacek Skorus
  „O pomoc wołam, pani redaktor”. O pewnym typie telewizyjnych programów interwencyjnych    68
  
  Rozdział szósty
  Magdalena Ślawska
  Prywatność opublikowana? O dialogowym kształcie gatunków prasowych    76
  
  Rozdział siódmy
  Katarzyna Sujkowska-Sobisz
  Gry prywatnością w internetowych serwisach aukcyjnych    91
  
  Rozdział ósmy
  Agnieszka Nęcka
  Upublicznić intymność. Strategie tekstowego „bycia pisarzem” po 2000 roku    113
  
  Część trzecia
  Formy prywatności w dyskursie naukowym
  
  Rozdział dziewiąty
  Marek Piechota
  Limeryki. Od intymnej inspiracji do upublicznienia. (Awans czy degradacja?)    135
  
  Rozdział dziesiąty
  Walery Pisarek
  Moja i wspólna polszczyzna    156
  
  Rozdział jedenasty
  Andrzej Łyda
  Frazy nominalne mój mąż i moja żona w amerykańskim dyskursie publicznym mówionym    166
  
  Rozdział dwunasty
  Małgorzata Kita
  Przejawy dyskursu prywatności w naukowym piśmiennictwie polonistycznym    181
  
  Noty o autorach    209
  
RozwińZwiń