POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Praca zawiera opracowaną przez najwybitniejszych przedstawicieli środowisk z całej Polski diagnozę aktualnego stanu polonistyki, zarówno naukowej, jak i dydaktycznej, z próbą nakreślenia wizji jej przyszłości w odpowiedzi na wymagania czasu. Autorzy pytają o następujące problemy:
- polonistyka w przestrzeni uniwersytetu: między misją a rynkiem,
- ramy prawno-instytucjonalne studiów polonistycznych,
- integracja polonistyki w obrębie nauk humanistycznych,
- kierunki studiów polonistycznych,
- integracja środowiska polonistycznego – rozwiązania praktyczne,
- program polonistyki: kompetencja, formacja, specjalizacja,
- historia i teoria literatury jako dwa typy integracji dyscyplinowej,
- co robić z tekstami – analiza nurtów metodologicznych,
- filologia narodowa a komparatystyka,
- polonista na rynku, czyli sprawności polonisty,
- kształcenie polonistyczne,
- studia doktoranckie,
- przyszłość polonistyki – przyszłość humanistyki.
Wyraźnie zarysowuje się różnica metodologiczna, polegająca na różnym stopniu akceptacji najnowszych teorii badań literackich, którą można określić jako podział na tradycjonalistów i postępowców. Podział tych stanowisk dotyczy różnych obszarów: możliwości i warunków uprawiania historii literatury, akceptacji najnowszych teorii tekstu literackiego, różnego zakreślania granic interpretacji.
Mamy też do czynienia z różnymi reakcjami na nowe regulacje dotyczące kształcenia uniwersyteckiego, od głębokiej afirmacji nowej ustawy o szkolnictwie wyższym wraz z tym wszystkim, co z niej praktycznie zarówno dla dydaktyki uniwersyteckiej, jak i dla badań naukowych wynika, aż po jej odrzucenie w najbardziej skrajnych wypadkach. Wreszcie, daje się zauważyć podział w zakresie możliwości poszerzania oferty edukacyjnej filologii polskiej, od tych opowiadających się za utrzymaniem, w mniej więcej niezmienionej formie, tradycyjnych przedmiotów kształcenia, aż po głęboką redefinicję kierunków polonistycznych, połączoną z rezygnacją z dużej części kompetencji oferowanych przez tradycyjną filologię i historię literatury, z jednoczesnym otwarciem dyscypliny na problematykę nowych mediów i nowych form ekspresji tekstowych, współczesną komparatystykę, pluralistyczne badania kulturoznawcze i antropologiczne, na różne formy kreatywności tekstowej, słowem – na wielorakie przekroczenie tradycyjnych granic dyscypliny.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 510 |
Kategoria | Historia literatury |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-190-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Przyszłość Europy strategicznej
do koszyka
Przyszłość geografii. Jak polityka w...
do koszyka
Przyszłość geografii. Jak polityka w...
do koszyka
Przyszłość integracji europejskiej –...
do koszyka
Przyszłość integracji europejskiej....
do koszyka
Przyszłość jest bliżej, niż nam się...
do koszyka
Przyszłość książki
do koszyka
Przyszłość ludzkości
do koszyka
Spis treści
Po raz dwunasty | 5 |
KONCPECJE | |
Marian Bielecki: Horror vacui, czyli od Filologii Narodowej do Teorii – i z powrotem | 11 |
Mariusz Czubaj: Po dzikiej stronie tekstu.. O antropologii i literaturze | 23 |
Adam Dziadek: Cały świat jest tekstem! Polikontekstualność i transdyskursywność | 33 |
Stanisław Gajda: Nowa polska polityka językowa | 43 |
Hanna Gosk: Tożsamościotwórcze aspekty polonistycznych studiów postzależnościowych | 55 |
Andrzej Hejmej: Pasaże i refrakcje. Literatura – „filologia narodowa” – komparatystyka | 69 |
Jerzy Jarzębski: Interpretacja w edukacji polonistycznej | 77 |
Wojciech Kalaga: Inte/gracja a granice dyscypliny | 83 |
Ryszard Koziołek: Niewspółmierność historii literatury z historiami innych | 91 |
Ryszard Nycz: W stronę innowacyjnej humanistyki polonistycznej: tekst jako laboratorium. Tradycje, hipotezy, propozycje | 105 |
Józef Olejniczak: Zerwana więź. Co z doktorantami? (O paru doświadczeniach) | 125 |
Jarosław Płuciennik: Czy studia III stopnia mogą mieć charakter narodowy? iPoetyka na „polonistycznych” studiach doktoranckich | 133 |
Paweł Próchniak: Figura sensu (tezy) | 147 |
Krzysztof Uniłowski: Utracona tożsamość dyscypliny (jako szansa) | 153 |
Teresa Walas: Antropologia literatury jako możliwy rozsadnik jej odnowionej historii i słabej teorii | 167 |
Aneta Załazińska: Współczesne oblicze retoryki, czyli dlaczego polonistę należy uczyć mówić | 177 |
REWIZJE | |
Bogusław Bakuła: Narodowa czy rodzima? Filologia polska w perspektywie multikulturalizmu | 193 |
Kordian Bakuła: Nauczyciel noweltywny. Pomysły na dydaktyczny warsztat pracy | 213 |
Tomasz Bilczewski: Ancilla philologiae, ancilla nationis? Komparatystyka a filologia narodowa | 227 |
Andrzej Borowski: Tekst, miłość i pieniądze | 243 |
Sławomir Buryła: O trudnej sztuce nauczania dzisiaj | 249 |
Marcin Cieński: Między bezwładnością a rozproszeniem. Akademickie zwątpienie w tożsamość polonisty | 259 |
Maciej Dajnowski: „Polonistyka” jako katachreza inopiae causa | 271 |
Marian Kisiel: Współczesność: tekst umykający | 281 |
Krzysztof Kłosiński: Humanistyka w uniwersytecie | 289 |
Jarosław Ławski: Bezradność..Nauka – student – uniwersytet | 305 |
Anna Łebkowska: Tekst po relokacji | 325 |
Zbigniew Majchrowski: Dokąd zmierza polonistyka? | 335 |
Józef Tomasz Pokrzywniak: Od akredytacji do integracji. Konferencja Polonistyk Uniwersyteckich | 343 |
Stanisław Rosiek: Przekleństwo nadmiaru? Notatki do referatu | 347 |
Roma Sendyka: Sutura, czyli pytanie o podmiot studiów interdyscyplinarnych | 355 |
Mikołaj Sokołowski: Ewaluacja instrumentem polityki naukowej. Postulaty a rzeczywistość | 363 |
Andrzej Szahaj: Ku humanistyce zintegrowanej i krytycznej | 367 |
Piotr Śliwiński: Polonista na targu języków | 373 |
Wojciech Tomasik: Polonistyka podwyższonego ryzyka | 379 |
PRZEMIANY | |
Maciej Grochowski: Czym jest polonistyka? O relacjach między nauką a dydaktyką, wykształceniem a zawodem | 387 |
Inga Iwasiów: Od polonisty do artysty | 395 |
Władysław T. Miodunka: O potrzebie innowacji w dydaktyce polonistycznej | 405 |
Tomasz Mizerkiewicz: Tworzyć kierunki czy specjalizacje? | 417 |
Jacek Popiel: Polonistyka – czy jesteśmy jeszcze potrzebni? | 429 |
Magdalena Rabizo -Birek: Polonista jako „multiinstrumentalista” | 439 |
Dorota Siwicka: Centrum Komunikacji Polonistycznej (projekt) | 449 |
Dariusz Skórczewski: Między pedagogiką uniwersytecką a pedagogiką narodową, czyli teoria postkolonialna w „narzędziowni” polonisty | 455 |
Danuta Ulicka: Sub-, pre-, post-, inter-, czyli jak formy prefi skalne grają w teatrze literaturoznawczej mowy? | 473 |
Indeks osobowy | 489 |