INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Kino policyjne wykrystalizowało się w Stanach Zjednoczonych w okresie, gdy w amerykańskim społeczeństwie dokonała się niezwykła przemiana. Dominujący porządek zakwestionowany został nie tylko przez grupy dotychczas wyrzucone poza nawias - Afroamerykanów. Przeciwko jego «dobrodziejstwom» wystąpiły również kobiety (druga fala feminizmu) i młodzi ludzie (studenci). Z biegiem czasu dołączyli również do grona buntowników legitymujący się nienormatywną tożsamością seksualną: geje, lesbijki, transwestyci i transseksualiści. Filmowi policjanci musieli zmagać się z czymś, co prezentowano jako społeczne skutki przeobrażeń lat pięćdziesiątych. sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku.
Postać policjanta zbawiającego pogrążony w chaosie świat stanowi kluczowy element amerykańskiego popularnego kina policyjnego. „Zacietrzewiony glina” – jak przyjęło się go w literaturze przedmiotu określać – stanowi również odpowiedź na wielokrotnie wówczas wyrażaną potrzebę silnej jednostki władnej zaprowadzić porządek. Utożsamienie jej z hegemonicznym modelem męskości doprowadziło do ścisłego powiązania pomiędzy ideą możliwości ochrony i zbawienia świata a koniecznością restytucji tradycyjnej męskości. Zaważyło to nie tylko na wymowie kina policyjnego głównego nurtu, ale również zdeterminowało kształt jego rozwoju.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 510 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-861-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Amerykańskie koncepcje tarczy...
do koszyka
Amerykańskie księżniczki
do koszyka
Amerykańskie lato
do koszyka
Amerykańskie milionerki
do koszyka
Amerykańskie więzienie
do koszyka
Amerykańskie wstrząsy
do koszyka
Spis treści
Podziękowania | 7 |
Acknowledgments | 9 |
Wstęp | 11 |
Rozdział I. Kino policyjne jako gatunek oraz kontekst jego powstania | 37 |
Gatunki w filmoznawczej refleksji teoretycznej | 37 |
Zmiany w gatunkach w latach siedemdziesiątych XX wieku | 48 |
Kino policyjne a nowe podejście do gatunków | 52 |
Sensy i znaczenia | 57 |
Kino policyjne – konteksty rozwoju gatunku | 62 |
Blef Coogana | 68 |
Kino policyjne – konteksty rozwoju gatunku cd. | 72 |
Charakterystyka kina policyjnego | 81 |
Rozdział II. „Zacietrzewiony glina” i kino policyjne lat siedemdziesiątych XX wieku... | 129 |
Filmy z policjantami końca lat sześćdziesiątych XX wieku | 129 |
Kino policyjne w latach siedemdziesiątych XX wieku | 140 |
Brudny Harry | 145 |
Pozostałe filmy z inspektorem Callahanem | 201 |
Francuski łącznik | 218 |
Rozdział III. Policyjne kino akcji lat osiemdziesiątych XX wieku | 241 |
Action blockbuster | 242 |
„Żelazne ciało” | 250 |
Charakterystyka kina akcji | 253 |
Wątek kumplowski | 260 |
Mississippi w ogniu | 266 |
Wątki homoerotyczne | 270 |
Kłopot z męskością | 275 |
Ciężka próba | 276 |
Tango i Cash | 278 |
Wątki homoerotyczne cd | 282 |
Dwurasowe kino policyjne: stereotypy Afroamerykanów, syndrom „dla tatusia”, mit „idyllicznego antymałżeństwa” | 284 |
Stereotypy w przedstawianiu Afroamerykanów | 284 |
W upalną noc | 287 |
Syndrom „dla tatusia” | 291 |
Mit „idyllicznego antymałżeństwa” | 293 |
Męskie ciało w policyjnym kinie akcji | 294 |
Cykl Zabójcza broń | 299 |
Cykl Szklana pułapka | 327 |
Rozdział IV. Kino policyjne w latach dziewięćdziesiątych XX wieku | 359 |
Kino policyjne z seryjnym mordercą | 362 |
Kontekst kulturowy | 362 |
Termin ‘seryjny morderca’ | 366 |
Rozwój historyczny formuły | 367 |
Dusiciel z Bostonu a schemat policyjnego kina z seryjnym mordercą | 372 |
Hybrydyczność formuły | 374 |
Postać profilanta | 376 |
Horror i slasher movie | 379 |
Monstrum | 381 |
Milczenie owiec | 383 |
Łowca | 393 |
Siedem | 409 |
Postać policjantki w kinie lat dziewięćdziesiątych XX wieku | 432 |
Zakończenie | 463 |
Bibliografia | 471 |
Spis ilustracji | 487 |
Indeks filmów | 489 |
Indeks nazwisk | 499 |
Synopsis | 507 |
Od Redakcji | 511 |