POLECAMY
-5%
Autor:
Format:
W niniejszej publikacji problematyka zmiany postaw wobec niepełnosprawności została przedstawiona jako istotny dla teorii i praktyki pedagogicznej przedmiot badań, w szczególności ze względu na programowanie oddziaływań ulepszających proces włączania osób niepełnosprawnych w życie społeczne osób pełnosprawnych, a w konsekwencji również pozwalających uzyskać poprawę jakości życia osób z niepełnosprawnością. Jądrem publikacji są wyniki eksperymentu pedagogicznego, który jest przeprowadzany stosunkowo rzadko, a jego realizacja wymagała dużego nakładu pracy zarówno konceptualnej, jak i weryfikacyjnej.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 210 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-380-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
I. Wielowymiarowość niepełnosprawności | 13 |
1. Zdrowie i choroba a niepełnosprawność | 13 |
2. Definicje niepełnosprawności | 16 |
3. Modele niepełnosprawności | 19 |
II. Postawy wobec osób niepełnosprawnych | 37 |
1. Postawa – rozważania terminologiczne – niejednoznaczność i różnorodność definicji pojęcia | 37 |
2. Konstytuujące atrybuty postaw | 43 |
3. Czynniki i mechanizmy tworzenia i zmiany postaw wobec osób niepełnosprawnych | 45 |
III. Metodologiczne podstawy badań własnych | 69 |
1. Cel i problematyka badań | 69 |
2. Metoda, techniki i narzędzia badawcze | 74 |
2.1. Metoda badawcza | 74 |
2.2. Koncepcja programu edukacyjnego KPON, Kształtowania Postaw Wobec Osób Niepełnosprawnych | 75 |
2.3. Techniki i narzędzia badawcze | 79 |
3. Dobór i charakterystyka badanych grup | 85 |
IV. Postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych – analiza wyników badań przeprowadzonego eksperymentu | 95 |
1. Wiedza o osobach niepełnosprawnych | 95 |
1.1. Wiedza o osobach niewidomych | 99 |
1.2. Wiedza o osobach słabowidzących | 104 |
1.3. Wiedza o osobach z uszkodzonym słuchem | 107 |
1.4. Wiedza o osobach z niepełnosprawnością ruchową | 111 |
1.5. Wiedza o osobach z niepełnosprawnością intelektualną | 114 |
2. Komponent emocjonalny postawy | 120 |
3. Komponent behawioralny postawy | 125 |
4. Ogólny wynik postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych | 135 |
V. Zmiany komponentów postaw wobec osób niepełnosprawnych pod wpływem zrealizowanego programu edukacyjnego KPON | 139 |
1. Zmiany poziomu wiedzy o osobach niepełnosprawnych | 139 |
1.1. Zmiany poziomu wiedzy o osobach niewidomych | 141 |
1.2. Zmiany poziomu wiedzy o osobach słabowidzących | 146 |
1.3. Zmiany poziomu wiedzy o osobach z uszkodzonym słuchem | 147 |
1.4. Zmiany poziomu wiedzy o osobach z niepełnosprawnością ruchową | 153 |
1.5. Zmiany poziomu wiedzy o osobach z niepełnosprawnością intelektualną | 157 |
2. Zmiany komponentu emocjonalnego postawy | 162 |
3. Zmiany komponentu behawioralnego postawy | 163 |
Zakończenie | 179 |
Bibliografia | 185 |
Spis tabel | 195 |
Aneks | 197 |