POLECAMY
-24%
Wydawca:
Format:
Konstrukcja europejska potrzebuje zmian. To pokazał kryzys. W prezentowanym raporcie dowodzimy, że warunkiem przywrócenia stabilności politycznej i gospodarczej w Unii Europejskiej są właściwe reformy unii gospodarczej i walutowej (UGW). Jej formuła zaplanowana w 1989 r. jako dwie integralne części jednej całości nie została dotąd zrealizowana. UGW była przede wszystkim unią walutową. Brak koordynacji fiskalnej naraża ją na ryzyko dezintegracji. Naprawa problemów UE, zwłaszcza w strefie euro, wymaga głębszej integracji w ramach unii gospodarczej.
Raport – przedstawiający „ścieżki przejścia” od niekompletnej UGW do UGW zreformowanej – powstał pod wpływem toczącej się od jesieni 2011 r. intensywnej debaty nad przyszłością integracji europejskiej. Prowadzona głównie wśród członków strefy euro, dotyczy także Polski, jako przyszłego członka tej strefy.
Autorzy
Nakładem Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego ukazuje się wyjątkowo cenna publikacja poświęcona wpływowi kryzysu strefy euro na integrację europejską. Jej wartość dodana przejawia się nie tylko w trafnej diagnozie zaistniałej sytuacji, lecz także w przedstawieniu realistycznych i wysoce profesjonalnych scenariuszy jej rozwiązania.
fragment Wstępu
profesor dr hab. Edward M. Haliżak
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 100 |
Kategoria | Europeistyka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-598-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Synteza | 7 |
Spis tabel i rycin | 9 |
Wykaz skrótów 10 | |
Wstęp 12 | |
Wprowadzenie 14 | |
1. Kryzys w unii walutowej – diagnoza 17 | |
I. Czynnik zaskoczenia | 17 |
II. Źródła problemów | 18 |
III. Normy fiskalne a deformacje gospodarcze | 21 |
IV. Europejska polityka pieniężna | 25 |
V. Dobro wspólne i centralizacja UGW | 26 |
VI. Przyjęte rozwiązania | 29 |
Wnioski | 33 |
2. Unia gospodarcza – koncepcje i uzgodnienia | 34 |
I. Zasada przezorności fiskalnej | 34 |
II. Bail-out państwa | 36 |
III. Stanowiska wobec konstrukcji UGW | 40 |
IV. Kompakt fiskalny a unia fiskalna | 42 |
V. Traktat o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w UGW | 45 |
Wnioski | 48 |
3. Unia gospodarcza – wizja strategiczna 49 | |
I. Europejski projekt federalny | 49 |
II. „Kompakt fiskalny” a federacja | 52 |
III. Narodowe rady fiskalne i Europejski Instytut Fiskalny | 53 |
IV. Reguły wyjścia ze strefy euro | 55 |
V. Wspólne obligacje | 56 |
VI. Unia transferowa | 59 |
VII. Wspólny podatek UE | 60 |
VIII. EBC i funkcja pożyczkodawcy ostatniej instancji | 60 |
Wnioski | 62 |
4. UGW – kierunki i charakter działań | 63 |
I. Pieniądz i demokracja | 63 |
II. Główne kierunki działania dla Polski | 65 |
III. Działania krótko-, średnio- i długoterminowe | 68 |
Wnioski | 69 |
Bibliografia 70 | |
Aneks | 78 |
Executive Summary of the Report | 86 |
Sommaire du rapport | 91 |
Attachment to the Executive Summary | 96 |
Informacja o Autorach | 98 |