POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Kluczem do zrozumienia fragmentarycznej myśli Hannah Arendt jest filozofia historii zarówno w znaczeniu spekulatywnym, jak i krytycznym. Odpowiedź Arendt na totalitaryzm – na zwycięstwo fizjologii nad polityką – jest jednocześnie przemyślana i radykalna. Totalitaryzm nie okazuje się wyłącznie systemem sprawowania władzy, lecz stanowi skrajny przypadek opowiadania historii, fałszywy sposób tworzenia narracji, która sięga w głąb indywidualnej tożsamości. Każda opowieść jest narzędziem radzenia sobie z przygodnością świata i siebie samego, które niesie ze sobą potencjalnie katastrofalne skutki. Choć ciągłość jest konieczna dla ukonstytuowania się podmiotu i podjęcia działania politycznego, to interpretacja tego, co minione, może łatwo przerodzić się w retrospektywne proroctwo przedstawiające przeszłość jako obietnicę przyszłości. Tym tropem podąża historiografia naukowa kontynuująca niechlubną tradycję zastępowania działania wytwarzaniem, co prowadzi do błędnego rozumienia władzy i zadań wspólnoty politycznej. Odpowiedź właściwą stanowi opowieść fragmentaryczna ugruntowana w nowej metafizyce dziejów. Przeszłość to wprawdzie sterta gruzów, ale jako taka może jawić się nam w zupełnie nowy sposób – jako przedmiot estetyczny.Książka stanowi kompleksową analizę dorobku Hannah Arendt, interpretowanego w kontekście dzieł myślicieli przynależących z jednej strony do tzw. tradycji kontynentalnej (m.in. Walter Benjamin, Hans-Georg Gadamer, Martin Heidegger, Immanuel Kant, Reinhard Koselleck, Paul Ricoer), z drugiej zaś – do tzw. tradycji analitycznej (m.in. Frank Ankersmit, Arthur Danto, Carl Gustav Hempel, Karl Rajmund Popper, Jerzy Topolski, Hayden White). Rozmowa z autorem o książce:
http://www.polskieradio.pl/8/650/Artykul/963583,Totalitaryzm-zwyciestwo-fizjologii-nad-polityka
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 394 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-2946-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Kronos 3/2014 TECHNIKA I TOTALITARYZM
do koszyka
Korzenie totalitaryzmu
do koszyka
Powaby totalitaryzmu. Zarys historii...
do koszyka
W cieniu totalitaryzmu
do koszyka
Doświadczenie dwóch totalitaryzmów....
do koszyka
Kościół wobec totalitaryzmów...
do koszyka
Natura totalitaryzmów / The Nature of...
do koszyka
Spis treści
Podziękowania / | 11 |
Wykaz skrótów / | 15 |
Wprowadzenie / | 17 |
Rozdział 1. Totalitaryzm i koniec historii / | 29 |
Historyk nieprofesjonalny: recepcja korzeni totalitaryzmu / | 29 |
Fragmenty przeszłości totalitaryzmu: antysemityzm / | 37 |
Fragmenty przeszłości totalitaryzmu: imperializm / | 43 |
Elementy totalitaryzmu: ciągłość i nieciągłość / | 49 |
Totalitaryzm i terror: friedrich–brzeziński i monteskiusz / | 53 |
Totalna dominacja i nagie życie / | 60 |
Animal laborans i redukcja człowieczeństwa / | 62 |
Koniec historii i rozstęp w czasie: ponowoczesność / | 70 |
Rozdział 2. Filozofia historii i myślenie historyczne / | 79 |
Aporie znaczenia / | 79 |
Spekulatywność historiografii / | 81 |
Kondycja historyczna i nowa metafizyka / | 86 |
W poszukiwaniu sensu: myślenie a psychika, świadomość i poznanie / | 93 |
Myślenie i czasowość: czas hermeneutyczny i struktura aktywności umysłu / | 100 |
Rozdział 3. Nauka i ideologia / | 111 |
Ideologia totalitarna a ideały wyjaśniania: Hempel, Topolski, Popper / | 111 |
Homo faber i wytwarzanie świata historycznego: działanie celowo-racjonalne / | 118 |
Kontemplacja, poznanie i alienacja | 123 |
Wytwarzanie prawdy dziejów: Popper i Koselleck / | 128 |
Totalitaryzm, masy i logiczność / | 131 |
Nauki społeczne a problem utylitaryzmu: wyjaśnianie jako usprawiedliwianie / | 133 |
Elementy totalitaryzmu: krystalizacja i przyczynowość figuratywna / | 139 |
Rozdział 4. Polityczność dziejów / | 147 |
Działanie, język, tożsamość: Arystoteles i Heidegger / | 147 |
Wolność woli a wolność polityczna / | 153 |
Działanie jako absolutny początek: św. Augustyn, Duns Szkot i Kant / | 157 |
Idea genialności a działanie polityczne: Kant / | 164 |
Działanie jako byt estetyczny: Kant, Portmann, Gadamer / | 171 |
Publiczna przestrzeń komunikacji / | 175 |
Podmiotowość publiczna i władza: Heidegger i Habermas / | 178 |
Działanie myślenia: Sokrates i Kant / | 182 |
Pierwotny czas myślenia i działania: rozstęp w czasie / | 187 |
Opowieść życia i doktryna kontyngencji: Duns Szkot / | 192 |
Nieprzewidywalność, bezcelowość i nieodwracalność dziejów / | 195 |
Postęp i dzieje upadku: hierarchia wymiarów czasu / | 198 |
Rozdział 5. Historyk jako sędzia / | 207 |
Wewnętrzne konflikty umysłu: antagonizm myślenia i woli / | 207 |
Przyszłość, której chcemy, a przyszłość autentyczna / | 212 |
Sąd nad przeszłością a sąd polityczny / | 215 |
Refleksyjny sąd estetyczny i poznanie historyczne / | 222 |
Momenty sądów smaku / | 227 |
Antagonizm między aktorem a widzem: spektakl dziejów / | 233 |
Część i całość: interpretacyjna funkcja wyobraźni / | 238 |
Sensus communis jako zmysł historyczny: intersubiektywność sądów / | 247 |
Hierarchia genialności i smaku: celowość bez celu / | 257 |
Krytyka teleologii a refleksja nad przeszłością / | 265 |
Rozdział 6. Opowieść fragmentaryczna / | 273 |
Urzeczowienie i przemoc przedstawiania: opowieść fikcyjna / | 273 |
Genealogia zachodu i odkupienie przypadkowości / | 282 |
Opowieść jako odkupienie i zniewolenie: aporia znaczenia / | 290 |
Zwrot narratywistyczny: danto, mink, white / | 300 |
Ironiczność korzeni totalitaryzmu / | 310 |
Odgrywanie przeszłości: Collingwood i Benjamin / | 313 |
Opowieść jako działanie polityczne / | 321 |
Reprezentacja i zastępowanie przeszłości: Ankersmit / | 326 |
Tożsamość narracyjna między tradycją a rewolucją: Ricoeur / | 330 |
Paradoks Odyseusza: niemożliwość spełnienia / | 334 |
Opowieść jako sądzenie i przebaczenie / | 340 |
Zakończenie / | 345 |
Nota bibliograficzna / | 349 |
Bibliografia / | 351 |
Summary / | 365 |
Indeks rzeczowy / | 369 |
Indeks osobowy / | 373 |