POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
Celem publikacji jest przedstawienie różnych aspektów podmiotowości człowieka w organizacji. Autorzy zarysowali wyzwania związane z funkcjonowaniem człowieka w złożonych strukturach społeczno-organizacyjnych, a zarazem z koniecznością funkcjonowania w obrębie dwóch odmiennych porządków: jednego przynależnego światu rzeczy, a drugiego przynależnego światu podstawowych ludzkich potrzeb i wartości. Poruszono kwestie zaufania, kontroli, relacji zawodowych i decyzji menedżerskich podejmowanych w kontekście współpracy w organizacji, a także zachowań osób proaktywnych, rozwoju zawodowego i szkoleń z zakresu komunikacji interpersonalnej. Poddano również refleksji problem wartości towarzyszących działalności zawodowej pracowników.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 162 |
Kategoria | Zarządzanie zasobami ludzkimi (HR) |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie |
ISBN-13 | 978-83-7252-595-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie (Marek Motyka, Justyna Pawlak) | 9 |
Rozdział 1. Podmiotowość pracowników – istotny aspekt angażowania się w działalność organizacji | 17 |
1.1. Uwagi wstępne | 17 |
1.2. Dwa poziomy podmiotowości pracowników | 18 |
1.3. Zadaniowe uczestnictwo w sytuacji pracy jako warunek doświadczania podmiotowości | 20 |
1.4. Motywacja wewnętrzna jako rezultat poczucia podmiotowości | 24 |
1.5. Podsumowanie | 28 |
Rozdział 2. Społeczna i ekonomiczna wartość zaufania w organizacji | 29 |
2.1. Uwagi wstępne | 29 |
2.2. Istota zaufania | 30 |
2.3. Kwestia ryzyka w zaufaniu | 32 |
2.4. Podmiotowy charakter zaufania | 34 |
2.5. Przyczyny wzrostu zainteresowania zaufaniem we współczesnym świecie | 35 |
2.6. Wymóg zaufania w gospodarce opartej na wiedzy | 36 |
2.7. Społeczne znaczenie zaufania w organizacji | 38 |
2.8. Ekonomiczne znaczenie zaufania w organizacji | 39 |
2.9. Uwagi końcowe | 42 |
Rozdział 3. Przedmiotowy i podmiotowy charakter kontroli w organizacji | 44 |
3.1. Uwagi wstępne | 44 |
3.2. Definiowanie kontroli | 45 |
3.3. Kontrola a zjawisko zależności | 46 |
3.4. Dwa typy kontroli w organizacji – kontrola „przedmiotowa” i kontrola „podmiotowa” | 47 |
3.5. Kontrola „przedmiotowa” | 48 |
3.6. Historia i mechanizmy psychologiczne kontroli „przedmiotowej” | 50 |
3.7. Kontrola a kwestia tzw. pokusy nadużycia | 51 |
3.8. Istota kontroli „podmiotowej” | 53 |
3.9. Metoda zarządzania zorientowanego na rezultat Schoutena i van Bersa | 54 |
3.10. Metoda kompleksowej karty wyników Huberta Rampersada | 55 |
3.11. Samokontrola jako szczególny przypadek kontroli „podmiotowej” | 56 |
3.12. Zarządzanie przez wartości | 57 |
3.13. Uwagi końcowe | 57 |
Rozdział 4. Od manipulacji i instrumentalno-przedmiotowego podejścia w relacjach zawodowych do kierowania sobą | 59 |
4.1. Definicja manipulacji | 59 |
4.2. Charakter wpływu społecznego | 63 |
4.3. Wpływ wzajemnych zależności w kontekście organizacji | 64 |
4.4. Kontrakt psychologiczny | 66 |
4.5. Pułapka dwuwartościowości w koncepcjach zarządczych | 68 |
4.6. Fasadowość stylów zarządzania | 69 |
4.7. Teorie ukryte i eksponowane | 72 |
4.8. Rezygnacja z podmiotowości | 73 |
4.9. Kierowanie sobą i przydawanie władzy | 75 |
4.10. Władza i wolność | 78 |
Rozdział 5. Warunki skuteczności osób proaktywnych w organizacjach | 79 |
5.1. Uwagi wstępne | 79 |
5.2. Proaktywność jako przejaw podmiotowości | 80 |
5.3. Definicja osobowości proaktywnej | 82 |
5.4. Narzędzie pomiaru osobowości proaktywnej | 83 |
5.5. Zachowania osób proaktywnych w organizacji | 84 |
5.6. Motywacja osób proaktywnych | 87 |
5.7. Korelacje proaktywności z innymi cechami osobowości | 88 |
5.8. Warunki organizacyjne skuteczności osobowości proaktywnej | 91 |
5.9. Warunki sprzyjające działaniom proaktywnym | 92 |
5.10. Podsumowanie | 93 |
Rozdział 6. Rozwój zawodowy a autokreacja | 95 |
6.1. Uwagi wstępne | 95 |
6.2. Pojęcie autokreacji | 96 |
6.3. Przebieg rozwoju zawodowego | 97 |
6.4. Rozwój zawodowy a autoidentyfikacja | 100 |
6.5. Autokreacja w miejscu pracy | 102 |
6.6. Wybrane uwarunkowania procesu autokreacji związanej z rozwojem zawodowym | 104 |
6.7. Dylematy dotyczące podmiotowego funkcjonowania w pracy | 107 |
6.8. Podsumowanie | 109 |
Rozdział 7. Jakość współpracy w zespole pracowniczym a podejmowanie decyzji menedżerskich | 111 |
7.1. Uwagi wstępne | 111 |
7.2. Charakterystyka zespołu – wartość współpracy w zespole pracowniczym | 112 |
7.3. Czynniki obniżające wartość współpracy w zespole | 114 |
7.4. Role pełnione w zespole oraz ich ocena | 116 |
7.5. Właściwy dobór pracowników jako podstawa współpracy w zespole | 118 |
7.6. Zadania menedżera w budowaniu współpracy w zespole | 120 |
7.7. Współpraca w zespole a metody pozyskiwania akceptacji dla decyzji menedżerskich | 122 |
7.8. Podsumowanie | 124 |
Rozdział 8. Szkolenia z zakresu komunikacji interpersonalnej jako element rozwoju zawodowego | 127 |
8.1. Komunikowanie w organizacji | 127 |
8.2. Charakterystyka procesu komunikowania się | 128 |
8.3. Pojęcie, rodzaje i techniki szkoleniowe w nauce komunikowania interpersonalnego | 132 |
8.4. Transfer wiedzy do organizacji po zakończeniu przedsięwzięcia szkoleniowego | 137 |
8.5. Podsumowanie | 140 |
Rozdział 9. Postawy sprzyjające powodzeniu w organizacji – refleksja z humanistycznej perspektywy | 142 |
9.1. Uwagi wstępne | 142 |
9.2. Rozwojowe przemiany stosunku człowieka do wartości | 144 |
9.3. Dojrzałość osobowa w podejmowaniu zadań zawodowych | 146 |
9.4. Zakończenie | 150 |
Posłowie (Marek Motyka, Justyna Pawlak) | 152 |
Literatura | 153 |