Podmiotowość człowieka w organizacji

Podmiotowość człowieka w organizacji

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem publikacji jest przedstawienie różnych aspektów podmiotowości człowieka w organizacji. Autorzy zarysowali wyzwania związane z funkcjonowaniem człowieka w złożonych strukturach społeczno-organizacyjnych, a zarazem z koniecznością funkcjonowania w obrębie dwóch odmiennych porządków: jednego przynależnego światu rzeczy, a drugiego przynależnego światu podstawowych ludzkich potrzeb i wartości. Poruszono kwestie zaufania, kontroli, relacji zawodowych i decyzji menedżerskich podejmowanych w kontekście współpracy w organizacji, a także zachowań osób proaktywnych, rozwoju zawodowego i szkoleń z zakresu komunikacji interpersonalnej. Poddano również refleksji problem wartości towarzyszących działalności zawodowej pracowników.


Rok wydania2012
Liczba stron162
KategoriaZarządzanie zasobami ludzkimi (HR)
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ISBN-13978-83-7252-595-6
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie (Marek Motyka, Justyna Pawlak)     9
  
  Rozdział 1. Podmiotowość pracowników – istotny aspekt angażowania się w działalność organizacji     17
  
  1.1. Uwagi wstępne     17
  1.2. Dwa poziomy podmiotowości pracowników     18
  1.3. Zadaniowe uczestnictwo w sytuacji pracy jako warunek doświadczania podmiotowości     20
  1.4. Motywacja wewnętrzna jako rezultat poczucia podmiotowości     24
  1.5. Podsumowanie     28
  
  Rozdział 2. Społeczna i ekonomiczna wartość zaufania w organizacji     29
  
  2.1. Uwagi wstępne     29
  2.2. Istota zaufania     30
  2.3. Kwestia ryzyka w zaufaniu     32
  2.4. Podmiotowy charakter zaufania     34
  2.5. Przyczyny wzrostu zainteresowania zaufaniem we współczesnym świecie     35
  2.6. Wymóg zaufania w gospodarce opartej na wiedzy     36
  2.7. Społeczne znaczenie zaufania w organizacji     38
  2.8. Ekonomiczne znaczenie zaufania w organizacji     39
  2.9. Uwagi końcowe     42
  
  Rozdział 3. Przedmiotowy i podmiotowy charakter kontroli w organizacji     44
  
  3.1. Uwagi wstępne     44
  3.2. Definiowanie kontroli     45
  3.3. Kontrola a zjawisko zależności     46
  3.4. Dwa typy kontroli w organizacji – kontrola „przedmiotowa” i kontrola „podmiotowa”     47
  3.5. Kontrola „przedmiotowa”     48
  3.6. Historia i mechanizmy psychologiczne kontroli „przedmiotowej”     50
  3.7. Kontrola a kwestia tzw. pokusy nadużycia     51
  3.8. Istota kontroli „podmiotowej”     53
  3.9. Metoda zarządzania zorientowanego na rezultat Schoutena i van Bersa     54
  3.10. Metoda kompleksowej karty wyników Huberta Rampersada     55
  3.11. Samokontrola jako szczególny przypadek kontroli „podmiotowej”     56
  3.12. Zarządzanie przez wartości     57
  3.13. Uwagi końcowe     57
  
  Rozdział 4. Od manipulacji i instrumentalno-przedmiotowego podejścia w relacjach zawodowych do kierowania sobą     59
  
  4.1. Definicja manipulacji     59
  4.2. Charakter wpływu społecznego     63
  4.3. Wpływ wzajemnych zależności w kontekście organizacji     64
  4.4. Kontrakt psychologiczny     66
  4.5. Pułapka dwuwartościowości w koncepcjach zarządczych     68
  4.6. Fasadowość stylów zarządzania     69
  4.7. Teorie ukryte i eksponowane     72
  4.8. Rezygnacja z podmiotowości     73
  4.9. Kierowanie sobą i przydawanie władzy     75
  4.10. Władza i wolność     78
  
  Rozdział 5. Warunki skuteczności osób proaktywnych w organizacjach     79
  
  5.1. Uwagi wstępne     79
  5.2. Proaktywność jako przejaw podmiotowości     80
  5.3. Definicja osobowości proaktywnej     82
  5.4. Narzędzie pomiaru osobowości proaktywnej     83
  5.5. Zachowania osób proaktywnych w organizacji     84
  5.6. Motywacja osób proaktywnych     87
  5.7. Korelacje proaktywności z innymi cechami osobowości     88
  5.8. Warunki organizacyjne skuteczności osobowości proaktywnej     91
  5.9. Warunki sprzyjające działaniom proaktywnym     92
  5.10. Podsumowanie     93
  
  Rozdział 6. Rozwój zawodowy a autokreacja     95
  
  6.1. Uwagi wstępne     95
  6.2. Pojęcie autokreacji     96
  6.3. Przebieg rozwoju zawodowego     97
  6.4. Rozwój zawodowy a autoidentyfikacja     100
  6.5. Autokreacja w miejscu pracy     102
  6.6. Wybrane uwarunkowania procesu autokreacji związanej z rozwojem zawodowym     104
  6.7. Dylematy dotyczące podmiotowego funkcjonowania w pracy     107
  6.8. Podsumowanie     109
  
  Rozdział 7. Jakość współpracy w zespole pracowniczym a podejmowanie decyzji menedżerskich     111
  
  7.1. Uwagi wstępne     111
  7.2. Charakterystyka zespołu – wartość współpracy w zespole pracowniczym     112
  7.3. Czynniki obniżające wartość współpracy w zespole     114
  7.4. Role pełnione w zespole oraz ich ocena     116
  7.5. Właściwy dobór pracowników jako podstawa współpracy w zespole     118
  7.6. Zadania menedżera w budowaniu współpracy w zespole     120
  7.7. Współpraca w zespole a metody pozyskiwania akceptacji dla decyzji menedżerskich     122
  7.8. Podsumowanie     124
  
  Rozdział 8. Szkolenia z zakresu komunikacji interpersonalnej jako element rozwoju zawodowego     127
  
  8.1. Komunikowanie w organizacji     127
  8.2. Charakterystyka procesu komunikowania się     128
  8.3. Pojęcie, rodzaje i techniki szkoleniowe w nauce komunikowania interpersonalnego     132
  8.4. Transfer wiedzy do organizacji po zakończeniu przedsięwzięcia szkoleniowego     137
  8.5. Podsumowanie     140
  
  Rozdział 9. Postawy sprzyjające powodzeniu w organizacji – refleksja z humanistycznej perspektywy     142
  9.1. Uwagi wstępne     142
  9.2. Rozwojowe przemiany stosunku człowieka do wartości     144
  9.3. Dojrzałość osobowa w podejmowaniu zadań zawodowych     146
  9.4. Zakończenie     150
  
  Posłowie (Marek Motyka, Justyna Pawlak)     152
  Literatura     153
RozwińZwiń