Wiedzochłonne usługi biznesowe w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej

-24%

Wiedzochłonne usługi biznesowe w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

24,70  32,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 32,50 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,70 zł  


24,70

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem publikacji jest ustalenie tendencji w zakresie kształtowania się struktur zatrudnienia w poszczególnych sektorach gospodarki w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzochłonnych usług biznesowych (Knowledge Intensive Business Services), ich produktywności oraz kierunków i dynamiki zachodzących zmian. Realizacja tak sformułowanego celu wymaga:
- wyjaśnienia przyczyn rozwoju sektora usług i jego rosnącego znaczenia we współczesnych gospodarkach, ze szczególnym uwzględnieniem determinant rozwoju KIBS,
- analizy wieloczynnikowej wskaźników strukturalnych w obszarze wiedzochłonnych usług biznesowych w Polsce,
- odniesienia poziomu rozwoju sektora usług, a szczególnie KIBS w Polsce do innych krajów Unii Europejskiej,
- opracowania scenariuszy rozwoju KIBS w Polsce.


Wyjaśnienie przyczyn rozwoju sektora usług oraz przechodzenia do gospodarki wiedzy stanowi wprowadzenie do analizy wiedzochłonnych usług biznesowych. Rezultatem diagnozy jest zbiór problemów, odzwierciedlający stan i perspektywy rozwoju KIBS w Polsce.


Rok wydania2012
Liczba stron284
KategoriaUsługi
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7246-753-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    9
  
  Rozdział I. PRZEMIANY SEKTORA USŁUG WE WSPÓŁCZESNYCH GOSPODARKACH    15
  1.1. Serwicyzacja gospodarki – praca w gospodarce industrialnej i postindustrialnej    15
  1.2. Usługi w gospodarce wiedzy – próba zdefiniowania i systematyzacji podstawowych pojęć    19
  1.2.1. Pojęcie i koncepcja usług    21
  1.2.2. Cechy usług – stare i nowe paradygmaty    26
  1.2.3. Klasyfikacje usług według wybranych kryteriów    30
  1.2.4. Klasyfikacje systemowe    38
  1.3. Sektor usług jako obszar badań w ekonomii    43
  1.3.1. Trójsektorowa struktura gospodarki według Clarka-Fishera    48
  1.3.2. Produktywność usług w teorii Baumola    52
  1.3.3. Współczesne wyjaśnienia przyczyn rozwoju sektora usługowego    55
  1.3.4. Sposoby pomiaru oraz kryteria oceny wielkości, struktury i zmian zachodzących w sektorze usług    59
  1.3.5. Struktura gospodarki oraz rozwój sektora usług w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej    60
  1.4. Koncepcja nauki o usługach – podejście interdyscyplinarne    70
  
  Rozdział II. WIEDZOCHŁONNE USŁUGI BIZNESOWE – KONCEPCJA I CHARAKTERYSTYKA KIBS    76
  2.1. Usługi biznesowe jako podstawa wyodrębnienia KIBS    76
  2.1.1. Usługi biznesowe w enumeratywnych klasyfikacjach międzynarodowych oraz ujęciu PKD    80
  2.1.2. Teoretyczne i empiryczne wyjaśnienie przyczyn rozwoju usług biznesowych    84
  2.2. Wiedzochłonne usługi biznesowe (KIBS) w gospodarce usługowej    93
  2.2.1. Wiedza i jej wkład w procesy usługowe jako kryterium definiowania KIBS    97
  2.2.2. Wiedzochłonność – sposoby pomiaru wiedzy    100
  2.2.3. Pracownicy wiedzy i ich rola w sektorze KIBS    106
  2.2.4. Klienci jako koproducenci KIBS    111
  2.2.5. Przestrzenne zróżnicowanie KIBS    115
  2.2.6. KIBS w ujęciu klasyfikacji ISIC i PKD 2007    117
  2.2.7. Typologie KIBS    121
  
  Rozdział III. DETERMINANTY ROZWOJU SEKTORA KIBS I JEGO INNOWACYJNOŚĆ    126
  3.1. Uwarunkowania rozwoju KIBS    126
  3.1.1. Rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych    128
  3.1.2. Internalizacja i globalizacja usług KIBS    130
  3.1.2.1. Outsourcing usług    136
  3.1.2.2. Offshoring usług    141
  3.1.3. Deregulacja i prywatyzacja    147
  3.1.4. Elastyczność organizacji a rozwój KIBS    148
  3.2. Innowacyjność KIBS – ujęcie koncepcyjne    150
  3.2.1. Innowacje w usługach – sposoby definiowania    154
  3.2.2. Podstawowe podejścia badania innowacji w usługach    157
  3.2.3. Modele innowacji usług    160
  3.2.4. Rodzaje innowacji w KIBS i ich klasyfikacje    162
  3.2.5. Egzo- i endogeniczne źródła rozwoju innowacji w KIBS    164
  3.2.6. Funkcje KIBS w systemach innowacji    167
  3.2.7. Metodologiczne problemy pomiaru innowacyjności KIBS    171
  3.2.8. Bariery rozwoju innowacyjności KIBS    175
  3.2.9. Instrumenty wspierania KIBS w ramach proinnowacyjnej polityki w sektorze usług    176
  
  Rozdział IV. ROZWÓJ KIBS W POLSCE I INNYCH KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ    180
  4.1. Badania KIBS – problemy metodologiczne    180
  4.2. Zatrudnienie i wartość dodana jako podstawowe wskaźniki zmian wewnątrzsektorowych     182
  4.3. Struktura i przeobrażenia KIBS w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej    186
  4.3.1. Usługi komputerowe    192
  4.3.2. Działalność badawczo-rozwojowa    195
  4.3.3. Działalność prawnicza, rachunkowo-księgowa, badanie rynku i opinii publicznej, doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania    199
  4.3.4. Działalność w zakresie architektury i inżynierii oraz badania i analizy techniczne    202
  4.3.5. Reklama    204
  4.3.6. Rekrutacja i udostępnianie pracowników    207
  4.4. Koncepcja i problemy pomiaru produktywności usług    210
  4.4.1. Źródła wzrostu produktywności w sektorze usług    217
  4.4.2. Kapitał ludzki w sektorze KIBS w Polsce    225
  4.4.3. Produktywność a zatrudnienie    228
  4.4.4. Produktywność pracy w KIBS w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej    232
  4.5. Scenariusze rozwoju KIBS w Polsce    237
  
  PODSUMOWANIE    247
  LITERATURA    255
  SPIS RYSUNKÓW    281
  SPIS TABEL    283
RozwińZwiń