POLECAMY
-32%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
We współczesnej pedeutologii sięga się do źródeł, o czym świadczy powrót do filozoficznych pytań o człowieka i jego miejsce w świecie, do kwestii nierozerwalnego związku pedagogiki i filozofii, a zwłaszcza do jej związku z etyką. Nie polega to jednak na powtarzaniu starych pytań, ani tym bardziej powtarzaniu dawnych odpowiedzi. Podejmowane bowiem muszą być nowe zagadnienia, wynikające ze swoistości naszych czasów i naszej rzeczywistości. Szczególne miejsce w analizach badawczych prowadzonych w obrębie pedeutologii zajmuje problematyka etyki i profesjonalizmu w zawodzie nauczyciela.
Na pracę nauczyciela-wychowawcy autorzy tomu patrzą z dwóch perspektyw: teorii, jako podstawy poznawczej jego działania, i praktyki, jako źródła jego doświadczeń zawodowych. Wspólnym celem autorów tworzących tę pracę było ożywienie dyskusji naukowej nad nauczycielem i jego zawodem, a w szczególności zwrócenie uwagi na szereg pytań i problemów wpisujących się w zagadnienia tytułowe niniejszej książki: etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela.
Treści zawarte w niniejszej pracy zbiorowej warto postrzegać jako wyznaczające otwarty układ odniesienia dla pracy nauczycielskiej, którą można określić jako nieskończenie bogatą w swej różnorodności. Niniejsza książka dostarczając wiedzy i wskazując na „miejsca wrażliwe" w pracy nauczyciela, może przyczynić się do otwarcia nowych obszarów refleksji i zachęcić do stawiania pytań oraz do poszukiwania nań odpowiedzi. Należy przypuszczać, że zamieszczone tutaj teksty staną się przedmiotem refleksji i dyskusji tych Czytelników, którym problem profesjonalizmu i etyki w zawodzie nauczyciela jest szczególnie bliski.
Joanna M. Michalak
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 462 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-456-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 7 |
Część pierwsza. ETYKA – PEDAGOGIKA – PROFESJONALIZM | 11 |
Andrzej M. Kaniowski, Etyka i pedagogika. Etyczne aspekty pracy nauczyciela: wyzwania dla profesjonalizmu nauczycielskiego | 13 |
Urszula Ostrowska, Heroiczny wymiar etyki nauczyciela: między ideą a realnością | 49 |
Henryka Kwiatkowska, Nauczyciel – zawód „niemożliwy”, ale nieunikniony | 67 |
Joanna M. Michalak, Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela | 87 |
Anna Sajdak, Profesjonalizm dydaktyczny nauczycieli. Możliwości i ograniczenia akademickiego kształcenia | 123 |
Bogusława Dorota Gołębniak, Ku pedeutologii refleksyjnej | 143 |
Część druga. ETYCZNE PODSTAWY PROFESJONALIZMU NAUCZYCIELA | 167 |
Joanna Miksa, Miejsce powinności w etyce zawodowej nauczyciela | 169 |
Stanisław Kowal, Odpowiedzialność nauczyciela | 199 |
Anna Walczak, (Samo)świadomość – w kierunku dojrzałości etycznej nauczyciela | 209 |
Dariusz Zając, Wiedza etyczna nauczyciela | 235 |
Anna Walczak, Tożsamość narracyjna i „choroby serca” nauczyciela | 253 |
Monika Świgulska, Momenty „nadzwyczajnych spotkań”. Osoby znaczące w biografiach nauczycielskich | 281 |
Magdalena Błędowska, Autorytet jako czynnik (de)formujący proces wychowawczy? | 301 |
Sebastian Ciszewski, Podmiotowość ucznia i nauczyciela: dylematy teorii i praktyki | 315 |
Piotr Zamojski, Miejsce normatywności w dyskursie pedagogiki: ku pojmowaniu działania edukacyjnego jako kwestii etycznej | 327 |
Małgorzata Szpunar, Profesjonalność działania nauczyciela | 341 |
Alina Wróbel, Intencjonalność działania nauczyciela jako właściwość praktyki formującej | 357 |
Część trzecia. ETYCZNE WYZWANIA W EDUKACJI NAUCZYCIELSKIEJ | 365 |
Piotr Kostyło, Etyka profesjonalizmu i powołania nauczycielskiego | 367 |
Urszula Ostrowska, Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń w edukacji akademickiej | 385 |
Małgorzata Rosin, Etyczne aspekty kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli | 403 |
Joanna M. Michalak, Studencka praktyka naukowo-badawcza. Zagadnienia etyczne | 423 |
Marcin Rojek, Etyczny wymiar prowadzenia badań przez nauczycieli | 445 |