Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela

-32%

Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela

5 ocen

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,14  25,20

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 25,20 zł (-32%)

Najniższa cena z 30 dni: 15,12 zł  


17,14

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

We współczesnej pedeutologii sięga się do źródeł, o czym świadczy powrót do filozoficznych pytań o człowieka i jego miejsce w świecie, do kwestii nierozerwalnego związku pedagogiki i filozofii, a zwłaszcza do jej związku z etyką. Nie polega to jednak na powtarzaniu starych pytań, ani tym bardziej powtarzaniu dawnych odpowiedzi. Podejmowane bowiem muszą być nowe zagadnienia, wynikające ze swoistości naszych czasów i naszej rzeczywistości. Szczególne miejsce w analizach badawczych prowadzonych w obrębie pedeutologii zajmuje problematyka etyki i profesjonalizmu w zawodzie nauczyciela.


Na pracę nauczyciela-wychowawcy autorzy tomu patrzą z dwóch perspektyw: teorii, jako podstawy poznawczej jego działania, i praktyki, jako źródła jego doświadczeń zawodowych. Wspólnym celem autorów tworzących tę pracę było ożywienie dyskusji naukowej nad nauczycielem i jego zawodem, a w szczególności zwrócenie uwagi na szereg pytań i problemów wpisujących się w zagadnienia tytułowe niniejszej książki: etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela.


Treści zawarte w niniejszej pracy zbiorowej warto postrzegać jako wyznaczające otwarty układ odniesienia dla pracy nauczycielskiej, którą można określić jako nieskończenie bogatą w swej różnorodności. Niniejsza książka dostarczając wiedzy i wskazując na „miejsca wrażliwe" w pracy nauczyciela, może przyczynić się do otwarcia nowych obszarów refleksji i zachęcić do stawiania pytań oraz do poszukiwania nań odpowiedzi. Należy przypuszczać, że zamieszczone tutaj teksty staną się przedmiotem refleksji i dyskusji tych Czytelników, którym problem profesjonalizmu i etyki w zawodzie nauczyciela jest szczególnie bliski.


Joanna M. Michalak


Rok wydania2010
Liczba stron462
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-456-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    7
  
  Część pierwsza. ETYKA – PEDAGOGIKA – PROFESJONALIZM    11
   Andrzej M. Kaniowski, Etyka i pedagogika. Etyczne aspekty pracy nauczyciela: wyzwania dla profesjonalizmu nauczycielskiego    13
   Urszula Ostrowska, Heroiczny wymiar etyki nauczyciela: między ideą a realnością    49
   Henryka Kwiatkowska, Nauczyciel – zawód „niemożliwy”, ale nieunikniony     67
   Joanna M. Michalak, Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela     87
   Anna Sajdak, Profesjonalizm dydaktyczny nauczycieli. Możliwości i ograniczenia akademickiego kształcenia     123
   Bogusława Dorota Gołębniak, Ku pedeutologii refleksyjnej     143
  
  Część druga. ETYCZNE PODSTAWY PROFESJONALIZMU NAUCZYCIELA     167
   Joanna Miksa, Miejsce powinności w etyce zawodowej nauczyciela     169
   Stanisław Kowal, Odpowiedzialność nauczyciela     199
   Anna Walczak, (Samo)świadomość – w kierunku dojrzałości etycznej nauczyciela     209
   Dariusz Zając, Wiedza etyczna nauczyciela     235
   Anna Walczak, Tożsamość narracyjna i „choroby serca” nauczyciela     253
   Monika Świgulska, Momenty „nadzwyczajnych spotkań”. Osoby znaczące w biografiach nauczycielskich     281
   Magdalena Błędowska, Autorytet jako czynnik (de)formujący proces wychowawczy?     301
   Sebastian Ciszewski, Podmiotowość ucznia i nauczyciela: dylematy teorii i praktyki     315
   Piotr Zamojski, Miejsce normatywności w dyskursie pedagogiki: ku pojmowaniu działania edukacyjnego jako kwestii etycznej     327
   Małgorzata Szpunar, Profesjonalność działania nauczyciela     341
   Alina Wróbel, Intencjonalność działania nauczyciela jako właściwość praktyki formującej     357
  
  Część trzecia. ETYCZNE WYZWANIA W EDUKACJI NAUCZYCIELSKIEJ     365
   Piotr Kostyło, Etyka profesjonalizmu i powołania nauczycielskiego     367
   Urszula Ostrowska, Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń w edukacji akademickiej     385
   Małgorzata Rosin, Etyczne aspekty kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli     403
   Joanna M. Michalak, Studencka praktyka naukowo-badawcza. Zagadnienia etyczne     423
   Marcin Rojek, Etyczny wymiar prowadzenia badań przez nauczycieli     445
RozwińZwiń