Estetyczne aspekty japońskiej przestrzeni miejskiej

Estetyczne aspekty japońskiej przestrzeni miejskiej

1 opinia

Wydawca:

Universitas

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 15,00 zł  


15,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

NAGRODA im. STEFANA MORAWSKIEGO


Niniejsza książka poświęcona jest japońskiej przestrzeni miejskiej, która już na pierwszy rzut oka znacząco różni się od tego, co spotykamy w Europie, w Paryżu, Berlinie czy Pradze. Charakterystyczna dla Japończyków dbałość o uwzględnienie przyrody w planie miasta, swobodne podejście do kategorii wizualności przestrzeni (nieznajomość kategorii „pejzażu miejskiego“), przywiązanie do horyzontalnej perspektywy oraz brak tradycji definiowania przestrzeni publicznej w ramach miasta to jedynie kilka z wielu cech świadczących o unikalności japońskiej urbanistyki. Owe specyficzne strategie i taktyki kreowania przestrzeni miasta zdają się posiadać swoje źródło w zakorzenionej w japońskiej kulturze, odległej od zachodniego paradygmatu filozoficznego, tradycji rozumienia kategorii przestrzeni oraz specyfice wypracowanego przez Japończyków modusu doświadczenia przestrzenności. Istotne wydaje się w tym kontekście zarówno oddziaływanie tła kulturowego (buddyzm, shinto), jak i praktyk wynikających z samej specyfiki zamieszkiwania na aktywnym sejsmicznie, otoczonym morzami, Półwyspie Japońskim.


Rok wydania2011
Liczba stron144
KategoriaEstetyka
WydawcaUniversitas
ISBN-13978-83-242-1501-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE
  
  KU FILOZOFII MIASTA
  
  NIE TYLKO EUROPA
  
  PRZESTRZEŃ – PODMIOTOWOŚĆ
  
  O PERSPEKTYWIE I METODZIE
  
  1. JAPOŃSKA CZY DALEKOWSCHODNIA KONCEPCJA PRZESTRZENI?
  
  1.1. PYTANIE O TOŻSAMOŚĆ KULTUROWĄ – GRANICE DEFINICJI
  
  1.2. TEORIE KULTURY
  
  1.3. KORZENIE DEFINICJI PRZESTRZENI – PYTANIE O TOŻSAMOŚĆ OSOBOWĄ
  
  1.4. PRZESTRZEŃ W JAPONII I NA ZACHODZIE
  
  1.4.1. TOŻSAMOŚĆ OSOBOWA
  
  1.4.2. TOŻSAMOŚĆ ESTETYCZNA
  
  1.4.3. PROCESY WYMIANY KULTUROWEJ
  
  2. PRZESTRZEŃ A JEJ BEZPOŚREDNIE DOŚWIADCZENIE
  
  2.1. CZYM JEST DOŚWIADCZENIE BEZPOŚREDNIE?
  
  2.2. CHARAKTER DOŚWIADCZENIA BEZPOŚREDNIEGO
  
  2.3. DOŚWIADCZENIE BEZPOŚREDNIE A DOŚWIADCZENIE PRZESTRZENI
  
  2.3.1. NISHIDA – SHUSTERMAN. OBSZARY ZGODNOŚCI
  
  2.3.1.1. WYMIAR PRAKTYCZNY – DOWARTOŚCIOWANIE CIELESNOŚCI
  
  2.3.1.2. KONCEPCJA DOŚWIADCZENIA BEZPOŚREDNIEGO
  
  2.3.1.3. JEDNOŚĆ PSYCHOFIZYCZNA
  
  2.4. PRZESTRZEŃ – PUSTKA
  
  2.4.1. PLAN OGÓLNY
  
  2.4.2. PLAN INDYWIDUALNY
  
  2.5. TOPOS OSTATECZNY. KU PUSTCE FENOMENÓW
  
  2.5.1. TRZY RODZAJE BASHO
  
  2.5.2. RODZAJE BASHO A KONCEPCJE PRZESTRZENNE
  
  3. STRATEGIE KSZTAŁTOWANIA PRZESTRZENI MIEJSKIEJ W JAPONII
  
  3.1. KATEGORIA ‘PUSTKI’ W KONTEKŚCIE KULTURY JAPOŃSKIEJ
  
  3.1.1. ARCHITEKTURA DAWNA. FUNKCJA KOLUMNY
  
  3.1.2. ARCHITEKTURA OGRODÓW. OGRODY ZEN
  
  3.1.3. ARCHITEKTURA WSPÓŁCZESNA
  
  3.2. PRZESTRZEŃ MIEJSKA
  
  3.3. PUSTKA PRZESTRZENI MIEJSKIEJ
  
  3.3.1. PUSTKA PRZESTRZENI – ZACHÓD
  
  3.3.2. PUSTKA PRZESTRZENI – JAPONIA
  
  3.3.2.1. DOM
  
  3 .3 .2 .2 . NO JYUKU SHA
  
  3.3.2.3. METABOLIZM
  
  3.4. ODMIENNE WARTOŚCIOWANIE PRZESTRZENI
  
  3.4.1. ANTYWIZUALNOŚĆ
  
  3.4.2. HORYZONTALNOŚĆ
  
  3 .4 .2 .1 . UCHI. PRZESTRZEŃ WEWNĘTRZNA I ZEWNĘTRZNA DOMU
  
  3.4.3. NIETRWAŁOŚĆ KONSTRUKCJI – RELACYJNOŚĆ PRZESTRZENI
  
  3.4.3.1. DOBÓR MATERIAŁÓW
  
  3.4.3.2. MODULARNA KONSTRUKCJA
  
  3.4.4. PŁASZCZYZNA – LINEARNOŚĆ
  
  3.5. RODZAJE STRATEGII KSZTAŁTOWANIA PRZESTRZENI MIEJSKIEJ W JAPONII
  
  3.5.1. ROLA PRZYRODY W PLANIE MIASTA
  
  3.5.2. KRATOWNICOWY PLAN MIASTA
  
  3 .5 .3 . MACHI WARI
  
  3.5.4. MINIMALNA KLASOWOŚĆ
  
  3 .5 .5 . SHAKKEI
  
  ZAKOŃCZENIE
  
  CIĄGŁOŚĆ PRZESTRZENNA
  
  ODMIENNOŚĆ ZAMIESZKIWANIA
  
  ARCHITEKTURA JAPOŃSKA WSPÓŁCZEŚNIE
  
  BIBLIOGRAFIA
  
  INDEKS NAZWISK
  
  ILUSTRACJE
RozwińZwiń