INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Autorka kieruje swoją uwagę na estetyczne doświadczenie, sztukę oraz procesy estetyzacji w warunkach późnej nowoczesności. Estetyczne ukierunkowanie pracy nie oddala nas jednak od ważnych problemów współczesnej humanistyki. Łączy się bowiem z płaszczyzną filozoficznych pytań o kondycję człowieka zmagającego się z problemami skończoności istnienia, kontyngencji, braku pewności ontologicznej w dzisiejszym świecie. Wykłady prezentują trzy późnonowoczesne funkcje doświadczeń estetycznych, w tym sztuki. Iwona Lorenc sięga w swej prezentacji głównie do narzędzi fenomenologicznych, wskazując na przydatność fenomenologii do tego typu analiz. Jej odniesienia filozoficzne są jednak znacznie szersze: nawiązuje do Kanta, do współczesnych sporów o aktualność niedokończonego projektu moderny w ujęciu Habermasa, przywołuje myśli Nietzschego, Husserla, Heideggera, Merleau-Ponty`ego, Vattima, Ricoeura, Adorna, Rancière`a, Lyotarda i wielu innych.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 124 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-3225-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp / | 7 |
Wykład 1. Sztuka wobec fenomenu faktyczności | |
Potoczne i filozoficzne znaczenie terminu „faktyczność” / | 19 |
Aisthesis sztuki jako wehikuł faktyczności życia (Ranciére) /22 | |
Sztuka jako gra o przytrzymanie żywej obecności sensu (Husserl) /24 | |
Sztuka jako rozumienie faktyczności życia (hermeneutyka faktyczności: Heidegger, Ricoeur) /27 | |
Doświadczenie granic rozumienia w ujęciu estetyki fenomenologicznej / | 28 |
Sztuka jako zakrywająco-odkrywające doświadczenie faktyczności (Merleau-Ponty, Belting) / | 32 |
„Poślizg” fenomenalistyczny Lyotarda a otwartość fenomenologicznego doświadczenia obecności u Merleau-Ponty’ego / | 40 |
Zakończenie / | 47 |
Wykład 2: Ucieczka, iluzja czy heroizm? Dylematy współczesnej filozofii sztuki | |
Ambiwalencja tego, co estetyczne w późnej nowoczesności /51 | |
Rezygnacja z mocnej ontologii we współczesnej filozofii sztuki / | 52 |
To, co estetyczne wobec fenomenu ludzkiej kondycji / | 54 |
To, co estetyczne jako iluzja i ucieczka / | 55 |
Krytyka eskapistyczno-iluzyjnej funkcji sztuki: Nietzsche, Heidegger, Habermas / | 57 |
Trudna formuła ontologicznego bezpieczeństwa / | 59 |
Ontologiczne bezpieczeństwo a tożsamość / | 61 |
Estetyczna, paradoksalna formuła bezpieczeństwa ontologicznego / | 63 |
Nihilistyczny aspekt późnej nowoczesności / | 66 |
Osłabienie metafizyki a przebudowa pola pojęciowego współczesnej filozofii sztuki i estetyki / | 69 |
Pozór sztuki jako heroizm, a nie – ucieczka / | 71 |
Ryzyko ambiwalencji sztuki i jej krytyczne posłannictwo / | 73 |
Wykład III: Doświadczenie estetyczne: consensus czy dissensus? Ciągłość czy zerwanie? | |
Pole pytań i filozoficzny kontekst tematu / | 77 |
Ogólny kontekst sporu o konsensualność i dissensualność doświadczenia estetycznego / | 82 |
Konsensualna i dissensualna aisthesis / | 83 |
Merleau-Ponty: dynamiczny consensus uwzględniający różnice / | 86 |
Znaczenie tematyki intersubiektywności / | 86 |
Fenomenologiczna recepcja wątków Kantowskich przez Merleau-Ponty’ego / | 88 |
Konsensualno-dissensualny charakter doświadczenia estetycznego u Merleau-Ponty’ego / | 92 |
Doświadczenie estetyczne jako dissensus: Lyotardowska estetyka oporu / | 97 |
Negatywna wspólnotowość transcendentalna / | 97 |
Aisthesis jako dissensus: współczesne malarstwo według Lyotarda / | 102 |
Uwagi końcowe: Lyotard a Merlau-Ponty / | 108 |
Bibliografia / | 111 |
Indeks osobowy / | 117 |
Summary / | 121 |