Estetyczne problemy późnej nowoczesności

Estetyczne problemy późnej nowoczesności

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

14,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 8,40 zł  


14,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka kieruje swoją uwagę na estetyczne doświadczenie, sztukę oraz procesy estetyzacji w warunkach późnej nowoczesności. Estetyczne ukierunkowanie pracy nie oddala nas jednak od ważnych problemów współczesnej humanistyki. Łączy się bowiem z płaszczyzną filozoficznych pytań o kondycję człowieka zmagającego się z problemami skończoności istnienia, kontyngencji, braku pewności ontologicznej w dzisiejszym świecie. Wykłady prezentują trzy późnonowoczesne funkcje doświadczeń estetycznych, w tym sztuki. Iwona Lorenc sięga w swej prezentacji głównie do narzędzi fenomenologicznych, wskazując na przydatność fenomenologii do tego typu analiz. Jej odniesienia filozoficzne są jednak znacznie szersze: nawiązuje do Kanta, do współczesnych sporów o aktualność niedokończonego projektu moderny w ujęciu Habermasa, przywołuje myśli Nietzschego, Husserla, Heideggera, Merleau-Ponty`ego, Vattima, Ricoeura, Adorna, Rancière`a, Lyotarda i wielu innych.


Rok wydania2014
Liczba stron124
KategoriaFilozofia współczesna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-3225-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp /    7
  
  Wykład 1. Sztuka wobec fenomenu faktyczności
  Potoczne i filozoficzne znaczenie terminu „faktyczność” /    19
  Aisthesis sztuki jako wehikuł faktyczności życia (Ranciére) /22
  Sztuka jako gra o przytrzymanie żywej obecności sensu (Husserl) /24
  Sztuka jako rozumienie faktyczności życia (hermeneutyka faktyczności: Heidegger, Ricoeur) /27
  Doświadczenie granic rozumienia w ujęciu estetyki fenomenologicznej /     28
  Sztuka jako zakrywająco-odkrywające doświadczenie faktyczności (Merleau-Ponty, Belting) /     32
  „Poślizg” fenomenalistyczny Lyotarda a otwartość fenomenologicznego doświadczenia obecności u Merleau-Ponty’ego /     40
  Zakończenie /     47
  
  Wykład 2: Ucieczka, iluzja czy heroizm? Dylematy współczesnej filozofii sztuki
  Ambiwalencja tego, co estetyczne w późnej nowoczesności /51
  Rezygnacja z mocnej ontologii we współczesnej filozofii sztuki /     52
  To, co estetyczne wobec fenomenu ludzkiej kondycji /     54
  To, co estetyczne jako iluzja i ucieczka /     55
  Krytyka eskapistyczno-iluzyjnej funkcji sztuki: Nietzsche, Heidegger, Habermas /    57
  Trudna formuła ontologicznego bezpieczeństwa /     59
  Ontologiczne bezpieczeństwo a tożsamość /     61
  Estetyczna, paradoksalna formuła bezpieczeństwa ontologicznego /     63
  Nihilistyczny aspekt późnej nowoczesności /     66
  Osłabienie metafizyki a przebudowa pola pojęciowego współczesnej filozofii sztuki i estetyki /     69
  Pozór sztuki jako heroizm, a nie – ucieczka /     71
  Ryzyko ambiwalencji sztuki i jej krytyczne posłannictwo /     73
  
  Wykład III: Doświadczenie estetyczne: consensus czy dissensus? Ciągłość czy zerwanie?
  Pole pytań i filozoficzny kontekst tematu /     77
  Ogólny kontekst sporu o konsensualność i dissensualność doświadczenia estetycznego /     82
  Konsensualna i dissensualna aisthesis /     83
  Merleau-Ponty: dynamiczny consensus uwzględniający różnice /     86
  Znaczenie tematyki intersubiektywności /     86
  Fenomenologiczna recepcja wątków Kantowskich przez Merleau-Ponty’ego /     88
  Konsensualno-dissensualny charakter doświadczenia estetycznego u Merleau-Ponty’ego /     92
  Doświadczenie estetyczne jako dissensus: Lyotardowska estetyka oporu /     97
  Negatywna wspólnotowość transcendentalna /     97
  Aisthesis jako dissensus: współczesne malarstwo według Lyotarda /     102
  
  Uwagi końcowe: Lyotard a Merlau-Ponty /     108
  Bibliografia /     111
  Indeks osobowy /     117
  Summary /     121
RozwińZwiń