POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
W książce przedstawiono procesy uczenia się jako drogę tworzenia osobistych konstruktów poznawczych podmiotu, odwołując się do najnowszych ustaleń i teorii z filozofii umysłu, psychologii poznawczej i szerzej kognitywistyki. Zaprezentowano autorską teorię qualiów w edukacji, model sfer refleksji oraz koncepcję strategii uczenia się poprzez konstruowanie zewnętrznych reprezentacji struktur wiedzy (ZRSW). W pięciu rozdziałach przedstawiono kolejno: cywilizacyjno-technologiczny kontekst konieczności zmiany postrzegania procesów edukacyjnych, w tym przesunięcia akcentu z nauczenia na uczenie się; zagadnienia różnych kontekstów interpretowania pojęć: wiedza, umysł, świadomość i qualia; autorską teorię qualiów w edukacji uzasadniającą znaczenie poznawania bezpośredniego; różne koncepcje i zalety koncepcji konstruktywizmu edukacyjnego; nową rolę technologii medialnych w procesach uczenia się oraz koncepcję ZRSW.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 394 |
Kategoria | Socjologia edukacji |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2324-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
1. Cywilizacyjny i technologiczny kontekst procesów edukacyjnych | 27 |
1.1. Cyfrowi z urodzenia i cyfrowi imigranci | 27 |
1.2. Wpływ rozwoju techniki na pracę i edukację | 32 |
1.3. Kognitariusze, społeczeństwo informacyjne i edukacja | 39 |
1.3.1. Przemiany systemów wartości | 45 |
1.4. W poszukiwaniu modelu edukacji i paradygmatów pedagogiki | 49 |
1.4.1. Kształcenie proletariuszy a kształcenie kognitariuszy | 51 |
1.4.2. Konieczność zmiany paradygmatów pedagogiki | 59 |
2. Wiedza, umysł, świadomość | 64 |
2.1. Wiedza | 65 |
2.1.1. Wiedza jako cel uczenia się | 65 |
2.1.2. Wiedza subiektywna a wiedza obiektywna | 69 |
2.1.3. Przedwiedza | 74 |
2.1.4. Wiedza deklaratywna i wiedza proceduralna | 76 |
2.1.5. Niewiedza i antywiedza | 78 |
2.1.6. Wiedza jawna i wiedza ukryta | 79 |
2.1.7. Metawiedza | 84 |
2.1.8. Organizacja wiedzy jako hierarchicznej konstrukcji | 87 |
2.1.9. Schematy i struktury poznawcze jako model wiedzy w umyśle | 91 |
2.1.10. Wiedza poza umysłem | 98 |
2.2. Umysł | 100 |
2.2.1. Umysł i modele umysłu | 104 |
2.2.2. Model informacyjny umysłu | 112 |
2.2.3. Umysł jako mózg | 115 |
2.2.4. Kulturalizm Brunera i umysł jako rhizom | 116 |
2.3. Świadomość | 120 |
2.3.1. Świadomość – próby dookreślenia | 120 |
2.3.2. Świadomość a procesy poznawcze | 125 |
2.3.3. Rodzaje świadomości i systemy pamięci | 131 |
2.4. Qualia | 134 |
2.4.1. Wprowadzenie – cechy rzeczy i cechy reprezentacji umysłowych | 134 |
2.4.2. Definiowanie qualiów | 137 |
2.4.3. Prawa qualiów | 141 |
2.4.4. Qualia a wiedza | 143 |
2.4.5. Qualia a emocje | 149 |
2.4.6. Qualia a język | 150 |
3. Teoria qualiów w edukacji | 154 |
3.1. Wprowadzenie – znaczenie qualiów | 154 |
3.2. Wiedza a świadomość i qualia | 156 |
3.3. Kategoryzacja qualiów | 163 |
3.3.1. Qualia bezpośrednie, poznawanie zmysłowe i kształtowanie wyobrażeń | 163 |
3.3.2. Qualia odpamiętywane, czyli wtórne | 169 |
3.3.3. Qualia medialne | 172 |
3.4. Qualia medialne a wiedza upozorowana | 176 |
3.5. Qualia a wiedza komplementarna | 180 |
3.6. Qualia a percepcja i inicjowanie uczenia się | 187 |
3.7. Qualia a schematy poznawcze | 193 |
3.8. Qualia a przekazy werbalne | 200 |
3.9. Qualia a emocje i budowanie motywacji | 205 |
3.10. Wnioski teorii qualiów w edukacji | 211 |
3.10.1. Teoria qualiów w edukacji – przypomnienie założeń | 212 |
3.10.2. Wnioski z teorii qualiów w edukacji | 213 |
4. Teorie i koncepcje uczenia się | 219 |
4.1. Uczenie się i nauczanie – definiowanie zagadnień i zależności | 219 |
4.2. Behawioryzm i edukacja tradycyjna | 226 |
4.2.1. Behawioryzm, nauczanie programowane i technologia nauczania | 226 |
4.2.2. Krytyka behawioryzmu i tradycyjnej edukacji | 229 |
4.3. Konstruktywizm jako koncepcja uczenia się | 231 |
4.3.1. Założenia konstruktywizmu | 231 |
4.3.2. Konstruktywizm a tradycyjny model edukacji | 234 |
4.3.3. Uczenie się jako proces dzielenia się wiedzą | 239 |
4.3.4. Negocjowanie znaczeń i scaffolding | 243 |
4.3.5. Konstruktywizm a wiedza obiektywna i dysonans poznawczy | 248 |
4.3.6. Uczenie się poprzez refleksyjne działanie i doświadczanie | 252 |
4.3.6.1. Modele refleksyjnego uczenia się | 253 |
4.3.6.2. Znaczenie i pobudzanie refleksji – model sfer refleksji | 259 |
4.3.7. Uczenie się przez odkrywanie a kreatywność | 267 |
4.3.8. Koncepcja umiejscowionego uczenia się (situated learning) | 274 |
4.4. Pedagogika humanistyczna Carla Rogersa | 280 |
4.5. Konstruktywizm a „szkoła w ławce” | 284 |
5. Media i technologie informacyjne w procesie uczenia się | 295 |
5.1. Media analogowe a cyfrowe i ich rola w procesach uczenia się | 295 |
5.2. Multimedia w procesach uczenia się | 300 |
5.2.1. Rodzaje multimediów | 301 |
5.2.2. Edukacyjne walory i funkcje multimediów | 304 |
5.2.3. Obszary edukacyjnych zastosowań multimediów | 308 |
5.3. Cechy informacji cyfrowych | 311 |
5.4. Rola i korzyści z notatek medialnych w procesach uczenia się | 316 |
5.4.1. Korzyści edukacyjne z notatek tekstowych i hipertekstu | 319 |
5.4.2. Korzyści edukacyjne z notatek rysunkowych | 322 |
5.4.3. Korzyści edukacyjne z notatek fotograficznych | 324 |
5.4.4. Korzyści edukacyjne z notatek filmowych | 328 |
5.4.5. Korzyści edukacyjne z notatek dźwiękowych | 328 |
5.5. Portfolio i e-portfolio | 330 |
5.6. Koncepcja zewnętrznych reprezentacji struktur wiedzy | 335 |
5.6.1. Uwarunkowania ogólne koncepcji ZRSW | 335 |
5.6.2. Założenia koncepcji ZRSW | 339 |
5.6.3. Hipotezy koncepcji ZRSW jako strategii uczenia się | 342 |
5.6.4. Uczenie się poprzez budowanie ZRSW | 346 |
5.6.5. ZRSW a u-learning | 348 |
5.6.6. Uwarunkowania realizacyjne ZRSW | 351 |
5.6.7. Cechy użytkowe koncepcji ZRSW | 352 |
5.6.8. Wnioski końcowe koncepcji ZRSW | 353 |
Zakończenie | 357 |
Bibliografia | 366 |
Netografia | 390 |
Learning as the constructing of knowledge. Qualia, consciousness and information technologies (Summary) | 391 |