Uczenie się jako konstruowanie wiedzy

Uczenie się jako konstruowanie wiedzy

Świadomość, qualia i technologie informacyjne

4 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce przedstawiono procesy uczenia się jako drogę tworzenia osobistych konstruktów poznawczych podmiotu, odwołując się do najnowszych ustaleń i teorii z filozofii umysłu, psychologii poznawczej i szerzej kognitywistyki. Zaprezentowano autorską teorię qualiów w edukacji, model sfer refleksji oraz koncepcję strategii uczenia się poprzez konstruowanie zewnętrznych reprezentacji struktur wiedzy (ZRSW). W pięciu rozdziałach przedstawiono kolejno: cywilizacyjno-technologiczny kontekst konieczności zmiany postrzegania procesów edukacyjnych, w tym przesunięcia akcentu z nauczenia na uczenie się; zagadnienia różnych kontekstów interpretowania pojęć: wiedza, umysł, świadomość i qualia; autorską teorię qualiów w edukacji uzasadniającą znaczenie poznawania bezpośredniego; różne koncepcje i zalety koncepcji konstruktywizmu edukacyjnego; nową rolę technologii medialnych w procesach uczenia się oraz koncepcję ZRSW.


Rok wydania2011
Liczba stron394
KategoriaSocjologia edukacji
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2324-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
  1. Cywilizacyjny i technologiczny kontekst procesów edukacyjnych     27
  1.1. Cyfrowi z urodzenia i cyfrowi imigranci     27
  1.2. Wpływ rozwoju techniki na pracę i edukację     32
  1.3. Kognitariusze, społeczeństwo informacyjne i edukacja     39
  1.3.1. Przemiany systemów wartości     45
  1.4. W poszukiwaniu modelu edukacji i paradygmatów pedagogiki     49
  1.4.1. Kształcenie proletariuszy a kształcenie kognitariuszy     51
  1.4.2. Konieczność zmiany paradygmatów pedagogiki     59
  2. Wiedza, umysł, świadomość     64
  2.1. Wiedza     65
  2.1.1. Wiedza jako cel uczenia się     65
  2.1.2. Wiedza subiektywna a wiedza obiektywna     69
  2.1.3. Przedwiedza     74
  2.1.4. Wiedza deklaratywna i wiedza proceduralna     76
  2.1.5. Niewiedza i antywiedza     78
  2.1.6. Wiedza jawna i wiedza ukryta     79
  2.1.7. Metawiedza     84
  2.1.8. Organizacja wiedzy jako hierarchicznej konstrukcji     87
  2.1.9. Schematy i struktury poznawcze jako model wiedzy w umyśle     91
  2.1.10. Wiedza poza umysłem     98
  2.2. Umysł     100
  2.2.1. Umysł i modele umysłu     104
  2.2.2. Model informacyjny umysłu     112
  2.2.3. Umysł jako mózg     115
  2.2.4. Kulturalizm Brunera i umysł jako rhizom     116
  2.3. Świadomość     120
  2.3.1. Świadomość – próby dookreślenia     120
  2.3.2. Świadomość a procesy poznawcze     125
  2.3.3. Rodzaje świadomości i systemy pamięci     131
  2.4. Qualia     134
  2.4.1. Wprowadzenie – cechy rzeczy i cechy reprezentacji umysłowych     134
  2.4.2. Definiowanie qualiów     137
  2.4.3. Prawa qualiów     141
  2.4.4. Qualia a wiedza     143
  2.4.5. Qualia a emocje     149
  2.4.6. Qualia a język     150
  3. Teoria qualiów w edukacji     154
  3.1. Wprowadzenie – znaczenie qualiów     154
  3.2. Wiedza a świadomość i qualia     156
  3.3. Kategoryzacja qualiów     163
  3.3.1. Qualia bezpośrednie, poznawanie zmysłowe i kształtowanie wyobrażeń     163
  3.3.2. Qualia odpamiętywane, czyli wtórne     169
  3.3.3. Qualia medialne     172
  3.4. Qualia medialne a wiedza upozorowana     176
  3.5. Qualia a wiedza komplementarna     180
  3.6. Qualia a percepcja i inicjowanie uczenia się     187
  3.7. Qualia a schematy poznawcze     193
  3.8. Qualia a przekazy werbalne     200
  3.9. Qualia a emocje i budowanie motywacji     205
  3.10. Wnioski teorii qualiów w edukacji     211
  3.10.1. Teoria qualiów w edukacji – przypomnienie założeń     212
  3.10.2. Wnioski z teorii qualiów w edukacji     213
  4. Teorie i koncepcje uczenia się     219
  4.1. Uczenie się i nauczanie – definiowanie zagadnień i zależności     219
  4.2. Behawioryzm i edukacja tradycyjna     226
  4.2.1. Behawioryzm, nauczanie programowane i technologia nauczania     226
  4.2.2. Krytyka behawioryzmu i tradycyjnej edukacji     229
  4.3. Konstruktywizm jako koncepcja uczenia się     231
  4.3.1. Założenia konstruktywizmu     231
  4.3.2. Konstruktywizm a tradycyjny model edukacji     234
  4.3.3. Uczenie się jako proces dzielenia się wiedzą     239
  4.3.4. Negocjowanie znaczeń i scaffolding     243
  4.3.5. Konstruktywizm a wiedza obiektywna i dysonans poznawczy     248
  4.3.6. Uczenie się poprzez refleksyjne działanie i doświadczanie     252
  4.3.6.1. Modele refleksyjnego uczenia się     253
  4.3.6.2. Znaczenie i pobudzanie refleksji – model sfer refleksji     259
  4.3.7. Uczenie się przez odkrywanie a kreatywność     267
  4.3.8. Koncepcja umiejscowionego uczenia się (situated learning)     274
  4.4. Pedagogika humanistyczna Carla Rogersa     280
  4.5. Konstruktywizm a „szkoła w ławce”     284
  5. Media i technologie informacyjne w procesie uczenia się     295
  5.1. Media analogowe a cyfrowe i ich rola w procesach uczenia się     295
  5.2. Multimedia w procesach uczenia się     300
  5.2.1. Rodzaje multimediów     301
  5.2.2. Edukacyjne walory i funkcje multimediów     304
  5.2.3. Obszary edukacyjnych zastosowań multimediów     308
  5.3. Cechy informacji cyfrowych     311
  5.4. Rola i korzyści z notatek medialnych w procesach uczenia się     316
  5.4.1. Korzyści edukacyjne z notatek tekstowych i hipertekstu     319
  5.4.2. Korzyści edukacyjne z notatek rysunkowych     322
  5.4.3. Korzyści edukacyjne z notatek fotograficznych     324
  5.4.4. Korzyści edukacyjne z notatek filmowych     328
  5.4.5. Korzyści edukacyjne z notatek dźwiękowych     328
  5.5. Portfolio i e-portfolio     330
  5.6. Koncepcja zewnętrznych reprezentacji struktur wiedzy     335
  5.6.1. Uwarunkowania ogólne koncepcji ZRSW     335
  5.6.2. Założenia koncepcji ZRSW     339
  5.6.3. Hipotezy koncepcji ZRSW jako strategii uczenia się     342
  5.6.4. Uczenie się poprzez budowanie ZRSW     346
  5.6.5. ZRSW a u-learning     348
  5.6.6. Uwarunkowania realizacyjne ZRSW     351
  5.6.7. Cechy użytkowe koncepcji ZRSW     352
  5.6.8. Wnioski końcowe koncepcji ZRSW     353
  Zakończenie     357
  Bibliografia     366
  Netografia     390
  Learning as the constructing of knowledge. Qualia, consciousness and information technologies (Summary)     391
RozwińZwiń