POLECAMY
-15%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka Małgorzaty Kwietniewskiej jest poświęcona losom pojęcia „rzecz” w klasycznej filozofii kontynentalnej XIX i XX wieku. Centralnymi postaciami, których dzieła i poglądy analizuje autorka, są: G. W. F. Hegel, K. Marks, E. Husserl, M. Heidegger, Derrida J.-L. Nancy, choć nie brak mniejszych lub większych odwołań do wielu innych filozofów. Praca ma charakter bogatej, solidnej rozprawy z historii filozofii, a jednocześnie jest ugruntowaną historycznie próbą odniesienia się do wielu istotnych problemów filozoficznych współczesności. (…)
Trudno polemizować z poszczególnymi twierdzeniami autorki czy analizowanych przez nią filozofów. Bogactwo odniesień i problemów, z jakimi spotyka się czytelnik przy lekturze książki, świadczy tylko dobrze o dziele (…).
Studium transformacji (…) jest pracą w pełni zasługującą na druk i z pewnością przyniesie chlubę zarówno autorce jak, i wydawnictwu, które ją opublikuje.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 592 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-285-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
CZĘŚĆ PIERWSZA, Rzecz w ujęciu Hegla i Marksa | 19 |
ROZDZIAŁ I. Miejsce rzeczy w systemie Hegla | 19 |
1. Pozycja | 20 |
2. Logiczne określenie rzeczy | 22 |
3. Rzecz rozpatrywana w porządku efektywności | 35 |
4. Rozróżnienie das Ding i die Sache | 49 |
5. Ogólne ustalenia na temat rzeczy | 51 |
6. Wewnętrzna rozwartość rzeczy oraz kolistość ruchu myśli Hegla | 52 |
ROZDZIAŁ II. Poheglowskie ujęcie problemu rzeczy – Karol Marks | 57 |
1. Postheglowski kryzys metafizyki – młodohegliści | 57 |
2. Pytanie o rzecz u Marksa | 63 |
3. Towar | 76 |
4. Pieniądz I | 88 |
5. Kapitał | 100 |
6. Pieniądz II – fetysz | 106 |
7. Ogólne ustalenia na temat rzeczy | 119 |
8. Ku nowemu paradygmatowi | 121 |
CZĘŚĆ DRUGA, Rzecz w ujęciu Heideggera | 125 |
ROZDZIAŁ I. Wstępne rozpoznanie problematyki rzeczy w Byciu i czasie | 125 |
1. Rzecz wobec jestestwa | 126 |
ROZDZIAŁ II. Dokąd i jak zawraca myślenie? | 142 |
1. Zwrot – i koło | 142 |
2. Chiazm – i krzyż | 164 |
ROZDZIAŁ III. Różnorodność dróg, które wiodą do źródła | 175 |
1. Pytanie o rzecz | 175 |
2. Źródło | 187 |
3. Rzecz – krzyż i koło | 217 |
4. Rzecz sztuki, rzecz polityki – Heidegger, Jünger, Schmitt | 242 |
ROZDZIAŁ IV. Od czego Bóg winien nas uratować? | 293 |
1. Swastyka i mit | 293 |
2. Ogólne ustalenia na temat rzeczy | 353 |
3. Kontekst | 357 |
CZĘŚĆ TRZECIA, Rzecz w ujęciu dekonstrukcji filozoficznej | 361 |
ROZDZIAŁ I. Rozrachunki Jacques’a Derridy | 361 |
1. Heidegger we Francji | 361 |
2. Heidegger i Derrida | 375 |
3. Intermedium – obecny/nieobecny | 382 |
4. Via . czy iteracja? | 420 |
5. Heidegger «i» Derrida | 483 |
6. Ogólne ustalenia na temat rzeczy | 489 |
7. Poza kontekstem? | 492 |
ROZDZIAŁ II. Jeana-Luca Nancy’ego pisanie ku rzeczy | 498 |
1. Zmiana ontologicznego schematu – wejście w płaski plan | 499 |
2. Geografia rzeczy – ku zewnętrzu | 503 |
3. Szok ontologiczny – zewnątrz/wewnątrz | 507 |
4. Serce rzeczy – ku wnętrzu | 508 |
5. Nieokreśloność istnienia – rzecz | 511 |
6. Rozpisywanie (się) rzeczy | 518 |
7. Ogólne ustalenia na temat rzeczy | 534 |
8. Taniec rzeczy | 537 |
Zakończenie | 543 |
Bibliografia | 557 |
Res. Étude de la transformation du concept de chose depuis Hegel jusqu’a la déconstruction philosophique. Sommaire | 571 |
Indeks osób i imion mitologicznych | 583 |
Od Redakcji | 591 |