INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8347-5
Niewątpliwą zaletą niniejszej publikacji jest umiejętność wykorzystania przez autorów różnych źródeł, przede wszystkim sondażowych. Są nią nią także wieloaspektowość i kontekstualizacja zamieszczonych analiz. Piotr Długosz i Marian Niezgoda (...) starają się zastosować do zebranego materiału techniki analizy danych wychodzące poza proste rozkłady. Co ważniejsze, zgromadzone dane interpretują, pokazując socjologiczny sens pojawiających się związków statystycznych.
(...) Książka Nierówności edukacyjne wśród młodzieży Małopolski i Podkarpacia podejmuje ważne społecznie i teoretycznie zagadnienia. Jest wartościowym głosem w dyskusji nad sposobem funkcjonowania współczesnego polskiego systemu kształcenia i wyzwań, jakie przed nim stoją.
Z recenzji prof. Zygmunta Seręgi
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 185 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3043-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
ZMIANY SPOŁECZNE W POLSCE I ICH KONSEKWENCJE EDUKACYJNE | 11 |
1. Uwagi wstępne | 11 |
2. Przemiany społeczne i ich odbicie w oświacie | 13 |
3. Dziedzictwo | 16 |
4. Próby reform | 19 |
5. Konkluzje | 23 |
CZĘŚĆ I NIERÓWNOŚCI OŚWIATOWE W POLSCE | 25 |
1. Wprowadzenie | 25 |
2. Aspiracje edukacyjne w czasach PRL-u | 28 |
3. System kształcenia w PRL-u | 34 |
4. Szanse oświatowe młodzieży wiejskiej w Polsce | 37 |
5. Mechanizmy nierówności oświatowych | 43 |
CZĘŚĆ II WYBÓR SZKOŁY I ZAWODU DOKONYWANY PRZEZ MŁODZIEŻ KRAKOWSKĄ | 51 |
1. Charakterystyka badanej zbiorowości | 51 |
2. Krakowski rynek edukacyjny. Zmiany w szkolnictwie ponadpodstawowym województwa miejskiego krakowskiego w latach 1990–1995 | 54 |
2.1. Charakterystyka kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w województwie miejskim krakowskim w latach 1994–1996 | 56 |
3. Rynek pracy w województwie miejskim krakowskim | 60 |
4. Decyzje o dalszej nauce | 63 |
4.1. Wybierane zawody | 64 |
4.2. Poziom kwalifikacji zawodowych na tle sytuacji społecznej uczniów | 65 |
5. Bezrobocie w ocenie badanej młodzieży | 73 |
5.1. Ocena własnych szans na rynku pracy | 75 |
5.2. Co byś zrobił, gdybyś nie znalazł pracy? | 80 |
6. Wybór zawodu w warunkach prywatyzacji i urynkowienia gospodarki | 82 |
6.1. Ocena opłacalności kształcenia | 82 |
6.2. Typy wybieranych zawodów | 83 |
6.3. Ocena łatwości znalezienia pracy | 85 |
6.4. Jak sobie radzić w razie bezrobocia | 86 |
6.5. Uwagi końcowe: struktura kształcenia i wymogi rynku pracy | 86 |
CZĘŚĆ III NIERÓWNOŚCI EDUKACYJNE W MŁODEJ GENERACJI POGRANICZA | 91 |
1. Między losem a wyborem | 91 |
2. Peryferie Unii Europejskiej | 93 |
3. Podkarpacie | 96 |
4. Nierówności społeczne | 98 |
5. Nierówności edukacyjne wśród uczniów szkół | 101 |
6. Ruchliwość pionowa | 104 |
7. Charakterystyka statusu społeczno-zawodowego | 106 |
8. Konstrukcja wskaźnika statusu społeczno-ekonomicznego | 108 |
9. Cyfrowe wykluczanie | 111 |
10. Kompetencje cywilizacyjne | 115 |
CZĘŚĆ IV ASPIRACJE EDUKACYJNE | 123 |
1. Wprowadzenie | 123 |
2. Potrzeby, wymogi, aspiracje | 124 |
3. Poziom aspiracji edukacyjnych wśród młodzieży pogranicza | 129 |
4. Nierówności szans życiowych | 133 |
5. Aspiracje zawodowe | 136 |
6. Wnioski | 137 |
CZĘŚĆ V KONDYCJA PSYCHOSPOŁECZNA MŁODZIEŻY | 139 |
1. Cele i strategie adaptacyjne | 139 |
2. Ruchliwość pozioma | 145 |
3. Wiara w sukces | 148 |
4. Zadowolenie z życia | 151 |
5. Indywidualiści czy kolektywiści? | 154 |
6. Młodzież wobec zmian systemowych | 159 |
7. Zainteresowanie polityką | 164 |
8. Nastroje społeczne | 168 |
9. Zakończenie – zmiany systemu i co dalej? | 171 |
Literatura | 177 |
Spis tabel | 183 |
Spis wykresów | 184 |