POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8599-8
W państwach rozwiniętych realizujących program eliminacji odry i różyczki nie ma już większych trudności organizacyjnych, które stałyby na przeszkodzie w osiągnięciu wysokich wskaźników zaszczepienia przeciwko tym chorobom. W przypadku rekomendowanej do realizacji programu szczepionki skojarzonej przeciwko odrze, śwince i różyczce (MMR) nie jest kwestionowana jej skuteczność, udowodniona nie tylko w aspekcie indywidualnej odporności poszczepiennej, lecz również w odniesieniu do odporności zbiorowiskowej. Kwestią pozostającą do rozwiązania dla uzyskania wysokiej akceptacji tych szczepień jest przekonanie społeczeństwa o ich wysokim poziomie bezpieczeństwa.
Zaufanie do szczepionki MMR zostało podważone w aspekcie jej niekorzystnego wpływu na rozwój dzieci ze względu na hipotezę o związku tych szczepień ze zwiększonym ryzykiem występowania autyzmu u dzieci. Mimo iż hipoteza ta nie znalazła poparcia w badaniach naukowych, została szeroko rozpowszechniona przez ruchy antyszczepionkowe, doprowadzając w wielu krajach do obniżenia wskaźników zaszczepienia.
Celem badania była weryfikacja stawianej hipotezy, że szczepienia MMR wykazują związek z osiąganiem przez dzieci gorszych wyników w testach rozwojowych, przeprowadzonych w ciągu kilku lat po szczepieniu. Ponadto dysponując populacją do badań zróżnicowaną pod względem historii szczepień – dzieci szczepione MMR, szczepione szczepionką monowalentną przeciwko odrze oraz nieszczepione – postanowiono zbadać bezpieczeństwo szczepionki MMR w porównaniu ze szczepionką monowalentną przeciwko odrze, w odniesieniu do jej oddziaływania na rozwój dzieci.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 120 |
Kategoria | Pediatria |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3058-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz stosowanych skrótów | 7 |
Wprowadzenie | 9 |
Hipotezy dotyczące bezpieczeństwa szczepionek, które wywarły istotny wpływ na obniżenie akceptacji szczepień MMR | 11 |
Hipoteza o związku szczepionki MMR z występowaniem autyzmu u dzieci | 12 |
Badania ekologiczne | 13 |
Badania kliniczno-kontrolne i kohortowe | 14 |
Hipoteza o toksycznym oddziaływaniu tiomersalu na ośrodkowy układ nerwowy | 16 |
Badania ekologiczne | 16 |
Badania kohortowe | 17 |
Hipoteza o nadmiernym obciążeniu układu immunologicznego dużą liczbą szczepionek | 18 |
Niepożądane odczyny poszczepienne a akceptacja szczepień | 20 |
Monitoring niepożądanych odczynów poszczepiennych | 21 |
Profil bezpieczeństwa szczepionki MMR | 23 |
Badania dotyczące bezpieczeństwa szczepionki MMR z wyłączeniem autyzmu | 24 |
Badania nad ustaleniem związku szczepień MMR ze stanami klinicznymi i chorobami uznanymi jako NOP | 24 |
Badania nad wpływem szczepień MMR na występowanie chorób, które nie stanowią NOP | 25 |
Uzasadnienie i cel pracy | 29 |
Badana populacja i metody przeprowadzonego badania | 33 |
Plan badania | 33 |
Badana populacja | 34 |
Historia szczepień | 35 |
Testy rozwojowe | 35 |
Test inteligencji Fagana – The Fagan Test of Infant Intelligence (FTII ) | 36 |
Walidacja testu | 36 |
Interpretacja wyników testu | 37 |
Skale rozwoju dzieci Bayley – II edycja – Bayley Scales of Infant Development Second Edition (BSID-II ) | 37 |
Walidacja testu | 38 |
Interpretacja wyników testu | 39 |
Ankieta dotycząca zachowania dzieci – Child Behavior Checklist (CBCL) | 40 |
Walidacja testu | 40 |
Interpretacja wyników testu | 40 |
Test matryc kolorowych Ravena (TMK) | 41 |
Walidacja testu | 41 |
Interpretacja wyników testu | 42 |
Test Bender-Koppitz (B-K) | 42 |
Walidacja testu | 42 |
Interpretacja wyników testu | 43 |
Skala inteligencji Wechslera dla dzieci – Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-R) | 43 |
Walidacja testu | 43 |
Interpretacja wyników testu | 44 |
Analiza statystyczna | 45 |
Wyniki | 47 |
Charakterystyka badanej populacji | 47 |
Porównanie wyników testów rozwojowych w grupach dzieci szczepionych szczepionką MMR i dzieci szczepionych szczepionką monowalentną przeciwko odrze | 49 |
Testy wykonane przed szczepieniem | 49 |
Test inteligencji Fagana w 6. miesiącu życia | 49 |
BSID-II w 12. miesiącu życia | 50 |
Zależność między rodzajem zastosowanej szczepionki a rozwojem dzieci | 53 |
BSID-II w 24. i 36. miesiącu życia | 53 |
Ankieta dotycząca zachowania dziecka w 48. miesiącu życia | 58 |
Test Bender-Koppitz w 60. miesiącu życia | 73 |
Test Matryc Kolorowych Ravena 60. miesiącu życia | 75 |
Skala inteligencji Wechslera w 72. miesiącu życia | 77 |
Porównanie wyników testów rozwojowych dzieci szczepionych przeciwko odrze i dzieci nieszczepionych do ukończenia 2. roku życia | 80 |
Omówienie wyników i dyskusja | 89 |
Omówienie wyników oraz zalet i ograniczeń badania | 89 |
Wyniki badania a aktualne rekomendacje do szczepień MMR | 92 |
Znaczenie badania dla akceptacji szczepień | 93 |
Zastosowanie wyników badania do kształtowania postaw wobec szczepień | 96 |
Znaczenie badań epidemiologicznych dla osiągnięcia eliminacji odry i różyczki | 97 |
WnioskI | 99 |
Streszczenie | 101 |
Piśmiennictwo | 107 |