POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Książka Komunikacja, kultura i działanie, której autorem jest Andrzej Zaporowski poświęcona jest relacyjnemu ujęciu wspomnianym w tytule trzem kategoriom. Będąc owocem dziesięcioletnich wykładów dla studentów kulturoznawstwa nie jest jedynie pomyślana jako podręcznik, ale studium przybliżające rozumienie działania jako szczególnego zdarzenia, któremu można przypisać dwie własności – komunikacyjną i kulturową – jednocześnie. W Komunikacji, kulturze i działaniu autor odwołuje się do szeregu świadectw – koncepcji badawczych – wybranych lecz kluczowych postaci, z których wszyscy czynili centralnym punktem swych dociekań działanie, choć skupiali się bardziej na pierwszej lub ostatniej ze wspomnianych własności. Przedstawiając stanowiska Arystotelesa, Edwarda B. Tylora, Ludwiga Wittgensteina, Edwarda Halla, Donalda Davidsona, Bronisława Malinowskiego, Clifforda Geertza i Jerzego Kmity autor książki odnosi ich stanowiska wzajemnie do siebie postulując, że w rzeczywistości w każdym z nich da się wyłuskać wspomniany podwójny charakter działania. Rozpoczynając od zagadnień terminologicznych i historycznych analizuje wybrane koncepcje komunikacji i kultury, aby zakończyć propozycją ujęcia działania nieodruchowego jako złożonego, dwuwymiarowego, zdarzenia świata (fizykalnego a zarazem społecznego). Tym samym autor ujmuje człowieka – zwierzę komunikacyjne i kulturowe – jako możliwie elastyczny i kreatywny podmiot szeregu interakcji, nie zaś bierny i odtwórczy przedmiot szeregu manipulacji. Według prof. Eugeniusza Wilka książka „jest z pewnością, pod względem omawianych kolejno tematów oraz przywoływanych koncepcji, spójnym i inspirującym wywodem autorskim na temat tytułowych kategorii poznawczych.” Z kolei według prof. Andrzeja Radomskiego „to solidne i wszechstronne dzieło, które zasługuje na uwagę czytelników zainteresowanych zagadnieniami związanymi z kulturą, komunikacją i zrozumieniem ludzkiego sprawstwa”.
Książka przeznaczona jest dla studentów, w tym doktorantów, i wszystkich osób zainteresowanych wzajemnymi związkami tytułowych kategorii, zarówno kulturoznawców, filozofów i antropologów, jak i przedstawicieli szeroko rozumianych nauk humanistycznych i społecznych. W tym kontekście warto podkreślić walor poznawczy, w tym krytyczny, książki tak istotny dla prowadzenia praktyki badawczej i edukacyjnej.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 202 |
Kategoria | Teoria kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-23599-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa XIII | |
Podziękowania XV | |
ROZDZIAŁ. Wprowadzenie do motywacji i emocji | 1 |
Znaczenie motywacji | 1 |
Przejść do działania | 2 |
Cel psychologii motywacji | 4 |
Motywacja jako przewidywanie przyszłości | 5 |
Motywacja jako podróż | 9 |
Podsumowanie sekcji | 11 |
Źródła motywacji | 12 |
Źródła wewnętrzne | 12 |
Źródła zewnętrzne | 14 |
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna się łączą | 16 |
Przeszłość jako źródło motywacji | 20 |
Zakres motywacji | 22 |
Podsumowanie sekcji | 23 |
Słowniczek | 25 |
Piśmiennictwo | 27 |
ROZDZIAŁ 2. Ewolucyjni poprzednicy motywacji | 29 |
Ewolucyjna perspektywa motywacji | 29 |
Historia ewolucyjna i historia osobista | 30 |
Psychologia ewolucyjna | 32 |
Podsumowanie sekcji | 34 |
Uniwersalne motywy w sferze związków i seksu | 35 |
Motywacja do związków | 35 |
Hipoteza dobrych genów | 36 |
Długoterminowy wybór partnera | 41 |
Teoria biospołeczna | 42 |
Ochrona relacji | 45 |
Subtelne ewolucyjne niedopasowanie smartfonów | 47 |
Podsumowanie sekcji | 50 |
Strach, preferencje żywieniowe i muzyka jako motywy uniwersalne | 51 |
Strach jako motyw uniwersalny | 51 |
Preferencje i upodobanie do pokarmów | 54 |
Uniwersalny urok muzyki | 56 |
Podsumowanie sekcji | 58 |
Słowniczek | 59 |
Piśmiennictwo | 61 |
ROZDZIAŁ 3. Uzależnienia i zachowania towarzyszące uzależnieniom | 65 |
Narkotyki i uzależnienia | 65 |
Aspekty uzależnienia | 66 |
Specyfika uzależnienia od narkotyków | 68 |
Od eksperymentowania do uzależnienia | 70 |
Podsumowanie sekcji | 75 |
Proces uzależnienia | 75 |
Psychologiczne teorie uzależnienia od substancji psychoaktywnych | 76 |
Mózgowe korelaty uzależnień | 79 |
Utrata samokontroli | 82 |
Rola środowiska w uzależnieniu: warunkowanie | 82 |
Zdarzenia, które prowadzą do nawrotu | 84 |
Poznanie i uzależnienie | 87 |
Podsumowanie sekcji | 88 |
Uzależnienia behawioralne | 89 |
Patologiczny hazard | 89 |
Gry internetowe | 91 |
Uzależnienie od Internetu | 93 |
Uzależnienie od ćwiczeń fizycznych | 94 |
Objawy uzależnienia od ćwiczeń | 95 |
Podsumowanie sekcji | 96 |
Słowniczek | 97 |
Piśmiennictwo | 100 |
ROZDZIAŁ 4. Homeostaza: temperatura, pragnienie, głód i jedzenie | 105 |
Wewnętrzne czynniki regulacji organizmu | 105 |
Homeostaza i allostaza | 106 |
Homeostaza w termoregulacji i gospodarce płynowej | 109 |
Siła motywacji głodu | 110 |
Homeostaza energetyczna | 111 |
Utrzymanie homeostazy energetycznej | 113 |
Mechanizmy sprzężenia zwrotnego dla sytości | 115 |
Model podwójnego punktu interwencji | 117 |
Podsumowanie sekcji | 118 |
Charakterystyka żywności i jedzenie | 119 |
Reakcje fazy cefalicznej | 120 |
Smakowitość i ilość jedzenia | 120 |
Sytość sensorycznie specyficzna | 122 |
Preferencje żywieniowe | 122 |
Podsumowanie sekcji | 126 |
Charakterystyka osoby i jedzenie | 127 |
Progowa teoria głodu i sytości | 127 |
Zwolnienie z ograniczeń dietetycznych | 128 |
Jadłowstręt psychiczny | 130 |
Podsumowanie sekcji | 132 |
Słowniczek | 33 |
Piśmiennictwo | 35 |
ROZDZIAŁ 5. Zachowanie, pobudzenie i wartościowość afektywna | 139 |
Pobudzenie i poziom wykonania | 139 |
Kategorie pobudzenia | 140 |
Źródła pobudzenia | 142 |
Pobudzenie i zachowanie | 143 |
Podsumowanie sekcji | 148 |
Teorie dotyczące związku poziom wykonania–pobudzenie | 149 |
Model katastrofy | 149 |
Lęk wpływa na przetwarzanie poznawcze i zachowanie | 151 |
Podsumowanie sekcji | 154 |
Pobudzenie i wartościowość afektywna | 155 |
Zmienność wartościowości afektywnej | 155 |
Nowość bodźca, złożoność i wartościowość afektywna | 158 |
Nowość i niezgodność w muzyce i humorze | 164 |
Przyjemność muzyki | 164 |
Podsumowanie sekcji | 168 |
Słowniczek | 69 |
Piśmiennictwo | 71 |
ROZDZIAŁ 6. Stres, radzenie sobie i zdrowie | 175 |
Związek między wydarzeniami życiowymi a stresem | 175 |
Wymagania, radzenie sobie i stres | 176 |
Charakterystyka stresorów | 176 |
Przewidywalność i kontrolowalność stresorów | 178 |
Charakterystyka stresu | 179 |
Od zmian życiowych do stresorów | 184 |
Stresory różnią się pod względem akumulacji, siły i czasu trwania | 185 |
Podsumowanie sekcji | 193 |
Stresory wpływają na organizm | 195 |
Zaburzenia psychosomatyczne | 195 |
Zachowanie chorobowe | 198 |
Podsumowanie sekcji | 198 |
Zmienne moderujące wpływ wydarzeń życiowych | 199 |
Ocena i radzenie sobie z wydarzeniami życiowymi i stresem | 199 |
Kontrolowalność stresora | 203 |
Informacja zwrotna | 206 |
Podsumowanie sekcji | 206 |
Słowniczek | 207 |
Piśmiennictwo | 209 |
ROZDZIAŁ 7. Psychologiczne potrzeby i motywy | 213 |
Popędy i potrzeby jako wewnętrzne źródła motywacji | 213 |
Potrzeby fizjologiczne i potrzeby psychologiczne | 214 |
Motywująca rola potrzeb psychologicznych | 217 |
Charakterystyka potrzeb psychologicznych | 218 |
Jak wykazać, że potrzeby psychologiczne motywują zachowanie? | 221 |
Związek między potrzebami a zachowaniem | 223 |
Podsumowanie sekcji | 224 |
Dwie główne teorie potrzeb psychologicznych | 225 |
Zaktualizowana hierarchia potrzeb Maslowa | 225 |
Teoria autodeterminacji | 227 |
Potrzeba afiliacji/przynależności jako motywacja zachowań | 230 |
Podsumowanie sekcji | 232 |
Wybrane potrzeby psychologiczne | 233 |
Potrzeba poczucia własnej wartości | 233 |
Potrzeba osiągnięć | 236 |
Potrzeba domknięcia i potrzeba poznania | 237 |
Potrzeba władzy | 239 |
Potrzeba znaczenia | 240 |
Podsumowanie sekcji | 243 |
Słowniczek | 243 |
Piśmiennictwo | 246 |
ROZDZIAŁ 8. Osobowość i motywacja | 249 |
Problem różnic indywidualnych | 249 |
Cechy osobowości związane z motywacją | 250 |
Cechy osobowości jako kategorie lub przyczyny zachowań | 250 |
Cechy osobowości jako kategorie zrozumienia motywacji | 251 |
Biologia cech osobowości | 253 |
Podsumowanie sekcji | 257 |
Cechy osobowości Wielkiej Piątki wpływają na motywację | 258 |
Cechy osobowości wchodzą w interakcje i korelują ze środowiskiem | 258 |
Wpływ otwartości na doświadczenie na motywację | 260 |
Wpływ ekstrawersji na motywację | 261 |
Wpływ neurotyczności na motywację | 265 |
Wpływ sumienności na motywację | 267 |
Wpływ ugodowości na motywację | 267 |
Cechy Wielkiej Piątki mają trwały wpływ na motywację | 268 |
Podsumowanie sekcji | 271 |
Poszukiwanie doznań, samokontrola i upór wpływają na motywację | 272 |
Wpływ poszukiwania doznań na motywację | 272 |
Wpływ samokontroli na motywację | 274 |
Wpływ uporu na motywację | 278 |
Podsumowanie sekcji | 279 |
Słowniczek | 280 |
Piśmiennictwo | 283 |
ROZDZIAŁ 9. Motywacja zewnętrzna i wewnętrzna | 287 |
Motywacja zewnętrzna i wartość podniety | 287 |
Wzmocnienia i kary a podniety | 288 |
Obiektywna i subiektywna wartość bodźca | 288 |
Podniety pozytywne i negatywne | 289 |
Podsumowanie sekcji | 293 |
Czynniki wpływające na wartość podniety | 293 |
Ilość – nasilenie – intensywność | 293 |
Stany wewnętrzne określają wartość podniety | 295 |
Efekty kontrastu | 297 |
Teoria motywacji temporalnej | 301 |
Podsumowanie sekcji | 305 |
Motywacja wewnętrzna | 306 |
Różnice między motywacją zewnętrzną i wewnętrzną | 307 |
Cel zachowania motywowanego wewnętrznie | 308 |
Interakcja między motywacją zewnętrzną i wewnętrzną | 311 |
Orientacja motywacyjna | 313 |
Podsumowanie sekcji | 314 |
Słowniczek | 315 |
Piśmiennictwo | 317 |
ROZDZIAŁ 10. Motywująca rola celu | 319 |
Źródła celów | 319 |
Od możliwych stanów końcowych do celów | 320 |
Czym są źródła celów i co motywują? | 323 |
Podsumowanie sekcji | 327 |
Charakterystyka celów i oczekiwania | 327 |
Motywujące cechy celów | 328 |
Dyskontowanie wysiłku określa wartość celu | 330 |
Teoria wartości oczekiwanej i teoria oczekiwanej użyteczności | 332 |
Punkt odniesienia | 335 |
Teoria perspektywy | 336 |
Podsumowanie sekcji | 337 |
Zaangażowanie w cel, planowanie i osiągnięcie | 337 |
Zobowiązanie do osiągnięcia celu | 338 |
Planowanie osiągnięcia celu | 339 |
Postęp w kierunku osiągnięcia celu | 342 |
Osiągnięcie celu i porażka | 346 |
Podsumowanie sekcji | 349 |
Słowniczek | 350 |
Piśmiennictwo | 352 |
ROZDZIAŁ 11. Emocje i nastroje | 355 |
Charakterystyka i kategorie emocji | 355 |
Czym jest emocja? | 356 |
Metody odkrywania podstawowych emocji | 358 |
Charakterystyka emocji | 363 |
Intensywność i czas trwania emocji | 367 |
Podsumowanie sekcji | 370 |
Funkcja pobudzenia | 371 |
Teoria Jamesa-Langego | 371 |
Dwuczynnikowa teoria emocji | 374 |
Emocje są konstruowane | 377 |
Teoria pobudzenia Cannona | 377 |
Podsumowanie sekcji | 378 |
Nastroje | 379 |
Różnice między nastrojami a emocjami | 379 |
Pomiar nastrojów | 380 |
Czynniki wpływające na nastrój | 380 |
Zachowania regulujące nastrój | 383 |
Podsumowanie sekcji | 386 |
Słowniczek | 387 |
Piśmiennictwo | 389 |
ROZDZIAŁ 12. Emocje jako motywy | 393 |
Ocena zdarzenia emocjonalnego | 393 |
Sekwencja zdarzenie–ocena–emocja | 394 |
Charakterystyka oceny | 397 |
Podsumowanie sekcji | 400 |
Ekspresje mimiczne są motywowane przez emocje | 400 |
Charakterystyka ludzkiej twarzy | 401 |
Powiązanie ekspresja–uczucie | 401 |
Wrodzony charakter mimicznych ekspresji emocjonalnych | 402 |
Funkcja ekspresji mimicznych | 407 |
Podsumowanie sekcji | 410 |
Motywująca funkcja emocji | 412 |
Emocje jako motywy zachowań | 412 |
Emocje jako motywy aktywności poznawczej | 413 |
Motywacyjny charakter pozytywnych emocji | 417 |
Podsumowanie sekcji | 422 |
Słowniczek | 423 |
Piśmiennictwo | 425 |
Indeks rzeczowy | 429 |
Indeks nazwisk | 435 |
O Autorze | 445 |