Szkolnictwo wiejskie na Pomorzu Zachodnim od reformacji do początku XIX wieku

-33%

Szkolnictwo wiejskie na Pomorzu Zachodnim od reformacji do początku XIX wieku

od reformacji do początków XIX wieku

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,59  26,25

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 26,25 zł (-33%)

Najniższa cena z 30 dni: 17,59 zł  


17,59

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Profesor Zygmunt Szultka z dużym powodzeniem łączy i godzi fundamentalne dyrektywy metodologii badań historycznych, syntetycznie ujęte przez Leopolda von Ranke: "pragnie ona [historia] tylko wiedzieć, jak to rzeczywiście było", ze strukturalno-integracyjnym ujęciem procesu dziejowego szkoły "Annales". Dlatego w jego piśmiennictwie zawsze przedmiotem dziejów jest dynamicznie ujmowane społeczeństwo w możliwie szerokim kontekście genetycznie ukazanych uwarunkowań kształujących życie człowieka na przestrzeni wieków.


Te założenia metodologiczne ukształtowały też koncepcję Szkolnictwa wiejskiego na Pomorzu Zachodnim od reformacji do początku XIX wieku, którego proces rozwojowy warunkowały nie tylko obiektywne stosunki społeczno-ekonomiczne, polityczne i kulturalne, ale również struktura rodziny, jej warunki mieszkaniowe i bytowe, rytm dnia, tradycja, religia i sąsiedzi. Nie na ostatnim miejscu zwierzchność feudalna, czyli patron kościoła i szkoły, który angażował pastora i nauczyciela.


Rok wydania2017
Liczba stron248
KategoriaFilozofia religii
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku
ISBN-13978-83-7467-286-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     5
  
  I. Reformacja a szkolnictwo wiejskie do połowy XVII w    31
  1. Problem przedreformacyjnego szkolnictwa wiejskiego    31
  2. Ustrój, organizacja i funkcjonowanie wiejskiego szkolnictwa elementarnego     36
  3. Rozwój sieci szkół wiejskich     42
  
  II. Kryzys szkolnictwa wiejskiego i jego przełamanie    65
  1. Znaczenie wojny trzydziestoletniej i uwarunkowania rozwoju szkolnictwa     65
  2. Podstawy prawne rozwoju szkolnictwa wiejskiego    71
  3. Organizacja i działalność systemu szkół wiejskich    91
  4. Rozwój sieci szkolnej od wojny trzystoletniej do wojny siedmioletniej     101
  
  III. Wzrost roli absolutnego państwa w przemianach szkolnictwa wiejskiego od wojny siedmioletniej do początku XIX w    127
  1. Cele szkolnictwa wiejskiego – regulamin szkolny z 1763 r    127
  2. Przemiany systemu sieci szkolnej     142
  3. Próba reformy szkolnictwa wiejskiego – system szkół łaski    153
  4. Organizacja i działalność szkół     185
  
  Próba podsumowania     209
  Wykaz stosowanych skrótów czasopism i źródeł    217
  Literatura     218
  Źródła rękopiśmienne     218
  Źródła publikowane     219
  Opracowania     222
  Ilustracje     239
RozwińZwiń