INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Ostatnich kilka lat to okres głębokich reform w polskim szkolnictwie wyższym. Mają one – w wielu aspektach – charakter rewolucyjny i zasadniczo zmieniają realia funkcjonowania uczelni, w szczególności publicznych. Reformy wprowadzają m.in. zupełnie nowy, niedemokratyczny sposób zarządzania uczelnią, zmieniają zasady jej finansowania. Nowa rzeczywistość dotyczy także ewaluacji – zarówno całych jednostek, jak i ich pracowników. Nowością jest także taw. Zintegrowany System Kwalifikacji. Autor poddaje analizie i ocenie najważniejsze wątki zmian, konkludując, że duża część spośród nich jest błędna i nie doprowadzi do oczekiwanych rezultatów, skutkując znacznym wzrostem obciążeń biurokratycznych i zamieszania na uczelniach. Wskazuje też na konieczność podjęcia na nowo dyskusji o przyszłym kształcie regulacji prawnej szkolnictwa wyższego w Polsce.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 176 |
Kategoria | Prawo oświatowe |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3567-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie 9 | |
Rozdział 1 13 | |
Przygotowywanie reformy. Zmiany dokonane w latach 2015-2018 13 | |
1.1. Uzasadnienie tzw. reformy Gowina i dialog z interesariuszami | 13 |
1.2. Zintegrowany System Kwalifikacji | 16 |
1.2.1. Ogólna charakterystyka systemu oraz uzasadnienie jego wprowadzenia | 17 |
1.2.2. Rozwiązania szczegółowe zawarte w ustawie z dnia 22 grudnia15 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji | 20 |
1.2.2.1. Definicje legalne. Zawartość rejestru | 20 |
1.2.2.2. Polska Rama Kwalifikacji | 26 |
1.2.2.3. Włączanie do Systemu kwalifikacji rynkowych. Systemy zapewniania jakości | 30 |
1.2.3. Analiza rozwiązań przyjętych w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 listopada 2018 r. | 41 |
1.3. Modyfikacje wprowadzone tzw. ustawą deregulacyjną | 46 |
1.4. Wprowadzenie wskaźników dostępności dydaktycznej oraz potencjału naukowego | 48 |
1.5. Zmiany w sferze regulacji dotyczącej tzw. minimum kadrowego | 51 |
Rozdział 2 55 | |
Fundamenty zmian w dziedzinie szkolnictwa wyższego w świetle regulacji z 2018 i 2019 r. 55 | |
2.1. Nowa klasyfikacja dziedzin nauki i dyscyplin naukowych | 55 |
2.2. Ograniczenie autonomii wewnętrznej. Nowa struktura władz uczelni | 58 |
2.2.1. Ogólne gwarancje samorządności wewnętrznej | 58 |
2.2.2. Wybrane kompetencje ministra | 59 |
2.2.3. Organy uczelni i ich kompetencje | 60 |
2.3. Nowe algorytmy finansowania uczelni publicznych | 65 |
2.4. Nowe zasady ewaluacji jakości działalności naukowej | 69 |
2.4.1. Nowa ewaluacja – uwagi ogólne | 69 |
2.4.2. Analiza wybranych rozwiązań szczegółowych przyjętych w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej | 71 |
2.4.2.1. Rozwiązania dotyczące kryterium poziomu naukowego lub artystycznego prowadzonej działalności naukowej | 71 |
2.4.2.1.1. Rodzaje i istota osiągnięć naukowych | 71 |
2.4.2.1.2. Wartość punktowa osiągnięcia naukowego | 73 |
2.4.2.1.3. Udział jednostkowy oraz suma udziałów jednostkowych | 79 |
2.4.2.2. Rozwiązania dotyczące kryterium efektów finansowych badań naukowych i prac rozwojowych | 82 |
2.4.2.3. Rozwiązania dotyczące kryterium wpływu działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki | 85 |
2.4.2.4. Wybrane rozwiązania dotyczące sumarycznej oceny ewaluowanego podmiotu | 88 |
2.4.2.5. Kategoria A+ | 92 |
2.4.2.6. Przepisy szczególne dotyczące oceny poziomu artystycznego prowadzonej działalności naukowej w zakresie twórczości artystycznej oraz ewaluacji w zakresie badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa | 94 |
2.4.2.7. Przepisy szczególne dotyczące ewaluacji w 2021 r. | 100 |
2.4.2.8. Przykłady wątpliwości interpretacyjnych związanych z nowymi zasadami ewaluacji | 104 |
2.5. Porządkowanie i hierarchizacja wydawnictw naukowych. Wykaz czasopism | 110 |
2.5.1. Uwagi ogólne | 110 |
2.5.2. Rozwiązania szczegółowe zawarte w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 7 listopada 2018 r. | 112 |
2.5.2.1. Wykaz wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe | 113 |
2.5.2.2. Wykaz czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych | 114 |
Rozdział 3 121 | |
Inne przyjęte w latach 2018-2019 kontrowersyjne rozwiązania kształtujące nową rzeczywistość szkolnictwa wyższego w Polsce | 121 |
3.1. Likwidacja minimum kadrowego | 121 |
3.2. Nowe stanowiska nauczycieli akademickich. Obniżenie rangi profesury w Polsce | 123 |
3.3. Ograniczenia praw starszych pracowników nauki | 125 |
3.4. Działalność gospodarcza uczelni, współpraca z otoczeniem gospodarczym oraz mobilność kadry jako wyznaczniki „nowoczesnej” nauki | 126 |
3.5. Sztywne reguły dotyczące wynagrodzeń nauczycieli akademickich | 129 |
3.6. Przywileje dla pracowników niektórych instytucji sądowych | 130 |
3.7. Szeroki katalog upoważnień do wydawania rozporządzeń | 133 |
Rozdział 4 | 135 |
Reforma szkolnictwa wyższego w opiniach związków zawodowych oraz przedstawicieli nauki i polityki | 135 |
Zakończenie | 143 |
Wykaz literatury | 164 |
Wykaz pozostałych źródeł | 168 |
Załącznik | 172 |
Katalog zawartych w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce upoważnień ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki do regulowania poszczególnych zagadnień w drodze rozporządzenia | 172 |