Analiza i ocena reform w szkolnictwie wyższym w latach 2015-2019. Dobre zmiany?

Analiza i ocena reform w szkolnictwie wyższym w latach 2015-2019. Dobre zmiany?

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Ostatnich kilka lat to okres głębokich reform w polskim szkolnictwie wyższym. Mają one – w wielu aspektach – charakter rewolucyjny i zasadniczo zmieniają realia funkcjonowania uczelni, w szczególności publicznych. Reformy wprowadzają m.in. zupełnie nowy, niedemokratyczny sposób zarządzania uczelnią, zmieniają zasady jej finansowania. Nowa rzeczywistość dotyczy także ewaluacji – zarówno całych jednostek, jak i ich pracowników. Nowością jest także taw. Zintegrowany System Kwalifikacji. Autor poddaje analizie i ocenie najważniejsze wątki zmian, konkludując, że duża część spośród nich jest błędna i nie doprowadzi do oczekiwanych rezultatów, skutkując znacznym wzrostem obciążeń biurokratycznych i zamieszania na uczelniach. Wskazuje też na konieczność podjęcia na nowo dyskusji o przyszłym kształcie regulacji prawnej szkolnictwa wyższego w Polsce.


Rok wydania2019
Liczba stron176
KategoriaPrawo oświatowe
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3567-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie 9
  Rozdział 1 13
  Przygotowywanie reformy. Zmiany dokonane w latach 2015-2018 13
    1.1. Uzasadnienie tzw. reformy Gowina i dialog z interesariuszami    13
    1.2. Zintegrowany System Kwalifikacji    16
      1.2.1. Ogólna charakterystyka systemu oraz uzasadnienie jego wprowadzenia    17
      1.2.2. Rozwiązania szczegółowe zawarte w ustawie z dnia 22 grudnia15 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji    20
        1.2.2.1. Definicje legalne. Zawartość rejestru    20
        1.2.2.2. Polska Rama Kwalifikacji    26
        1.2.2.3. Włączanie do Systemu kwalifikacji rynkowych. Systemy zapewniania jakości    30
      1.2.3. Analiza rozwiązań przyjętych w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 listopada 2018 r.    41
    1.3. Modyfikacje wprowadzone tzw. ustawą deregulacyjną    46
    1.4. Wprowadzenie wskaźników dostępności dydaktycznej oraz potencjału naukowego    48
    1.5. Zmiany w sferze regulacji dotyczącej tzw. minimum kadrowego    51
  Rozdział 2 55
  Fundamenty zmian w dziedzinie szkolnictwa wyższego w świetle regulacji z 2018 i 2019 r. 55
    2.1. Nowa klasyfikacja dziedzin nauki i dyscyplin naukowych    55
    2.2. Ograniczenie autonomii wewnętrznej. Nowa struktura władz uczelni    58
      2.2.1. Ogólne gwarancje samorządności wewnętrznej    58
      2.2.2. Wybrane kompetencje ministra    59
      2.2.3. Organy uczelni i ich kompetencje    60
    2.3. Nowe algorytmy finansowania uczelni publicznych    65
    2.4. Nowe zasady ewaluacji jakości działalności naukowej    69
      2.4.1. Nowa ewaluacja – uwagi ogólne    69
      2.4.2. Analiza wybranych rozwiązań szczegółowych przyjętych w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej    71
        2.4.2.1. Rozwiązania dotyczące kryterium poziomu naukowego lub artystycznego prowadzonej działalności naukowej    71
          2.4.2.1.1. Rodzaje i istota osiągnięć naukowych    71
          2.4.2.1.2. Wartość punktowa osiągnięcia naukowego    73
          2.4.2.1.3. Udział jednostkowy oraz suma udziałów jednostkowych    79
        2.4.2.2. Rozwiązania dotyczące kryterium efektów finansowych badań naukowych i prac rozwojowych    82
        2.4.2.3. Rozwiązania dotyczące kryterium wpływu działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki    85
        2.4.2.4. Wybrane rozwiązania dotyczące sumarycznej oceny ewaluowanego podmiotu    88
        2.4.2.5. Kategoria A+    92
        2.4.2.6. Przepisy szczególne dotyczące oceny poziomu artystycznego prowadzonej działalności naukowej w zakresie twórczości artystycznej oraz ewaluacji w zakresie badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa    94
        2.4.2.7. Przepisy szczególne dotyczące ewaluacji w 2021 r.    100
        2.4.2.8. Przykłady wątpliwości interpretacyjnych związanych z nowymi zasadami ewaluacji    104
    2.5. Porządkowanie i hierarchizacja wydawnictw naukowych. Wykaz czasopism    110
      2.5.1. Uwagi ogólne    110
      2.5.2. Rozwiązania szczegółowe zawarte w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 7 listopada 2018 r.    112
        2.5.2.1. Wykaz wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe    113
        2.5.2.2. Wykaz czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych    114
  Rozdział 3 121
  Inne przyjęte w latach 2018-2019 kontrowersyjne rozwiązania kształtujące nową rzeczywistość szkolnictwa wyższego w Polsce    121
    3.1. Likwidacja minimum kadrowego    121
    3.2. Nowe stanowiska nauczycieli akademickich. Obniżenie rangi profesury w Polsce    123
    3.3. Ograniczenia praw starszych pracowników nauki    125
    3.4. Działalność gospodarcza uczelni, współpraca z otoczeniem gospodarczym oraz mobilność kadry jako wyznaczniki „nowoczesnej” nauki    126
    3.5. Sztywne reguły dotyczące wynagrodzeń nauczycieli akademickich    129
    3.6. Przywileje dla pracowników niektórych instytucji sądowych    130
    3.7. Szeroki katalog upoważnień do wydawania rozporządzeń    133
  Rozdział 4    135
  Reforma szkolnictwa wyższego w opiniach związków zawodowych oraz przedstawicieli nauki i polityki    135
  Zakończenie    143
  Wykaz literatury    164
  Wykaz pozostałych źródeł    168
  Załącznik    172
  Katalog zawartych w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce upoważnień ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki do regulowania poszczególnych zagadnień w drodze rozporządzenia    172
RozwińZwiń