Piastowskie fundacje klasztorów żeńskich w Polsce XIII wieku

Między recepcją obcych wzorców a tworzeniem oryginalnego modelu

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

24,85  32,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 32,70 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 19,62 zł  


24,85

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia stanowi analizę fundacji najważniejszych żeńskich założeń monastycznych powstałych w kręgu dynastii piastowskiej w XIII wieku. Ukazuje je na tle porównawczym, przedstawia ideę klasztoru kobiecego we wczesnośredniowiecznej Europie Zachodniej i jej recepcję w Europie Środkowej. Zarysowuje też (nieco inaczej prezentujące się) początki żeńskich wspólnot w Polsce, przywołując przy tym także znaczące dwunastowieczne fundacje możnowładcze.


Monografia dotyczy tematyki wciąż rzadko poruszanej w badaniach historycznych w Polsce i odpowiada na pytania:
- Dlaczego w wieku XIII książęta z dynastii piastowskiej zaczęli interesować się monastycyzmem żeńskim?
- Jaką rolę przeznaczano nowym fundacjom w przechodzących istotne zmiany władztwach piastowskich?
- Co wyróżniało dynastyczne klasztory kobiece?


*********


Piast Dynasty Foundations of Female Monasteries in Thirteenth-Century Poland: Between the Reception of Foreign Patterns and the Creation of an Original Model


The monograph offers an analysis of chief convent foundations set up in the thirteenth century by benefactors from Piast dynasty circles. The foundations are shown in a comparative perspective which looks both at the idea of the convent in Western Europe of the early Middle Ages and its receptions in Central Europe. The (somewhat different) origins of female monastic communities in Poland are also presented, with an additional focus on major aristocratic foundations.


*********


Dr Anna Agnieszka Dryblak (ur. 1990) (ORCID 0000-0002-4472-7514) – historyk mediewista. Adiunkt w Zakładzie Historii Średniowiecznej Wydziału Historii Uniwersytetu Warszawskiego, członek projektu „Zasoby symboliczne i struktury polityczne na peryferiach. Legitymizacja elit w Polsce i Norwegii, około 1000–1300”. Do jej zainteresowań badawczych należą żeński monastycyzm w średniowieczu, rola kobiet w kulturze politycznej i religijnej wczesnego i pełnego średniowiecza, hagiografia i kult świętych.


Rok wydania2022
Liczba stron340
KategoriaŚredniowiecze
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5761-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  Rozdział I. Monastycyzm żeński w średniowieczu – znaczenie i rola 21
   Fundacje monarsze klasztorów żeńskich i ich miejsce
   we wczesnośredniowiecznej Europie – kontekst zachodni
   (I)    23
   Model kontynentalny i model anglosaski    23
   Potężne klasztory doby ludolfińskiej (IX–XI w.) –
   wzorzec idealnego klasztoru rodowego    28
   Recepcja wzorca w krajach młodszej Europy – kontekst
   regionalny (II)    33
   Możni jako promotorzy kobiecego ruchu monastycznego
   na ziemiach polskich – kontekst rodzimy (III)    46
   Czy w pierwszej monarchii piastowskiej istniał
   klasztor dynastyczny?    56
   Piastowie wobec monastycyzmu żeńskiego po odbudowie
   monarchii    63
  
  Rozdział II. Nowe wyzwania początku XIII w. Fundacja klasztoru w Trzebnicy i jej miejsce w monarchii Henryka Brodatego 68
   Śląskie początki    71
   Nowe fundacje a konflikt w rodzinie – rola ideowa    73
   Założenie trzebnickie – przełomowy charakter fundacji
       82
   Klasztory w Bambergu i Kitzingen – wzorzec klasztoru
   żeńskiego    88
   Przynależność zakonna    94
   Patrocinium    95
   Forma architektoniczna założenia    100
   Początki modernizacji – uposażenie i majątek
   klasztoru    103
   Więzi klasztoru z rodziną panującą    108
   Kościół trzebnicki jako nekropolia rodowa    108
   Piastówny w klasztorze    112
   Rola i znaczenie Trzebnicy po kanonizacji Jadwigi    120
  
  Rozdział III. Recepcja śląskiego wzorca w Wielkopolsce. Fundacje w Ołoboku i Owińskach 129
   Wielkopolska u progu XIII w.    130
   Dziedzictwo Mieszka III Starego    130
   Oblicza konfliktu: dziedzictwo ojcowskie czy
   starania o uzyskanie uposażenia?    132
   Idzie nowe – kościelne oblicze sporu    136
   Działalność fundatorska Odonica i jej znaczenie (I).
   Klasztor przemęcki – pierwsze założenie cysterskie
   księcia    141
   Działalność fundatorska Odonica i jej znaczenie (II).
   Fundacja klasztoru w Ołoboku    143
   Początki klasztoru cysterek w Owińskach – źródła i
   związane z nimi problemy    154
   Fundator czy fundatorzy klasztoru owińskiego?    160
   Klasztor w Owińskach a konflikt wielkopolsko-śląski
       163
   Klasztor w Owińskach a relacje między braćmi i
   stosunki władzy w Wielkopolsce    166
   Księżniczka opatka w Wielkopolsce – naśladownictwo
   wzorca trzebnickiego    169
  
  Rozdział IV. Pomiędzy ideałem klariańskim a tradycyjnym modelem fundacji dynastycznej. Fundacje klarysek małopolskich 172
   Ideał klariański i znaczenie mendykantów w Europie
   XIII w.    173
   Recepcja ideału klariańskiego w Europie    183
   Agnieszka Przemyślidówna i klasztor w Pradze    183
   Izabela francuska i klasztor w Longchamp    192
   Ideał klariański na ziemiach polskich – małopolskie
   fundacje klariańskie kręgu Bolesława Wstydliwego    194
   Klasztory w Zawichoście i Skale    196
   Klasztor w Starym Sączu    209
   Klasztor starosądecki a konflikt w łonie dynastii
       217
   Skała i Sącz – dwie drogi ku klasztorowi
   dynastycznemu    224
  
  Rozdział V. Ubogie siostry w monarchii piastowskiej?
  Klasztor klarysek wrocławskich 230
   Wrocław w przestrzeni monarchii piastowskiej    230
   Wrocław czasów Henryka Pobożnego    235
   Mendykanci we Wrocławiu po śmierci Henryka Pobożnego
       238
   Początki klasztoru klarysek we Wrocławiu    241
   Ubogie siostry w klasztorze dynastycznym    245
   Siostry żebrzące czy klauzurowe?    251
   Klasztor rodowy    257
   Związki klarysek wrocławskich z dynastią w
   tradycji rękopiśmiennej klasztoru    262
   Trzebnica i Wrocław – filary sakralne monarchii
   Piastów śląskich    269
  
  Rozdział VI. Pomiędzy Małopolską a Śląskiem. Klasztor klarysek gnieźnieńskich 274
   Założenie klasztoru klarysek gnieźnieńskich –
   fundator    276
   Uposażenie klasztoru    280
   Pozycja księżnej wdowy w klasztorze    287
   Architektoniczny kształt fundacji i podwójny
   charakter założenia    290
   Związki dynastii z klasztorem    292
  
  Zakończenie    297
  Summary    303
  Wykaz skrótów    305
  Bibliografia    306
  Indeks osób    331
RozwińZwiń