POLECAMY
-33%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Punktem wyjścia koncepcji książki Teatr brzydkich uczuć była teoria Sianne Ngai inspirująca do nowych sposobów myślenia o teatrze, przedstawieniach kulturowych i rzeczywistości społecznej. Tom rozpoczyna więc tłumaczenie wstępu do monografii Ngai, w którym autorka przedstawia założenia metodologiczne i charakterystykę brzydkich uczuć – negatywnych emocji i afektów. W kolejnych rozdziałach autorki i autorzy analizują różne zjawiska teatralne, performatywne i społeczne, odnosząc się do koncepcji Ngai i do innych teorii afektywnych.
Publikację zamyka tłumaczenie wprowadzenia do książki The Promise of Happiness Sary Ahmed. Autorka udowadnia, że szczęście jest znormatywizowanym projektem życiowym, dostępnym tylko niektórym podmiotom. Zgodnie z tą diagnozą brzydkie uczucia mogą być postrzegane jako produkt uboczny zderzenia podmiotów nienormatywnych z rzeczywistością projektowaną przez ideę szczęścia oraz przeszkodą do jego osiągnięcia. Artykuły zamieszczone w Teatrze brzydkich uczuć tworzą zaś nieszczęśliwe archiwum, a ujawnione w nim wstydliwe afekty rozbijają systemy społeczne ufundowane na normatywnej wizji szczęścia i odsłaniają ich przemocowy charakter.
Teatr brzydkich uczuć to publikacja świetnie obmyślona, uzupełniająca istotną lukę w rodzimej humanistyce, otwierająca dyskusję, która nakazuje przeprogramować myślenie o związkach łączących emocje, teatr, procesy performatywne i sferę publiczną. Jest rzeczowa i zaangażowana zarazem. Pokazuje, że rozmowa o sztuce nie może obejść się bez analizy afektywnych ram jej powstawania i recepcji. Z recenzji dr Weroniki Szczawińskiej Widzę w Teatrze brzydkich uczuć próbę rekonfiguracji teatralnych hierarchii i wzmocnienie głosów dotąd uciszanych. Nadanie wagi brzydkim uczuciom odbieram jako gest polityczny i emancypujący, dający narzędzia i siłę, by mówić o tym, o czym wcześniej mówić nie wypadało.
Z recenzji dra hab. Piotra Morawskiego
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 234 |
Kategoria | Teatr |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-5017-0 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
I. Wprowadzenie 7 | |
Monika Kwaśniewska, Katarzyna Waligóra, Robienie miejsca – pożytki z brzydkich uczuć | 9 |
Sianne Ngai, Wstęp (do książki Ugly Feelings) | 21 |
II. Męskości 51 | |
Grzegorz Niziołek, Bezwstyd. Gejowski performans Jana Peszka | 53 |
Stanisław Godlewski, Teatr sumienia i paranoi | 77 |
Grzegorz Stępniak, O porażce męskości i brzydkich genderowych afektach | 97 |
III. Feminizm 113 | |
Łucja Iwanczewska, Laboratoria gniewu – teatr, krytyczność i społeczeństwo | 115 |
Katarzyna Waligóra, Joanna Szczepkowska przerywa spektakl | 131 |
IV. Instytucja 155 | |
Marcin Kościelniak, Sztuka żenująca | 157 |
Izabela Zawadzka, Sfrustrowani poszukiwacze satysfakcji | 171 |
V. Nowe otwarcie 195 | |
Sara Ahmed, Wprowadzenie. Dlaczego szczęście? Dlaczego właśnie teraz? | 197 |
Noty o Autorkach i Autorach | 223 |
Indeks nazwisk | 227 |