POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Książka prezentuje wszechstronna analizę teatru młodzieży zarówno w aspekcie teoretycznym (…), praktycznym, przestrzennym (…), jak i czasowym (…). Publikacja wskazuje również na funkcję terapeutyczną teatru młodzieży, uzupełnia wiedzę o teatroterapii, wpisanej w perspektywę arteterapii. Kierunkowskaz badawczy ustawiono na działania mogące służyć wychowaniu na obszarze teatru młodzieżowego, niemniej sprawa funkcji tego teatru pozostaje otwarta.(…)
Autorka w sposób przejrzysty określa problematykę teoretyczną i praktyki teatralne, z uwzględnieniem aspektu tradycji teatru młodzieży. Obserwacje badawcze zostały przedstawione na podstawie obszernego materiału zebranego wśród współczesnych krakowskich scen młodzieżowych (istnieje ich ponad osiemdziesiąt).
Niniejsza publikacja jest interesującą lekturą dla pedagogów-naukowców badających zagadnienia pedagogiki kultury, jak również estetyków-wychowawców uprawiających wychowanie estetyczne poprzez formy teatralne. Książka ma szansę stać się przyczynkiem do badań kulturoznawczych w dziedzinie wychowania teatralnego, a także wpisać się w szeroki nurt wychowania przez sztukę.
(Z recenzji dr. hab. Bogusława Żurakowskiego, prof. UJ)
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 214 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2668-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
I. Przedmiot i metoda pracy | 9 |
1. Problematyka pracy | 9 |
2. Zmienne i wskaźniki | 12 |
3. Metoda i techniki badań | 14 |
4. Organizacja i przebieg badań | 17 |
5. Trudności i przeszkody badawcze | 23 |
6. Zebrane materiały i sposób ich opracowania | 24 |
II. Teoretyczne podstawy wychowania przez sztukę | 27 |
1. Różne sposoby rozumienia sztuki | 27 |
2. Funkcje sztuki | 32 |
3. Koncepcje wychowania przez sztukę | 39 |
4. Perspektywy wychowawcze sztuki | 45 |
III. Specyfika teatru jako zjawiska kulturowego | 49 |
1. Istota sztuki teatru | 49 |
2. Składniki strukturalne teatru | 52 |
3. Rodzaje i formy teatralne | 58 |
4. Społeczne funkcje teatru | 64 |
IV. Istota teatru młodzieży | 69 |
1. Pojęcie teatru młodzieży | 69 |
2. Formy teatru młodzieży | 73 |
3. Cele i zadania teatru młodzieży | 79 |
4. Teatr młodzieży jako środowisko wychowawcze | 82 |
V. Tradycje teatru młodzieży w Polsce | 87 |
1. Początki teatru | 87 |
2. Teatr młodzieży w dwudziestoleciu międzywojennym | 91 |
3. Teatr po 1945 roku | 95 |
VI. Krakowskie teatry młodzieży i warunki ich funkcjonowania | 99 |
1. Podstawy organizacyjno-prawne | 99 |
2. Baza lokalowa i wyposażenie | 108 |
3. Kadra instruktorska | 110 |
VII. Młodzież jako twórca teatru | 121 |
1. Charakterystyka uczestników | 121 |
2. Motywy przynależności do zespołu | 124 |
3. Aspiracje edukacyjno-zawodowe członków | 130 |
VIII. Repertuar teatru młodzieży | 133 |
1. Źródła repertuaru | 133 |
2. Rodzaje i gatunki literackie | 135 |
3. Autorzy i utwory | 137 |
4. Formy teatru młodzieży | 142 |
5. Tematyka spektakli | 146 |
IX. Proces przygotowania i realizacji widowiska | 149 |
1. Specyfika programowa teatru młodzieży | 149 |
2. Wybór repertuaru | 151 |
3. Tworzenie scenariusza | 153 |
4. Obsada ról | 154 |
5. Próby czytane i sytuacyjne | 155 |
6. Próby generalne | 158 |
7. Prezentacja dorobku i publiczność | 158 |
X. Funkcje teatru młodzieży | 165 |
1. Funkcje wychowawcze | 165 |
2. Funkcje społeczne | 171 |
3. Funkcje terapeutyczne | 176 |
XI. Możliwości optymalizacji działalności teatru młodzieży | 181 |
1. Kierunki optymalizacji | 181 |
2. Pozyskiwanie nowych uczestników | 181 |
3. Poprawa warunków działalności | 183 |
4. Bogatsza oferta programowa | 185 |
Podsumowanie | 191 |
Bibliografia | 195 |
Spis ilustracji | 201 |
Aneks | 205 |