Teatr młodzieży w świetle badań na terenie Krakowa

Teatr młodzieży w świetle badań na terenie Krakowa

1 ocena

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka prezentuje wszechstronna analizę teatru młodzieży zarówno w aspekcie teoretycznym (…), praktycznym, przestrzennym (…), jak i czasowym (…). Publikacja wskazuje również na funkcję terapeutyczną teatru młodzieży, uzupełnia wiedzę o teatroterapii, wpisanej w perspektywę arteterapii. Kierunkowskaz badawczy ustawiono na działania mogące służyć wychowaniu na obszarze teatru młodzieżowego, niemniej sprawa funkcji tego teatru pozostaje otwarta.(…)


Autorka w sposób przejrzysty określa problematykę teoretyczną i praktyki teatralne, z uwzględnieniem aspektu tradycji teatru młodzieży. Obserwacje badawcze zostały przedstawione na podstawie obszernego materiału zebranego wśród współczesnych krakowskich scen młodzieżowych (istnieje ich ponad osiemdziesiąt).


Niniejsza publikacja jest interesującą lekturą dla pedagogów-naukowców badających zagadnienia pedagogiki kultury, jak również estetyków-wychowawców uprawiających wychowanie estetyczne poprzez formy teatralne. Książka ma szansę stać się przyczynkiem do badań kulturoznawczych w dziedzinie wychowania teatralnego, a także wpisać się w szeroki nurt wychowania przez sztukę.


(Z recenzji dr. hab. Bogusława Żurakowskiego, prof. UJ)


Rok wydania2009
Liczba stron214
KategoriaPedagogika społeczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2668-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  I. Przedmiot i metoda pracy    9
    1. Problematyka pracy    9
    2. Zmienne i wskaźniki    12
    3. Metoda i techniki badań    14
    4. Organizacja i przebieg badań    17
    5. Trudności i przeszkody badawcze    23
    6. Zebrane materiały i sposób ich opracowania    24
  II. Teoretyczne podstawy wychowania przez sztukę    27
    1. Różne sposoby rozumienia sztuki    27
    2. Funkcje sztuki    32
    3. Koncepcje wychowania przez sztukę    39
    4. Perspektywy wychowawcze sztuki    45
  III. Specyfika teatru jako zjawiska kulturowego    49
    1. Istota sztuki teatru    49
    2. Składniki strukturalne teatru    52
    3. Rodzaje i formy teatralne    58
    4. Społeczne funkcje teatru    64
  IV. Istota teatru młodzieży    69
    1. Pojęcie teatru młodzieży    69
    2. Formy teatru młodzieży    73
    3. Cele i zadania teatru młodzieży    79
    4. Teatr młodzieży jako środowisko wychowawcze    82
  V. Tradycje teatru młodzieży w Polsce    87
    1. Początki teatru    87
    2. Teatr młodzieży w dwudziestoleciu międzywojennym    91
    3. Teatr po 1945 roku    95
  VI. Krakowskie teatry młodzieży i warunki ich funkcjonowania    99
    1. Podstawy organizacyjno-prawne    99
    2. Baza lokalowa i wyposażenie    108
    3. Kadra instruktorska    110
  VII. Młodzież jako twórca teatru    121
    1. Charakterystyka uczestników    121
    2. Motywy przynależności do zespołu    124
    3. Aspiracje edukacyjno-zawodowe członków    130
  VIII. Repertuar teatru młodzieży    133
    1. Źródła repertuaru    133
    2. Rodzaje i gatunki literackie    135
    3. Autorzy i utwory    137
    4. Formy teatru młodzieży    142
    5. Tematyka spektakli    146
  IX. Proces przygotowania i realizacji widowiska    149
    1. Specyfika programowa teatru młodzieży    149
    2. Wybór repertuaru    151
    3. Tworzenie scenariusza    153
    4. Obsada ról    154
    5. Próby czytane i sytuacyjne    155
    6. Próby generalne    158
    7. Prezentacja dorobku i publiczność    158
  X. Funkcje teatru młodzieży    165
    1. Funkcje wychowawcze    165
    2. Funkcje społeczne    171
    3. Funkcje terapeutyczne    176
  XI. Możliwości optymalizacji działalności teatru młodzieży    181
    1. Kierunki optymalizacji    181
    2. Pozyskiwanie nowych uczestników    181
    3. Poprawa warunków działalności    183
    4. Bogatsza oferta programowa    185
  Podsumowanie    191
  Bibliografia    195
  Spis ilustracji    201
  Aneks    205
RozwińZwiń