POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
W humanistyce, w naukach społecznych czy też – ujmując najszerzej – w badaniach stawiających w centrum swego zainteresowania człowieka i „uniwersum spraw ludzkich” nadrzędne i dominujące znaczenie wydaje się mieć pojęcie kultury. Istnieje imponująca, choć zarazem zatrważająca odbiorcę swą wariantywnością, ilość przytaczanych definicji kultury. W ich cieniu znajduje się nie mniej spektakularna pojęciowo i – nie obawiajmy się tego stwierdzenia – nieokreślona znaczeniowo tradycja. Każda dyskusja na temat tego, co tradycyjne, może niepostrzeżenie prowadzić na manowce myśli, mętnić wyłaniający się z trudem termin, wzmacniając kontrargumenty przeciwników zajmowania się problemami nazbyt szerokimi znaczeniowo. Powstaje jednak pytanie: czy świat ludzkich idei nie jest wzbogacany przez tę właśnie irytującą niekiedy nieokreśloność, chroniącą to, co w świecie konstruowanym przez człowieka autentyczne, alogiczne, anarchistyczne, niepoddające się łatwo wysublimowanym atakom rozumu, zwłaszcza absolutyzującego, ulegającego pokusom matematyczno-przyrodniczego rozdrabniania każdego fragmentu naszego świata?
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 250 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3797-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Marek Jedliński Pytania o tradycję i tradycjonalizm – wstęp | 7 |
ROZWAŻANIA OGÓLNE O TRADYCJI I TRADYCJONALIZMIE 11 | |
Игорь И. Евлампие в Концепция культуры в русской философии 19 века и ее современное значение | 13 |
Алексей Васильев Традиция: от классической философии к memory studies | 25 |
Halina Rarot Filozoficzno-kulturowe ujęcie współzależności tradycji i postępu | 37 |
Tomasz Nakoneczny Tradycja a „koniec historii” | 49 |
Cyprian Gawlik Rola tradycji w projektach destrukcji i dekonstrukcji metafizyki obecności | 61 |
TRADYCJA I TRADYCJONALIZM W KULTURZE ZACHODNIOEUROPEJSKIEJ | 69 |
Grażyna Szumera Religia a kultura według Christophera Dawsona | 71 |
Adam Wielomski Tradycjonaliści romańscy a dyktatura | 83 |
Tomasz Szymański Tradycja – ale jaka? Francuscy romantycy o jedynej i prawdziwej religii ludzkości | 99 |
Marek Nowak Czy jest rzeczą śmieszną zmieniać prawo? Święty Tomasz z Akwinu o stabilności prawa i o zwyczaju | 109 |
Aleksandra F. Michalska Ikona – iluzja tradycji? | 121 |
Joann a Dobrowolska Cezary Jellenta wobec tradycji romantycznej. Wszechpoemat i najnowsze jego dzieje | 133 |
TRADYCJA I TRADYCJONALIZM W KULTURZE POLSKIEJ 145 | |
Józef Tarnowski Struve i Witkacy: dwie wizje trendów historycznych | 147 |
Małgorzata Gajak-Toczek Praktyki dziedziczenia. O relacjach pamięci i kultury w edukacji polonistycznej | 157 |
Anita Zabłocka-Trojnar Najnowsza polska proza fabularna (po 89 r.) wobec tradycji i tradycjonalizmu | 169 |
Daria Jezierska-Geburczyk Ponowoczesna rola kategorii wyboru w sposobach rozumienia i funkcjonowania tradycji. Tło teoretyczne i analiza przykładów poznańskich „tradycji wynalezionych” | 179 |
Krzysztof Witczak Czy tradycja jest kobietą? Uwagi na marginesie twórczości Krystyny Kofty | 191 |
TRADYCJA I TRADYCJONALIZM W KULTURZE ROSYJSKIEJ 201 | |
Dorota Jewdokimow Znaczenie tradycji religijnej i literackiej w kształtowaniu kultury oraz tożsamości narodowej emigracji rosyjskiej | 203 |
Marek Jedliński Krótka wieczność. Bolszewickie próby zmiany kalendarza jako przykład walki z tradycją | 215 |
Maciej Bala Tradycja i tradycjonalizm integralny w strukturze ideowej neoeurazjatyzmu Aleksandra Dugina | 227 |
Piotr Paweł Repczyński Rosyjski mit – zwycięstwo narracji symbolicznej nad współczesną konsumpcyjno-utylitarystyczną ideologią | 235 |
Biogramy | 245 |