POLECAMY
Format:
ibuk
Zapotrzebowanie na ludzi zdolnych, twórczo podejmujących wyzwania współczesnego świata, nie traci na aktualności. Nasuwa się szereg pytań o rozmiar oczekiwań, stwarzanie szans, istnienie barier, uwzględnianie potrzeb edukacyjnych (i nie tylko) oraz tworzenie warunków dla harmonijnego rozwoju jednostek zdolnych. Rozważania przedstawione w niniejszej publikacji oscylują wokół kwestii kształcenia osób zdolnych, uwarunkowań edukacyjnych i wyzwań. Stanowią wynik wieloletnich poszukiwań i refleksji autorki na temat sytuacji jednostek zdolnych w środowisku edukacyjnym. Książka adresowana jest do studentek i studentów kierunków pedagogicznych szkół wyższych, jako materiał do wykorzystania w dydaktyce akademickiej, a także do przyszłych oraz praktykujących nauczycielek i nauczycieli – dla poznania i lepszego rozumienia sytuacji jednostek zdolnych w otaczającej rzeczywistości.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 140 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3925-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 9 |
I. Wprowadzenie w problematykę zdolności 13 | |
1. Pojęcie, rodzaje i teorie zdolności | 13 |
2. Wybrane definicje jednostki zdolnej | 33 |
3. Charakterystyka osób zdolnych | 37 |
4. Psychospołeczny obraz jednostki zdolnej | 41 |
5. Drogi identyfikacji uczennic i uczniów zdolnych | 43 |
II. Warunki kształcenia osób zdolnych 47 | |
1. Sytuacja uczącej się jednostki zdolnej w świetle prawa oświatowego | 47 |
2. Sposoby i formy pracy z osobami zdolnymi | 50 |
3. Nauczycielka, nauczyciel osób zdolnych | 64 |
4. Osiągnięcia szkolne zdolnych uczennic i uczniów | 70 |
5. Społeczne funkcjonowanie osób zdolnych w klasie szkolnej | 76 |
III. Jednostka zdolna w środowisku pozaszkolnym | 87 |
1. Rodzinne uwarunkowania funkcjonowania osób zdolnych | 87 |
2. Pozaszkolna działalność uczennic i uczniów zdolnych | 91 |
3. Udział uczennic i uczniów zdolnych w zajęciach pozalekcyjnych | 95 |
4. Możliwości rozwoju zdolności w środowisku lokalnym | 102 |
IV. Propozycje dla praktyki edukacyjnej 113 | |
1. Szkolny system wspierania jednostek zdolnych | 113 |
2. Obraz jednostki zdolnej w świetle badań własnych | 118 |
3. Zalecenia adresowane do osób z najbliższego otoczenia jednostek zdolnych | 121 |
Zakończenie | 129 |
Bibliografia | 132 |
Spis rysunków | 139 |