Między miłosierdziem a globalizacją. Aksjologiczne przestrzenie edukacji polonistycznej

Między miłosierdziem a globalizacją. Aksjologiczne przestrzenie edukacji polonistycznej

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor podjął się niezwykle trudnego zadania, polegającego na analizie dwóch zjawisk, które w obecnej sytuacji społeczno-politycznej mają szczególne znaczenie. Otóż na przeciwległych biegunach swoich rozważań umieścił dwie wartości: globalizację i miłosierdzie. Stara się uzasadnić, że te dwie różne wartości otwierają się na siebie w ludzkiej (indywidualnej i zorganizowanej) działalności samarytańskiej, prowadzonej w skali światowej. Rozprawa ma charakter interdyscyplinarny, usytuowana jest w nurcie edukacji polonistycznej, która scala procesy kształcenia kulturowo-literackiego i językowego, nacechowane aksjologicznie.


Rok wydania2010
Liczba stron320
KategoriaEdukacja
WydawcaUniwersytet Pedagogiczny Kraków
ISBN-13978-83-7271-600-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     5
  
  Rozdział I. Metodologia badań     9
   1. Cele i metody badań     9
   2. Dobór i charakterystyka badanych grup uczniów     15
  
  Rozdział II. O edukacji polonistycznej w aspekcie aksjologicznym     18
   1. Kilka uwag wstępnych     18
   2. Kultura wysoka a kultura popularna – wyzwania edukacyjne     21
   3. Kultura narodowa     25
   3.1. Wartości rdzenne     25
   3.2. Wartości chrześcijańskie     26
   4. Kultura postmodernistyczna – chaos aksjologiczny     28
   5. Wychowanie do wartości     32
   5.1. Jak wprowadzać w świat wartości?     32
   5.2. Wychowanie personalistyczne     44
   5.3. Cywilizacja miłości w ujęciu Jana Pawła II     47
   5.4. Aksjologiczny wymiar edukacji globalnej     48
   5.5. Edukacja regionalna – otwieranie na wartości rdzenne i globalne     53
   5.6. Edukacja ustawiczna jako „rewolucja w uczeniu”     57
  
  Rozdział III. Znaczenia słownikowe słowa miłosierdzie     63
  
  Rozdział IV. Rozumienie słowa miłosierdzie w Starym Testamencie     66
   1. Miłosierdzie Boże     66
   1.1. Aspekt osobowy     68
   1.2. Aspekt uczuciowy     71
   1.3. Aspekt działaniowy     80
   1.4. Podmiot miłosierdzia Bożego     81
   1.5. Adresat miłosierdzia Bożego     81
   1.6. Cele miłosierdzia Bożego     81
   1.7. Cechy miłosierdzia Bożego     81
   1.8. Sposoby pozyskiwania miłosierdzia Bożego     82
   1.9. Miłosierdzie Boże a inne wartości     82
   1.10. Synonimy miłosierdzia Bożego     84
   1.11. Antonimy miłosierdzia Bożego     84
   1.12. Brak miłosierdzia Bożego     85
   2. Miłosierdzie ludzkie     87
   2.1. Aspekt uczuciowo-etyczny     88
   2.2. Aspekt społeczny     91
   2.3. Podmiot miłosierdzia ludzkiego     94
   2.4. Adresat miłosierdzia ludzkiego     95
   2.5. Cele miłosierdzia ludzkiego     95
   2.6. Cechy miłosierdzia ludzkiego     95
   2.7. Miłosierdzie ludzkie a inne wartości     95
   2.8. Synonimy miłosierdzia ludzkiego     97
   2.9. Antonimy miłosierdzia ludzkiego     97
   2.10. Brak miłosierdzia ludzkiego     97
  
  Rozdział V. Rozumienie słowa miłosierdzie w Nowym Testamencie     102
   1. Miłosierdzie Boże     102
   1.1. Aspekt osobowy     103
   1.2. Aspekt uczuciowy     104
   1.3. Aspekt społeczny     112
   1.4. Aspekt etyczny     118
   1.5. Podmiot miłosierdzia Bożego     119
   1.6. Adresat miłosierdzia Bożego     119
   1.7. Cele miłosierdzia Bożego     120
   1.8. Cechy miłosierdzia Bożego     120
   1.9. Sposoby pozyskiwania miłosierdzia Bożego     120
   1.10. Miłosierdzie Boże a inne wartości     121
   1.11. Synonimy miłosierdzia Bożego     124
   1.12. Antonimy miłosierdzia Bożego     124
   1.13. Brak miłosierdzia Bożego     124
   2. Miłosierdzie ludzkie     126
   2.1. Aspekt uczuciowo-moralny     127
   2.2. Aspekt społeczny     127
   2.3. Aspekt religijny     128
   2.4. Podmiot miłosierdzia ludzkiego     129
   2.5. Adresat miłosierdzia ludzkiego     129
   2.6. Cele miłosierdzia ludzkiego     129
   2.7. Cechy miłosierdzia ludzkiego     130
   2.8. Miłosierdzie ludzkie a inne wartości     130
   2.9. Synonimy miłosierdzia ludzkiego     132
   2.10. Antonimy miłosierdzia ludzkiego     132
   2.11. Brak miłosierdzia ludzkiego     132
  
  Rozdział VI. Idea chrześcijańskiego miłosierdzia     138
   1. Miłosierdzie w starożytnej kulturze greckiej i rzymskiej     138
   1.1. Miłosierdzie a pojęcia pokrewne     138
   1.2. Problem miłosierdzia w ujęciu filozofów greckich     140
   1.3. Problem miłosierdzia w ujęciu filozofów łacińskich     141
   2. Miłosierdzie w starożytnej kulturze chrześcijańskiej     141
   3. Miłosierdzie w kulturze średniowiecza i nowożytnej     145
   4. Personalistyczna koncepcja miłosierdzia     151
  
  Rozdział VII. Rozumienie słowa miłosierdzie przez gimnazjalistów     156
   1. Uczniowskie interpretacje słowa miłosierdzie     156
   1.1. Aspekt uczuciowo-etyczny     156
   1.2. Aspekt społeczny     162
   1.3. Aspekt religijny     164
   1.4. Podmiot miłosierdzia ludzkiego     168
   1.5. Adresat miłosierdzia ludzkiego     168
   1.6. Cele miłosierdzia     169
   1.7. Cechy miłosierdzia     169
   1.8. Miłosierdzie a inne wartości     169
   1.9. Synonimy słowa miłosierdzie     172
   1.10. Antonimy słowa miłosierdzie     174
   1.11. Brak miłosierdzia ludzkiego     174
   1.12. Motywy uczniowskiego miłosierdzia     176
   1.13. Nieokazywanie miłosierdzia przez uczniów     180
   2. Implikacje dydaktyczne     184
  
  Rozdział VIII Oblicza globalizacji     195
   1. Znaczenia słownikowe słowa globalizacja     195
   2. Definiowanie słowa globalizacja przez przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych     197
   2.1. Globalizacja w aspekcie socjologicznym     197
   2.2. Globalizacja w aspekcie ekonomicznym     201
   2.3. Globalizacja w aspekcie politycznym     212
   2.4. Globalizacja w aspekcie społecznym     221
   2.5. Globalizacja w aspekcie kulturowym     225
   2.6. Globalizacja w aspekcie edukacyjnym     232
  
  Rozdział IX Rozumienie słów globalizacja i regionalizacja przez licealistów     242
   1. Uczniowskie interpretacje słowa globalizacja     242
   1.1. Aspekt ekonomiczny     242
   1.2. Aspekt komunikacyjny     245
   1.3. Aspekt kulturowy     247
   1.4. Aspekt społeczny     250
   1.5. Aspekt polityczny     251
   1.6. Eksplicytne wartościowanie globalizacji     252
   2. Uczniowskie interpretacje słowa regionalizacja     257
   2.1. Aspekt kontekstowy     257
   2.2. Aspekt kulturowy     260
   2.3. Aspekt ekonomiczny     262
   2.4. Eksplicytne wartościowanie regionalizacji     263
   3. Implikacje dydaktyczne     267
   3.1. O globalizacji na lekcjach języka polskiego     268
   3.2. Regionalizm. Regionalizacja     282
  
  Zakończenie. Wychowywać według wartości. Według jakich wartości?     286
  Bibliografia     298
  Aneks     318
  Indeks nazwisk     321
RozwińZwiń