INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
W monografii przedstawiono relację pomiędzy doświadczaniem podróży w jej fizycznym aspekcie a praktykami pisarskiego opracowywania doświadczenia. Autorka dostrzega w narracjach Hermanna Hessego, Claude’a Lévi-Straussa, Mircei Eliadego i Carla Gustava Junga charakterystyczne dla tych pisarzy figury – magiczne mosty, trójkąt, labirynt i mandalę. Pomagają one wyrazić sens odbytych przez nich podróży do Indii, wypełniając treścią topos drogi.
Podróż na Wschód… droga do Indii… Zobaczmy ją w chwili, gdy zaistniała – w wyobraźni, w planach, w realnej przestrzeni, a także w tekście… Niosła wiele doznań; jedynie ich część mogła zostać przetworzona
intelektualnie i artystycznie.
Nie jest to jednak książka o ogólnie rozumianych podróżach do Indii; jej bohaterami stają się autorskie
figury myślenia, działania i pisania, aktywne także w narracyjnym opracowywaniu doświadczenia. Magiczne mosty Hessego, labirynt Eliadego, mandala Junga i trójkąt Lévi-Straussa – te figury wyprowadzone z tekstów poszczególnych autorów – a więc „wykonane” z różnych materii – w sposób nieunikniony prezentują się jako pochodzące z różnych porządków. Każda z nich pracuje inaczej, gdyż w odmienny sposób wyłoniła się z treści życiowych podróżnika. Dają wgląd w specyfikę podróżniczego kontaktu ze światem i wydobywają modusy jego konceptualizowania. Pomagają też dojrzeć to, co staje się sensem odrzuconym. Ujmowane łącznie, pokazują, jak elastyczna pod względem sensotwórczym jest antropologicznie rozumiana droga.
*********
The Figures of a Journey. Hesse, Eliade, Jung, Levi-Strauss – on the Way to India and Back
The monograph explores the relation between experiencing a journey in its physical aspect and the practice of its literary rendering. In the narratives of Herman Hesse, Claude Lévi-Strauss, Mircea Eliade and Carl Gustav Jung the author sees the figures characteristic of these authors: magic bridges, a triangle, a labyrinth and a mandala. They help express the meaning of the authors’ travels to India, giving substance to the topos of a journey.
*********
Prof. dr hab. Anna Wieczorkiewicz – profesor nauk humanistycznych, absolwentka filologii polskiej oraz etnologii i antropologii kulturowej na Uniwersytecie Warszawskim, profesor zwyczajny Zakładu Antropologii Politycznej i Ekonomicznej w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UW. Swoje projekty badawcze realizowała też w ramach stażów i grantów na uniwersytetach zagranicznych (m.in. New School University w Nowy Jorku, Uniwersytet Stanowy w San Diego, uniwersytety w Leicester, Sztokholmie, Mediolanie, Kopenhadze, School of Social Science Research w Amsterdamie). Jej badania sytuują się na pograniczu antropologii, literaturoznawstwa, filozofii i socjologii. Autorka książek: Wędrowcy fikcyjnych światów. Rycerz, pielgrzym i włóczęga (1997), Muzeum ludzkich ciał. Anatomia spojrzenia (2000), Apetyty turysty. O podróżniczych kontaktach ze światem (2008), Monstruarium (2009), Czarna kobieta na białym tle. Dyptyk biograficzny (2013). Publikowała też liczne artykuły w pracach zbiorowych oraz czasopismach naukowych.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 210 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-5384-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 7 |
1. MAGICZNE MOSTY HERMANNA HESSEGO 11 | |
Magiczne mosty i realna geografia | 11 |
„Wonne szafy”, złoty smok i drzewo bo. Początki | |
fascynacji | 12 |
Kierunek włoski: sztuka podróży | 15 |
Nienasycona żądza podróży | 18 |
Codzienność w podróży | 21 |
Czterech panów w tropikach | 25 |
Doświadczenie ucieleśniane w pisaniu | 27 |
Jak w Schwarzwaldzie, jak w Asyżu… | 32 |
Orient w ramie estetyki | 37 |
Azjatycka przyroda i obszary nieskrępowanych sensów | |
41 | |
Prawdziwa podróż dawnych lat. Robert Aghion | 45 |
Dotknięcie Azji. Objawienia i deziluzje | 49 |
Banały i ornamenty | 55 |
Codzienność niknie, rodzi się sens | 57 |
Hinduski sztafaż. Siddhartha | 60 |
Gdzie są „prawdziwe Indie”? | 63 |
2. LABIRYNT MIRCEI ELIADEGO 65 | |
Szlakiem zafałszowań | 65 |
Początek labiryntu – wejście przez włoski Renesans | 68 |
Kanwa podróży – itinerarium | 69 |
Labirynty opowieści | 70 |
Pierwszy ślad | 75 |
Labirynt w czasie | 78 |
Od księgi świata do Księgi tysiąca i jednej nocy | 81 |
Labirynt języków | 83 |
Człowiek z dwiema walizkami | 86 |
Wchodzenie w podróż, zanurzenie w Indie | 88 |
Ruda broda, spalona słońcem twarz i postać, której | |
nie ujrzymy | 93 |
Korkowy kask, gazety i papierosy – podróż białego | |
sahiba | 98 |
Druga podróż Allana. Labirynty zmysłowości | 102 |
Głód nagiego doświadczenia | 106 |
Dobre powietrze dla jogi | 108 |
Problem z odnalezionym kluczem | 114 |
3. MANDALA CARLA GUSTAVA JUNGA 117 | |
Malarz mandali | 117 |
„Co opowiada Afryka…”. Psychiatra w podróży | 121 |
Wspomnienia, sny, myśli jako źródło. Dygresja | |
metodologiczna | 124 |
Podróż w głąb czasu | 125 |
Sny i sensy | 128 |
Projekt naukowego safari | 130 |
Czarny wewnątrz nas samych | 134 |
Fantazja i działanie | 138 |
Na pokładzie Theatrum Chemicum | 141 |
Szlak podróży | 143 |
Muśnięcie Indii | 145 |
Salonowa gra w uwodzenie | 149 |
Salon i gabinet | 152 |
Zalety „niewprawnej ręki” | 154 |
4. TRÓJKĄT CLAUDE’A LÉVI-STRAUSSA 158 | |
Indyjski początek opowieści o Brazylii | 158 |
Dwie podróże w czasie odwróconym | 159 |
Indie w czasie szczególnym | 160 |
Porządkująca moc spojrzenia | 162 |
Logika trójkąta | 166 |
Embrionalne – zmumifikowane – zepsute (przykład | |
miasta) | 167 |
Dziecinność versus zezwierzęcenie | 172 |
Wstręt i sens | 175 |
Widok z lewego dolnego kąta. Miejsce Europejczyka | 178 |
Oko, mowa i język | 181 |
Struktura i ciało | 184 |
Geograficzne marzenie Lévi-Straussa | 188 |
Logika i beletrystyka | 192 |
Podróż do prawego dolnego kąta | 195 |
POSTSCRIPTUM | 198 |
BIBLIOGRAFIA | 202 |
NOTA EDYTORSKA | 206 |
INDEKS NAZWISK 207 | |