POLECAMY
Format:
ibuk
Nowa Kobieta to powieściowa figura końca XIX wieku odpowiadająca przemianom zachodzącym w kulturze zachodniej w dekadach poprzedzających wybuch Wielkiej Wojny. Mimo że powieściowe Nowe Kobiety pojawiły się już w latach sześćdziesiątych XIX wieku, a kwestie uznane za „nowokobiece” były szeroko dyskutowane w prasie lat osiemdziesiątych tego stulecia, sam termin Nowa Kobieta pojawił się po raz pierwszy dopiero w 1894 roku i niemal od razu stał się terminem powszechnie znanym i używanym w prasowych dyskusjach fin de sciecle’u. Tożsamość literackiego i dziennikarskiego wcielenia Nowej Kobiety nie była spójna. Jej przeciwnicy kreowali tę postać jako „męską”, nadmiernie wykształconą nudziarę, zrzędliwą starą pannę lub złą matkę, pozbawioną cnót idealnej wiktoriańskiej kobiety-Anioła, takich jak skromność, skłonność do poświęceń, miłość do rodziny i domu. Zwolenniczki Nowej Kobiety przedstawiały ją z kolei jako inteligentną, wrażliwą i świadomą własnej seksualności postać, której ambicje nie ograniczają się jedynie do małżeństwa i macierzyństwa, lecz obejmują również zdobycie odpowiadającego zdolnościom i zainteresowaniom wykształcenia, wykonywanie satysfakcjonującej pracy zawodowej, twórczość artystyczną, działalność społeczną i aktywność polityczną.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 465 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego |
ISBN-13 | 978-83-7972-127-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Agata Zawiszewska Nowa Kobieta – anglosaska figura i polskie figuracje | 9 |
I. Sceny nowej kobiecości | 49 |
Inga Iwasiów Za dziwne. Nowe i stare kobiety na scenie | 49 |
Katarzyna Szopa „Nieziszczone narodziny”. Cixous i Irigaray, czyli kobiety z Czarnego Kontynentu | 61 |
II. Nowe idee | 83 |
Elżbieta Hurnik „Moderne Frau”. Przedstawicielki ruchu kobiecego w Austrii na przełomie XIX i XX wieku | 83 |
Anna Dżabagina (Nowe) Kobiety wypowiadają wojnę. Wokół pacyfizmu Berthy von Suttner, Eleonory Kalkowskiej i Virginii Woolf | 95 |
Joanna Lisek Obraz nowej kobiecości w poezji jidysz okresu międzywojennego | 121 |
III. Ograniczenia i wykroczenia | 151 |
Ewa Szczepan Czy projekt Nowej Kobiety mógł zostać zrealizowany w oświeceniowej popliteraturze? | 151 |
Aleksandra Krukowska Aporie nowej kobiecości | 181 |
Maciej Duda Mężczyzna w emocjach, czyli Teodor Jeske-Choiński i typ nowej kobiety | 197 |
Agata Siwiec Izabeli Moszczeńskiej przepis na Nową Kobietę | 215 |
Monika Sieradzka Beata Obertyńska (córka) o Maryli Wolskiej (matce). Czy projekt Nowej Kobiety? | 233 |
IV. Nowa cielesność | 253 |
Arleta Galant Kobiecość i niepełnosprawność. Między feminizmem a posthumanizmem | 253 |
Monika Świerkosz Uległe czy sprawcze ciała nowoczesności? Fizyczność Nowej Kobiety | | 265 |
Joanna Szyszko-Trojanowska Równouprawnienie sportowe a kształtowanie się nowego typu kobiety sportsmenki w świetle międzywojennych magazynów dla kobiet – „Bluszczu” i „Startu” | 287 |
V. Eksploracje | 313 |
Tatiana Czerska Nowa Kobieta jako projekt artystyczny: przypadek Zofii Stryjeńskiej | 313 |
Patrycja Megger Osadniczki | 329 |
Zbigniew Kopeć Nowa kobieta (?) w kobiecej prozie popaździernikowej | 347 |
VI. Tożsamości poetyckie | 365 |
Joanna Grądziel-Wójcik Nowe Kobiety? O projektach kobiecości we współczesnej twórczości poetek | 365 |
Edyta Sołtys-Lewandowska (Nowa) Kobieta postsekularna we współczesnej poezji | 385 |
VII. Post(i)nowoczesność | 409 |
Agnieszka Czyżak Nowa Kobieta w kleszczach korporacji – motywy i wątki w literaturze XXI wieku | 409 |
Aleksandra Kacianowska Przypadkowe buntowniczki. O kobietach w polskiej fantastyce | 421 |
Barbara Braid Nowa Kobieta przekracza binarność: melancholia płci w powieści Ingi Iwasiów W powietrzu | 435 |
Indeks nazwisk | 453 |