Bawimy się, programując w Scratchu 3

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

62,10  69,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 69,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 34,50 zł  


62,10

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Scratch to najpopularniejszy język programowania dla dzieci. Korzystają z niego miliony osób na całym świecie. Jest łatwy w obsłudze, wystarczy przeciągać i upuszczać poszczególne bloki, dzięki czemu nawet najmłodsi adepci sztuki programowania szybko się w nim odnajdą. Książka Bawimy się, programując w Scratchu 3 uczy programowania poprzez zabawę – tworzenie prostych gier, takich jak W labiryncie, Koszykówka, Łowca asteroid czy gra platformowa w stylu SuperMario Bros.
Nowe wydanie uwzględnia aktualną wersję Scratcha, wzbogaconą o nowe funkcje i odnowiony interfejs. Program został tak opracowany, aby można było korzystać z niego zarówno na smartfonach, jak i tabletach, dzięki temu Twoje dziecko może uczyć się programowania na przerwie w szkole czy w trakcie podróży.
Książka jest przeznaczona dla dzieci powyżej 10. roku życia.


Rok wydania2021
Liczba stron212
KategoriaProgramowanie
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
TłumaczenieMałgorzata Dąbkowska-Kowalik, Witold Sikorski
ISBN-13978-83-01-21988-8
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania XV
  WprowadzenieXVII
  Dla kogo przeznaczona jest ta książka XVIII
  Treść książki XIX
  Jak korzystać z tej książki XX
  Zasoby internetowe XXI
  Errata i aktualizacje XXI
  1. Pierwsze kroki w Scratchu    1
  Uruchamianie Scratcha     3
  Pulpit Scratcha: edytor w trybie offline     4
  Edytor Scratcha i duszki     4
  Edytor rysunków     6
  Działanie z blokami kodu     7
    Dodawanie bloków     8
    Usuwanie bloków    9
  Uruchamianie programów     9
  Pokazywanie innym swoich programów     10
  Uzyskiwanie pomocy     11
    Okno Samouczki     11
    Przycisk Zajrzyj do środka     12
  Podsumowanie     12
  2. Linie tęczy w… przestrzeni    13
  Szkic projektu     14
  A. Utwórz tło z przestrzenią     16
    1. Wyczyść i przygotuj scenę     16
  B. Utwórz trzy odbijające się kropki     18
    2. Namaluj kropkę     18
    3. Dodaj kod do duszka Kropka 1     19
    Więcej na temat: Kierunki i stopnie     20
    4. Zduplikuj duszka Kropka 1     22
  C. Narysuj linie tęczy     23
    5. Dodaj kod dla duszka rysującego     23
  Gotowy program     26
  Tryb Turbo     27
  Podsumowanie     28
  Pytania kontrolne     28
  3. W labiryncie    29
  Szkic projektu     30
  A. Spraw, by kot chodził dookoła     32
    Więcej na temat: Współrzędne x i y     32
    1. Dodaj kod ruchu do duszka gracza     34
    2. Zduplikuj kod ruchu dla duszka Kot     35
  B. Utwórz poziomy labiryntu     37
    3. Pobierz rysunki labiryntu     37
    4. Zmień tło     37
    5.Zacznij od pierwszego labiryntu     38
  C. Nie pozwól kotu przechodzić przez ściany     38
    6. Sprawdź, czy kot dotyka ścian     39
  D. Utwórz cel na końcu labiryntu     40
    7. Utwórz duszka Jabłko     41
    8. Wykryj, kiedy gracz dotrze do jabłka     41
    9. Dodaj kod obsługi wysyłania komunikatu do duszka Labirynt     43
  Gotowy program     43
  Wersja 2.0: tryb dla dwóch graczy     45
    Duplikuj duszka Jabłko    45
    Zmodyfikuj kod duszka Jabłko2     46
    Zduplikuj duszka Pomarańczowy kot     46
    Zmodyfikuj kod dla duszka Niebieski kot     47
    Powrót do położenia początkowego     49
  Tryb oszukiwania: przechodzenie przez ściany     50
    Dodaj kod przechodzenia przez ściany do duszka Pomarańczowy kot     50
    Dodaj kod przechodzenia przez ściany do duszka Niebieski kot     50
  Podsumowanie    51
  Pytania kontrolne     52
  4. Trafianie do kosza i grawitacja    53
  Szkic projektu     54
  A. Spraw, by kot skakał i spadał     55
    1. Dodaj kod grawitacji do duszka Kot     55
    Więcej na temat: Dla wszystkich duszków i tylko dla tego duszka     57
    2. Dodaj kod poziomu ziemi     59
    3. Dodaj kod skaczącego kota do duszka Kot     61
  B. Spraw, aby kot poruszał się w lewo i w prawo     62
    4. Dodaj kod chodzenia do duszka Kot     62
  C. Utwórz unoszący się w powietrzu kosz     63
    5. Utwórz duszka Kosz     63
    6. Utwórz duszka Hitbox     65
  D. Spraw, by kot strzelał do kosza     68
    7. Utwórz duszka Piłka     68
    8. Dodaj kod do duszka Piłka     69
    9. Wykryj trafienie do kosza     71
    10. Napraw błąd punktacji     73
  Gotowy program     76
  Tryb oszukiwania: zatrzymaj kosz     77
  Podsumowanie     79
  Pytania kontrolne     80
  5. Ulepszona gra Brick Breaker    81
  Szkic projektu     82
  A. Utwórz rakietkę, która porusza się w lewo i w prawo     83
    1. Utwórz duszka Rakietka     84
    Więcej na temat: Style obrotu     85
  B. Utwórz piłkę, która odbija się od ścian     86
    2. Utwórz duszka Piłka tenisowa     86
  C. Spraw, aby piłka odbiła się od rakietki     87
    3. Dodaj kod odbicia do duszka Piłka tenisowa     87
    Więcej na temat: Klonowanie     89
  D. Utwórz klony klocków    90
    4. Dodaj duszka Klocek     90
    5. Klonuj duszka Klocek     91
  E. Spraw, aby piłka odbijała się od klocków     93
    6. Dodaj kod odbicia do duszka Klocek     93
  F. Utwórz komunikaty „Wygrywasz” oraz „Koniec gry”     94
    7. Zmodyfikuj kod duszka Piłka tenisowa     94
    8. Utwórz duszka Koniec gry     94
    9. Utwórz duszka Wygrywasz     96
  Gotowy program     97
  Wersja 2.0: czas na dopracowanie    98
    Narysuj fajne tło     99
    Dodaj muzykę    100
    Spraw, aby rakieta rozbłysła po uderzeniu     100
    Dodaj do klocków animowane pojawienie się i zniknięcie     101
    Dodaj efekt dźwiękowy do znikania klocka     104
    Dodaj efekt dźwiękowy do duszka Piłka tenisowa    106
    Dodaj ślad za piłką tenisową     106
    Dodaj animowane pojawienie się duszka Koniec gry     108
    Dodaj animowane pojawienie się duszka Wygrywasz    109
  Podsumowanie     111
  Pytania kontrolne     112
  6. Łowca asteroid... w kosmosie    113
  Szkic projektu     114
  A. Utwórz statek kosmiczny „na pych”     116
    1. Utwórz duszka Statek kosmiczny     116
  B. Spraw, aby statek kosmiczny zawracał przy krawędzi     118
    2. Dodaj kod zawracania do duszka Statek kosmiczny     119
    3. Dodaj kod losowego popchnięcia do duszka Statek kosmiczny    120
  C. Celuj za pomocą myszy i strzelaj za pomocą spacji     121
    4. Utwórz duszka Pocisk energetyczny     121
  D. Utwórz asteroidy, które unoszą się dookoła     124
    5. Utwórz duszka Asteroida     124
  E. Spraw, by asteroidy po trafieniu dzieliły się na dwie    127
    6. Dodaj kod podziału asteroidy     127
    7. Dodaj kod komunikatu „asteroida rozbita” do duszka Pocisk energetyczny     129
  F. Zapisz wynik i utwórz zegar    130
    8. Utwórz duszka Koniec czasu     130
  G. Wywołaj eksplozję statku kosmicznego, gdy zostanie on trafiony     132
    9. Załaduj duszka Eksplozja     132
    10. Dodaj kod do duszka Eksplozja    132
    11. Dodaj kod eksplozji do duszka Statek kosmiczny     133
  Wersja 2.0: ograniczona amunicja     135
  Tryb oszukiwania: gwiezdna bomba    137
  Podsumowanie     138
  Pytania kontrolne     139
  7. Tworzenie zaawansowanej gry platformowej 141
  Szkic projektu    142
  A. Utwórz grawitację, spadanie i lądowanie     144
    1. Utwórz duszka Ziemia    144
    2. Dodaj grawitację i kod lądowania     145
    3. Spraw, by kot chodził i powracał na scenę    147
    4. Usuń opóźnienie podnoszenia spod ziemi     148
  B. Obsługa stromych zboczy i ścian     151
    5. Dodaj kod stromego zbocza     151
  C. Spraw, by kot skakał wysoko i nisko     155
    6. Dodaj kod skakania     155
  D. Dodaj wykrywanie sufitu     157
    7. Dodaj niską platformę do duszka Ziemia     157
    8. Dodaj kod wykrywania sufitu     158
  E. Użyj hitboksa dla duszka Kot     161
    9. Dodaj kostium Hitbox do duszka Kot     162
    10. Dodaj kod hitboksa     163
  F. Dodaj lepszą animację chodzenia     165
    11. Dodaj nowe kostiumy do duszka Kot     166
    12. Utwórz blok Ustaw właściwy kostium     167
  G. Utwórz poziom     173
    13. Pobierz i dodaj tło sceny     173
    14. Utwórz kostium Hitbox dla duszka Ziemia     174
    15. Dodaj kod duszka Ziemia     175
    16. Dodaj więcej kodu powracania do duszka Kot     176
  H. Dodaj jabłka i wrogie kraby     178
    17. Dodaj duszka Jabłko i kod     178
    18. Utwórz duszka Krab     179
    19. Utwórz sztuczną inteligencję przeciwnika     180
    20. Dodaj duszka Koniec czasu     184
  Podsumowanie     186
  Pytania kontrolne     187
  Co dalej?    189
  Indeks    191
RozwińZwiń