INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Utwory Juliana Tuwima i Jana Brzechwy dla dzieci znają wszyscy. Od kilku pokoleń bawią starszych i młodszych czytelników. Rodzice czytają dzieciom pełne humoru, żartobliwe utwory obu poetów. Zapewne nie ma w naszym kraju osoby, która nie zna Kaczki-Dziwaczki, Słonia Trąbalskiego, Pana Słowika, który niespiesznym krokiem zmierza na kolację, czy Stasia- zamęczającego innych mnóstwem pytań. Utwory obu poetów znają dziadkowie, rodzice, poznają je najmłodsi. Zmienia się świat, a wiersze (i nie tylko) Jana Brzechwy i Juliana Tuwima pozostają niezmiennie aktualne. Czy jednak ich odbiór jest cały czas taki sam? Czy dziś są tak samo, jak kiedyś interpretowane? Na ile zmienia się postrzeganie utworów obu poetów w płynnej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku? Na ile utwory Brzechwy i Tuwima inspirowały kiedyś nauczycielki i nauczycieli przedszkoli, na ile są źródłem inspiracji dla współczesnych pedagożek i pedagogów? Jak zmienił się sposób pracy z tekstem poetyckim obu poetów na przestrzeni lat?
Te i inne pytania stawia autorka. Poszukuje na nie odpowiedzi zagłębiając się w biografie poetów, studiując ich utwory adresowane do najmłodszych i te, które z czasem uznano za odpowiednie na młodszych odbiorców, analizuje propozycje nauczycielek i nauczycieli wykorzystujące teksty obu poetów w pracy z dziećmi przedszkolnymi. Pokazuje sposoby upośredniania dzieciom tekstów obu poetów.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3872-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1. W poszukiwaniu źródeł twórczości dla dzieci Juliana Tuwima i Jana Brzechwy | 13 |
1.1. Wybrane fakty z biografii Juliana Tuwima | 17 |
1.1.1. Wspomnienia dzieciństwa i domu rodzinnego | 18 |
1.1.2. Dziecięcość Tuwima – wybrane kwestie | 26 |
1.1.3. Dżońcio – literacka inspiracja | 31 |
1.1.4. Wiersze dla dzieci w Elementarzu Mariana Falskiego | 34 |
1.1.5. Twórczość dla najmłodszych i ich odbiór w środowisku pedagogów | 39 |
1.1.6. Późniejsze wznowienia wierszy dla dzieci i ich społeczny odbiór | 48 |
1.1.7. Ewa – adresatka „ostatniego” dziecięcego wiersza | 52 |
1.2. Wybrane fakty z biografii Jana Brzechwy | 57 |
1.2.1. Dzieciństwo i dom rodzinny | 58 |
1.2.2. Debiut Brzechwy jako autora dla dzieci | 60 |
1.2.3. Lata wojenne – twórczość dla młodych czytelników | 65 |
1.2.4. Lata powojenne – obfitość utworów dla dzieci | 68 |
1.2.5. Spotkania Brzechwy z młodymi czytelnikami | 83 |
1.2.6. Pożegnanie z poetą | 88 |
1.3. Podsumowanie | 89 |
Rozdział 2. Utwory Tuwima i Brzechwy w zmieniającej się rzeczywistości | 91 |
2.1. Różnice pokoleniowe jako czynnik determinujący interpretację utworu literackiego | 94 |
2.2. Język jako odzwierciedlenie doświadczeń kolejnych pokoleń | 101 |
2.2.1. Utwory Brzechwy i Tuwima w procesie transmisji językowej | 104 |
2.3. Nowatorstwo, uniwersalność, przemijalność utworów Brzechwy i Tuwima | 108 |
2.3.1. Nowatorstwo utworów Brzechwy i Tuwima | 108 |
2.3.2. Uniwersalność utworów Tuwima i Brzechwy | 111 |
2.3.3. Utwory Brzechwy i Tuwima wobec zmian w rzeczywistości społecznej | 116 |
2.4. Upośrednianie jako tworzenie strefy najbliższego rozwoju w kontakcie dziecka z utworem literackim | 128 |
2.4.1. Dorosły jako pośrednik w relacji dziecko – utwór literacki | 129 |
2.5. Podsumowanie | 137 |
Rozdział 3. Dzieci są kompetentne – utwory Jana Brzechwy i Juliana Tuwima w perspektywie potencjału rozwojowego dzieci przedszkolnych | 139 |
3.1. Proces akceleracji rozwoju dziecka jako rezultat społecznego wsparcia | 141 |
3.2. Dzieci są sprawcze | 145 |
3.3. Dzieci są twórcze | 150 |
3.4. Dzieci bawią się słowami | 153 |
3.5. Dzieci mają poczucie humoru | 158 |
3.6. Dzieci zastanawiają się nad światem i sobą w świecie | 162 |
3.7. Dzieci potrzebują norm i reguł | 167 |
3.8. Podsumowanie | 172 |
Rozdział 4. Utwory Brzechwy i Tuwima w zmieniającej się rzeczywistości przedszkolnej w świetle materiałów z czasopisma „Wychowanie w Przedszkolu” | 173 |
4.1. Utwory Brzechwy i Tuwima w perspektywie zmieniających się założeń programowych edukacji przedszkolnej | 174 |
4.2. Strategie upośredniania dzieciom utworów Jana Brzechwy i Juliana Tuwima – propozycje nauczycielek w czasopiśmie „Wychowanie w Przedszkolu” | 191 |
4.2.1. Czytanie/recytowanie jako podstawowa forma upośredniania utworu | 195 |
4.2.2. Od słuchania utworu do zabawy | 196 |
4.2.3. Od słuchania utworu do swobodnej ekspresji dzieci | 198 |
4.2.4. Od czytania do eksperymentowania | 200 |
4.2.5. Czytanie/recytowanie luźno powiązane z innymi celami edukacyjnymi | 201 |
4.2.6. Czytanie dziecku jako sposób porządkowania jego doświadczeń i przeżyć | 203 |
4.2.7. Dzielenie się doświadczeniem jako sposób zainteresowania dzieci utworem literackim | 206 |
4.3. Pułapki w pracy z utworami literackimi na przykładzie wierszy Brzechwy i Tuwima | 207 |
4.3.1. Pułapka pierwsza – ignorowanie faktów | 208 |
4.3.2. Pułapka druga – infantylizacja | 209 |
4.3.3. Pułapka trzecia – instruktażowość | 213 |
4.3.4. Pułapka czwarta – utrwalanie stereotypów | 215 |
4.3.4. Podsumowanie | 218 |
Zakończenie | 220 |
Bibliografia | 222 |
Aneks | 238 |
1. Mniej znane utwory Jana Brzechwy – wybór | 238 |
2. Mniej znane utwory Juliana Tuwima | 246 |
Poet – Teacher – Child. Works for Children by Julian Tuwim and Jan Brzechwa in the Changing Pre-school Reality. Summary | 249 |
Adam Mickiewicz | |