Poeta-Nauczyciel(ka)-Dziecko. Twórczość dla dzieci Juliana Tuwima i Jana Brzechwy w zmieniającej się rzeczywistości przedszkolnej

Poeta-Nauczyciel(ka)-Dziecko. Twórczość dla dzieci Juliana Tuwima i Jana Brzechwy w zmieniającej się rzeczywistości przedszkolnej

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Utwory Juliana Tuwima i Jana Brzechwy dla dzieci znają wszyscy. Od kilku pokoleń bawią starszych i młodszych czytelników. Rodzice czytają dzieciom pełne humoru, żartobliwe utwory obu poetów. Zapewne nie ma w naszym kraju osoby, która nie zna Kaczki-Dziwaczki, Słonia Trąbalskiego, Pana Słowika, który niespiesznym krokiem zmierza na kolację, czy Stasia- zamęczającego innych mnóstwem pytań. Utwory obu poetów znają dziadkowie, rodzice, poznają je najmłodsi. Zmienia się świat, a wiersze (i nie tylko) Jana Brzechwy i Juliana Tuwima pozostają niezmiennie aktualne. Czy jednak ich odbiór jest cały czas taki sam? Czy dziś są tak samo, jak kiedyś interpretowane? Na ile zmienia się postrzeganie utworów obu poetów w płynnej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku? Na ile utwory Brzechwy i Tuwima inspirowały kiedyś nauczycielki i nauczycieli przedszkoli, na ile są źródłem inspiracji dla współczesnych pedagożek i pedagogów? Jak zmienił się sposób pracy z tekstem poetyckim obu poetów na przestrzeni lat?
Te i inne pytania stawia autorka. Poszukuje na nie odpowiedzi zagłębiając się w biografie poetów, studiując ich utwory adresowane do najmłodszych i te, które z czasem uznano za odpowiednie na młodszych odbiorców, analizuje propozycje nauczycielek i nauczycieli wykorzystujące teksty obu poetów w pracy z dziećmi przedszkolnymi. Pokazuje sposoby upośredniania dzieciom tekstów obu poetów.


Rok wydania2021
Liczba stron252
KategoriaEdukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3872-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  Rozdział 1. W poszukiwaniu źródeł twórczości dla dzieci Juliana Tuwima i Jana Brzechwy    13
  1.1. Wybrane fakty z biografii Juliana Tuwima    17
  1.1.1. Wspomnienia dzieciństwa i domu rodzinnego    18
  1.1.2. Dziecięcość Tuwima – wybrane kwestie    26
  1.1.3. Dżońcio – literacka inspiracja    31
  1.1.4. Wiersze dla dzieci w Elementarzu Mariana Falskiego    34
  1.1.5. Twórczość dla najmłodszych i ich odbiór w środowisku pedagogów    39
  1.1.6. Późniejsze wznowienia wierszy dla dzieci i ich społeczny odbiór    48
  1.1.7. Ewa – adresatka „ostatniego” dziecięcego wiersza    52
  1.2. Wybrane fakty z biografii Jana Brzechwy    57
  1.2.1. Dzieciństwo i dom rodzinny    58
  1.2.2. Debiut Brzechwy jako autora dla dzieci    60
  1.2.3. Lata wojenne – twórczość dla młodych czytelników    65
  1.2.4. Lata powojenne – obfitość utworów dla dzieci    68
  1.2.5. Spotkania Brzechwy z młodymi czytelnikami    83
  1.2.6. Pożegnanie z poetą    88
  1.3. Podsumowanie    89
  Rozdział 2. Utwory Tuwima i Brzechwy w zmieniającej się rzeczywistości    91
  2.1. Różnice pokoleniowe jako czynnik determinujący interpretację utworu literackiego    94
  2.2. Język jako odzwierciedlenie doświadczeń kolejnych pokoleń    101
  2.2.1. Utwory Brzechwy i Tuwima w procesie transmisji językowej    104
  2.3. Nowatorstwo, uniwersalność, przemijalność utworów Brzechwy i Tuwima    108
  2.3.1. Nowatorstwo utworów Brzechwy i Tuwima    108
  2.3.2. Uniwersalność utworów Tuwima i Brzechwy    111
  2.3.3. Utwory Brzechwy i Tuwima wobec zmian w rzeczywistości społecznej    116
  2.4. Upośrednianie jako tworzenie strefy najbliższego rozwoju w kontakcie dziecka z utworem literackim    128
  2.4.1. Dorosły jako pośrednik w relacji dziecko – utwór literacki    129
  2.5. Podsumowanie    137
  Rozdział 3. Dzieci są kompetentne – utwory Jana Brzechwy i Juliana Tuwima w perspektywie potencjału rozwojowego dzieci przedszkolnych    139
  3.1. Proces akceleracji rozwoju dziecka jako rezultat społecznego wsparcia    141
  3.2. Dzieci są sprawcze    145
  3.3. Dzieci są twórcze    150
  3.4. Dzieci bawią się słowami    153
  3.5. Dzieci mają poczucie humoru    158
  3.6. Dzieci zastanawiają się nad światem i sobą w świecie    162
  3.7. Dzieci potrzebują norm i reguł    167
  3.8. Podsumowanie    172
  Rozdział 4. Utwory Brzechwy i Tuwima w zmieniającej się rzeczywistości przedszkolnej w świetle materiałów z czasopisma „Wychowanie w Przedszkolu”    173
  4.1. Utwory Brzechwy i Tuwima w perspektywie zmieniających się założeń programowych edukacji przedszkolnej    174
  4.2. Strategie upośredniania dzieciom utworów Jana Brzechwy i Juliana Tuwima – propozycje nauczycielek w czasopiśmie „Wychowanie w Przedszkolu”    191
  4.2.1. Czytanie/recytowanie jako podstawowa forma upośredniania utworu    195
  4.2.2. Od słuchania utworu do zabawy    196
  4.2.3. Od słuchania utworu do swobodnej ekspresji dzieci    198
  4.2.4. Od czytania do eksperymentowania    200
  4.2.5. Czytanie/recytowanie luźno powiązane z innymi celami edukacyjnymi    201
  4.2.6. Czytanie dziecku jako sposób porządkowania jego doświadczeń i przeżyć    203
  4.2.7. Dzielenie się doświadczeniem jako sposób zainteresowania dzieci utworem literackim    206
  4.3. Pułapki w pracy z utworami literackimi na przykładzie wierszy Brzechwy i Tuwima    207
  4.3.1. Pułapka pierwsza – ignorowanie faktów    208
  4.3.2. Pułapka druga – infantylizacja    209
  4.3.3. Pułapka trzecia – instruktażowość    213
  4.3.4. Pułapka czwarta – utrwalanie stereotypów    215
  4.3.4. Podsumowanie    218
  Zakończenie    220
  Bibliografia    222
  Aneks    238
  1. Mniej znane utwory Jana Brzechwy – wybór    238
  2. Mniej znane utwory Juliana Tuwima    246
  Poet – Teacher – Child. Works for Children by Julian Tuwim and Jan Brzechwa in the Changing Pre-school Reality. Summary    249
  Adam Mickiewicz
RozwińZwiń