POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Przedkładana Czytelnikom pierwsza część raportu (pierwszy tom) prezentuje, odtworzony przez autorów z odpowiedzi studentów I roku UAM (na pytania ankiety Studenci I roku UAM 2005/2006 o swoich szkołach) wizerunek ich szkół trzech szczebli kształcenia (szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum). Wizerunek ten (zmienna objaśniana/zależna) jest analizowany i interpretowany z uwzględnieniem zasobów osobowych – właściwości psychologicznych badanych osób i rodzinno-środowiskowo-szkolnych (zmienne objaśniające/niezależne). Są to zatem badania przekrojowe niemierzące związków przyczynowych między zmiennymi, ale statystyczne. Rekonstruując szkolne doświadczenia badanych studentów – maturzystów 2005’, autorzy próbują w odwołaniu do Brunerowskiej koncepcji edukacji (Bruner, 2006), która w swych ramach stwarza (oferuje) uczniom warunki doświadczania sprawstwa, refleksji i współpracy, czyli partycypację w prorozwojowej kulturze szkoły – odpowiedzieć na pytanie: jak bogaty kontekst rozwoju stwarzały szkoły trzech szczebli kształcenia w retrospekcji ich absolwentów – pierwszego rocznika reformy. Zostałą zatem podjęta próba diagnozy i oceny polskiej szkoły „na starcie” reformy edukacyjnej z 1998 roku poprzez rekonstrukcję doświadczeń maturzystów 2005’. W roku akademickim 2015/2016 autorzy publikacji planują powtórzyć badania za pomocą tych samych narzędzi badawczych.
Z satysfakcją zatem oddajemy do rąk Czytelników pierwszy tom cyklu „Maturzyści 2005’”. Jego struktura jest przejrzysta – pierwszy rozdział przybliża podstawy teoretyczno-metodologiczne naszych badań: „Studenci I roku UAM o swoich szkołach. Z doświadczeń pierwszego rocznika reformy edukacji. Badania retrospektywne”. Rozdział drugi prezentuje badanych studentów w świetle zmiennych niezależnych, trzeci przybliża Jakość treściowego wizerunku szkoły i jej uwarunkowania. Z doświadczeń studentów, w następnym zaś rozdziale zestawiamy wnioski z badań i rekomendacje. Tom kończymy rozdziałem zatytułowanym Ku sprawstwu, współpracy i refleksyjności poprzez ich doświadczanie w edukacji szkolnej. Brunerowskie przesłanie w praktyce.
Maria Dudzikowa
Poznań, marzec 2010
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 492 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-263-0 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 11 |
I. Z teorii i metodologii badań | 16 |
1. Uzasadnienie badań i ich cele (Maria Dudzikowa) | 17 |
2. Podstawowe założenia teoretyczne (Maria Dudzikowa) | 25 |
2.1. Poza potoczne rozumienie pamięci | 25 |
2.2. Inspiracje Brunerowskie | 27 |
2.3. Jakość treściowego wizerunku szkoły | 40 |
2.4. Uwarunkowania jakości treściowego wizerunku szkoły | 44 |
3. Problematyka badań (Maria Dudzikowa) | 45 |
3.1. Problemy i hipotezy | 46 |
3.2. Operacjonalizacja zmiennych i procedura badań (Renata Wawrzyniak-Beszterda) | 49 |
II. Portret badanych w świetle zasobów osobowych, rodzinnych i środowiskowo-szkolnych | 54 |
1. Zasoby osobowe (Karina Knasiecka-Falbierska) | 55 |
1.1. Dziedzina studiów | 55 |
1.2. Płeć | 56 |
1.3. Poziom indywidualnych osiągnięć edukacyjnych | 56 |
1.3.1. Poziom osiągnięć szkolnych | 57 |
1.3.2. Ocena zachowania | 57 |
1.4. Poziom samooceny badanych | 58 |
1.5. Stopień nasilenia optymizmu wobec możliwości realizacji celów i dążeń życiowych | 60 |
1.6. Zaangażowanie w działalność samorządu i organizacji pozaszkolnych | 61 |
1.6.1. Stopień uczestnictwa w stowarzyszeniach pozaszkolnych | 62 |
1.6.2. Stopień uczestnictwa w samorządzie szkolnym i klasowym | 62 |
1.7. Uczestniczenie w praktykach religijnych | 63 |
2. Zasoby rodzinne (Renata Wawrzyniak-Beszterda, Sylwia Jaskulska) | 65 |
2.1. Poziom wykształcenia matki i ojca | 65 |
2.2. Standard materialny rodziny | 68 |
2.2.1. Ocena standardu materialnego rodziny | 69 |
2.2.2. Pomoc materialna ze strony rodziców | 71 |
2.2.3. Ocena warunków do odrabiania lekcji | 72 |
2.2.4. Stopień korzystania z płatnych zajęć dodatkowych | 73 |
2.2.5. Dostęp do Internetu | 74 |
2.3. Jakość relacji z rodzicami | 76 |
2.3.1. Poczucie zbieżności własnych celów i dążeń życiowych z celami i dążeniami matki oraz ojca | 77 |
2.3.2. Wsparcie ze strony matki i ojca otrzymywane przez badanych w różnych sytuacjach życiowych | 78 |
2.3.3. Ocena respondenta dotycząca jego rozmów z matką i ojcem | 79 |
2.4. Liczba dzieci w rodzinie | 81 |
3. Zasoby środowiskowo-szkolne (Ewa Bochno, Ireneusz Bochno, Anita Famuła-Jurczak, Ewa Tłuczek-Tadla) | 84 |
3.1. Zasoby środowiskowo-szkolne (część I) (Anita Famuła-Jurczak, Ewa Tłuczek-Tadla) | 85 |
3.1.1. Województwo i miejsce zamieszkania | 85 |
3.1.2. Korzystanie z edukacji przedszkolnej | 87 |
3.1.3. Lokalizacja szkoły | 88 |
3.1.4. Typ szkoły | 90 |
3.1.5. Sposób dotarcia do szkoły | 91 |
3.1.6. Warunki dotarcia do szkoły | 92 |
3.2. Zasoby środowiskowo-szkolne (część II) (Ewa Bochno, Ireneusz Bochno) | 95 |
3.2.1. Jakość infrastruktury szkoły | 96 |
3.2.2. Stopień kontroli w szkole – zatrudnianie firmy ochroniarskiej oraz monitoring | 108 |
3.2.3. Stopień zagrożenia używkami | 111 |
III. Jakość treściowego wizerunku szkoły i jej uwarunkowania. Z doświadczeń studentów | 118 |
1. Lekcja (Renata Wawrzyniak-Beszterda) | 119 |
1.1. Wizerunek lekcji | 119 |
1.2. Weryfikacja hipotez | 128 |
1.2.1. Wizerunek lekcji a zasoby osobowe | 128 |
1.2.2. Wizerunek lekcji a zasoby rodzinne | 132 |
1.2.3. Wizerunek lekcji a zasoby środowiskowo-szkolne | 136 |
2. Lekcja wychowawcza (Sylwia Jaskulska) | 146 |
2.1. Wizerunek lekcji wychowawczej | 146 |
2.2. Weryfikacja hipotez | 155 |
2.2.1. Jakość treściowego wizerunku lekcji wychowawczej a zasoby osobowe badanych | 155 |
2.2.2. Jakość treściowego wizerunku lekcji wychowawcze ja zasoby rodzinne | 160 |
2.2.3. Jakość treściowego wizerunku lekcji wychowawczej a zasoby środowiskowo-szkolne | 162 |
3. Relacje nauczyciel – uczeń/uczniowie (Karina Knasiecka-Falbierska) | 174 |
3.1. Wizerunek relacji nauczyciel – uczeń/uczniowie | 174 |
3.2. Weryfikacja hipotez | 183 |
3.2.1. Jakość treściowego wizerunku relacji nauczyciel – uczeń/uczniowie a zasoby osobowe | 183 |
3.2.2. Jakość treściowego wizerunku relacji nauczyciel – uczeń/uczniowie a zasoby rodzinne | 188 |
3.2.3. Jakość treściowego wizerunku relacji nauczyciel – uczeń/uczniowie a zasoby środowiskowo-szkolne | 189 |
4. Relacje rówieśnicze (Ewa Bochno) | 199 |
4.1. Wizerunek relacji rówieśniczych | 199 |
4.2. Weryfikacja hipotez | 209 |
4.2.1. Jakość treściowego wizerunku relacji rówieśniczych a zasoby osobowe | 209 |
4.2.2. Jakość treściowego wizerunku relacji rówieśniczych a zasoby rodzinne | 214 |
4.2.3. Jakość treściowego wizerunku relacji rówieśniczych a zasoby środowiskowo-szkolne | 217 |
5. Oferta pozalekcyjna (Anita Famuła-Jurczak, Ewa Tłuczek-Tadla) | 228 |
5.2. Weryfikacja hipotez | 237 |
5.2.1. Jakość treściowego wizerunku oferty pozalekcyjnej a zasoby osobowe | 237 |
5.2.2. Jakość treściowego wizerunku oferty pozalekcyjnej a zasoby rodzinne | 241 |
5.2.3. Jakość treściowego wizerunku oferty pozalekcyjnej a zasoby środowiskowo-szkolne | 244 |
6. Kontekst organizacyjny (Ireneusz Bochno) | 254 |
6.1. Wizerunek kontekstu organizacyjnego szkoły | 254 |
6.2. Weryfikacja hipotez | 261 |
6.2.1. Jakość treściowego wizerunku szkolnego kontekstu organizacyjnego a zasoby osobowe | 261 |
6.2.2. Jakość treściowego wizerunku szkolnego kontekstu organizacyjnego a zasoby rodzinne | 265 |
6.2.3. Jakość treściowego wizerunku szkolnego kontekstu organizacyjnego a zasoby środowiskowo-szkolne | 268 |
IV. Jakość treściowego wizerunku szkoły maturzystów 2005 i jej uwarunkowania. Wnioski i rekomendacje | 282 |
1. Wnioski z badań i rekomendacje | 283 |
1.1. Wizerunek lekcji i jego uwarunkowania (Renata Wawrzyniak-Beszterda) | 283 |
1.1.1. Wnioski | 283 |
1.1.2. Rekomendacje | 286 |
1.2. Wizerunek lekcji wychowawczej i jego uwarunkowania (Sylwia Jaskulska) | 288 |
1.2.1. Wnioski | 288 |
1.2.2. Rekomendacje | 292 |
1.3. Wizerunek relacji nauczyciel – uczeń/uczniowie i jego uwarunkowania (Karina Knasiecka-Falbierska) | 294 |
1.3.1. Wnioski | 294 |
1.3.2. Rekomendacje | 298 |
1.4. Wizerunek relacji rówieśniczych i jego uwarunkowania (Ewa Bochno) | 300 |
1.4.1. Wnioski | 300 |
1.4.2. Rekomendacje | 303 |
1.5. Wizerunek oferty pozalekcyjnej i jego uwarunkowania (Anita Famuła-Jurczak, Ewa Tłuczek-Tadla) | 306 |
1.5.1. Wnioski | 306 |
1.5.2. Rekomendacje | 310 |
1.6. Wizerunek kontekstu organizacyjnego szkoły i jego uwarunkowania (Ireneusz Bochno) | 312 |
1.6.1. Wnioski | 312 |
1.6.2. Rekomendacje | 314 |
2. Stopień zadowolenia ze szkoły a jakość jej wizerunku (Sylwia Jaskulska) | 316 |
3. Porównanie jakości treściowego wizerunku szkoły trzech szczebli kształcenia (Mateusz Marciniak) | 320 |
4. Weryfikacja hipotez badawczych – podsumowanie (Mateusz Marciniak) | 329 |
V. Ku sprawstwu, współpracy i refleksyjności poprzez ich doświadczanie w edukacji szkolnej. Brunerowskie przesłanie w praktyce (Maria Dudzikowa) | 335 |
1. Pole problemowe raz jeszcze | 337 |
2. Zarys pedagogii szkolnej wyłaniającej się z doświadczeń pierwszego rocznika reformy edukacji | 339 |
3. W stronę praktyki... tropami Brunera | 365 |
3.1. „Potrzebujemy reformy szkolnictwa przeprowadzanej z większą świadomością...” | 368 |
3.2. „Najważniejszym zadaniem wszystkich dążeń reformatorskich jest włączenie nauczycieli do debaty i projektowania zmian...” | 391 |
3.3. „Udoskonalenie edukacji wymaga nauczycieli, którzy rozumieją... i potrafią" | 403 |
4. Jerome Bruner i co dalej? | 408 |
Spis tabel | 415 |
Spis wykresów i schematów | 418 |
Aneksy | 419 |
Bibliografia | 465 |