POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Pacjenci z dysfunkcjami ze spektrum poalkoholowych zaburzeń rozwojowych stanowią dla psychologów trudne diagnostycznie wyzwanie ze względu na heterogenność objawów związanych z uszkodzeniami strukturalnymi oraz funkcjonalnymi mózgu. Psycholodzy borykają się z mitami diagnostycznymi, szczególnie dotyczącymi diagnozy małego dziecka czy diagnozy dziecka w pieczy zastępczej, a także z trudnościami w wyborze najbardziej czułych diagnostycznie narzędzi oceny psychologicznej.
„Analiza profilu neuropsychologicznego dzieci w wieku 5-10 lat w wybranych podtypach FASD” stanowi cenne kompendium wiedzy dla wszystkich diagnostów pracujących w zespołach ds. FASD.
Dla psychologów niniejsza pozycja może stać się wskazówką dotyczącą złotego standardu narzędzi diagnozy neuropsychologicznej w badaniu dzieci z FASD. Pozostałym specjalistom pomoże w zrozumieniu specyfiki tych zaburzeń oraz podjęciu odpowiednich kroków diagnostycznych.
„Zdefiniowany profil neuropsychologiczny umożliwi przyspieszenie diagnozy na wcześniejszym etapie rozwojowym, a co za tym idzie właściwe dobranie terapii”.
dr hab. n. med. Krystyna Szymańska, Klinika Psychiatrii Wieku Rozwojowego, Warszawski Uniwersytet Medyczny
„Uzyskane wyniki można ocenić jako bardzo ważne z punktu widzenia klinicysty zajmującego się chorobami wieku rozwojowego: psychologa, lekarza, pedagoga”.
prof. dr hab. Ewa Mojs, Kierownik Katedry i Zakładu Psychologii Klinicznej, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 216 |
Kategoria | Psychologia |
Wydawca | Borgis |
ISBN-13 | 978-83-66616-23-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 9 |
Wstęp | 11 |
1. Wprowadzenie | 15 |
1.1. Diagnostyka Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych | 16 |
1.1.1. Najpopularniejsze modele diagnostyczne FASD | 17 |
1.1.2. Miejsce FASD wśród innych zaburzeń neurorozwojowych | 21 |
1.2. Aspekty neuropsychologiczne w diagnostyce dzieci z FASD | 23 |
1.2.1. Neuropsychologia rozwojowa | 23 |
1.2.2. Zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego u osób z FASD | 28 |
1.2.2.1. Modele diagnostyczne dysfunkcji mózgu w FASD | 28 |
1.2.2.2. Pojęcie zaburzeń neurorozwojowych pierwotnych i wtórnych | 34 |
1.2.2.3. Zaburzenia strukturalne | 36 |
1.2.2.4. Zaburzenia funkcjonalne | 37 |
2. Założenia i cele pracy | 43 |
3. Materiał i metody | 47 |
3.1. Materiał | 47 |
3.2. Metody | 50 |
3.2.1. Ocena za pomocą 4-Cyfrowego Kwestionariusza Diagnostycznego dla FASD | 50 |
3.2.1.1. Terminologia diagnostyczna używana w pracy | 51 |
3.2.2. Badanie za pomocą baterii metod oceny psychologicznej | 54 |
3.2.2.1. Bateria IDS – Skale Inteligencji i Rozwoju | 54 |
3.2.2.2. TSN (Test Szybkiego Nazywania – wersje M i S) | 60 |
3.2.2.3. TSD (Test Słownikowy dla Dzieci) | 62 |
3.2.2.4. DMI-2 (Diagnoza myślenia operacyjnego), wersja 2M | 63 |
3.2.3. Analiza statystyczna | 65 |
4. Wyniki badań | 71 |
4.1. Wyodrębnione podgrupy kliniczne | 71 |
4.2. Wyniki analiz statystycznych | 73 |
4.2.1. Porównanie wyników pomiędzy grupami klinicznymi FAS, PFAS, ZZF/EN, ZZF/NB a grupą kontrolną w poszczególnych obszarach | 73 |
4.2.1.1. Wyniki badania Baterią IDS | 97 |
4.2.1.2. Wyniki badania TSN (Testem Szybkiego Nazywania) | 116 |
4.2.1.3. Wyniki badania TSD (Testem Słownikowym dla Dzieci) | 121 |
4.2.1.4. Wyniki badania testem DMI-2 | 125 |
4.3. Zróżnicowanie wyników w grupach badanych – analiza homogeniczności | 137 |
4.4. Zróżnicowanie wyników w grupach badanych pod względem płci | 148 |
5. Dyskusja | 167 |
5.1. Rola oceny neuropsychologicznej w diagnozie w Modelu Waszyngtońskim | 169 |
5.2. Trudności diagnozy neuropsychologicznej dzieci z FASD w Polsce | 172 |
5.3. Ocena przydatności wybranych narzędzi w ustaleniu profilu neuropsychologicznego dzieci z FASD | 173 |
5.4. Profil neuropsychologiczny dziecka z FASD | 181 |
6. Obserwacje i wnioski | 189 |
6.1. Obserwacje | 189 |
6.2. Wnioski | 193 |
7. Literatura | 195 |
8. Skróty użyte w pracy | 205 |
9. Spis tabel, rycin i wykresów | 207 |
10. Streszczenie | 209 |
11. Summary | 213 |