Socjoterapia młodzieży

Studium psychologiczno-pedagogiczne

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

41,40  69,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 69,00 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 41,40 zł  


41,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne to kompendium wiedzy na temat tej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej skierowanej do młodzieży z grup ryzyka. Autorki rozumieją socjoterapię jako grupową pomoc polegającą na intencjonalnym uruchamianiu czynników pomocowych, które występują między członkami grupy, w relacji z socjoterapeutą i w procesie grupowym. Celem tego oddziaływania jest uaktywnienie potencjału rozwojowego, zapobieganie kształtowaniu się zaburzeń i problemów zdrowotnych oraz zmiana trajektorii rozwoju i wzmocnienie mechanizmów zdrowia i/lub osłabienie patomechanizmu utrzymującego problemy psychospołeczne.
Czytelnik znajdzie tu:
• Charakterystykę adolescencji jako okresu przejścia między dzieciństwem a dorosłością oraz określenie zadań rozwojowych młodzieży.
• Opis socjoterapii jako szczególnej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, lokującej się między modelami zdrowia i zaburzeń.
• Informacje na temat diagnozowania w socjoterapii jako wieloaspektowego i celowego procesu zbierania informacji, stawiania hipotez diagnostycznych oraz ich weryfikacji.
• Analizę socjoterapii jako sposobu pomagania w drodze uruchamiania procesu grupowego i aktywowania czynników pomocowych.
• Wiedzę na temat pożądanych cech socjoterapeuty: kompetencji psychologiczno-pedagogicznych, diagnostycznych, pomocy grupowej, pracy pomocowej z młodzieżą, autoedukacyjnych i moralnych, a także tożsamości zawodowej socjoterapeuty.


Uznajemy doniosłe znaczenie okresu adolescencji jako czasu obdarzonego silnym potencjałem rozwojowym, podczas którego istnieją niepowtarzalne możliwości wsparcia rozwoju i pomocy dla nastolatków. Młodzież uczestniczącą w socjoterapii postrzegamy jako jednostki, które dysponują osobistym potencjałem umożliwiającym im coraz bardziej niezależne i podmiotowe życie, dokonywanie samodzielnych wyborów oraz kształtowanie własnej biografii, ale także jako osoby, które lokują się w grupach zwiększonego ryzyka, ponieważ borykają się z różnego typu problemami w funkcjonowaniu psychospołecznym.
Z tekstu


Rok wydania2021
Liczba stron240
KategoriaPsychologia kliniczna i psychoterapia
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-21754-9
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp 7
  Rozdział 1. Zdrowie psychiczne młodzieży podejmującej socjoterapię    13
    1.1. Współczesna młodzież i socjoterapia w pozycji „pomiędzy”    15
    1.2. Zdrowie psychiczne młodzieży w Polsce    23
    1.3. Młodzież podejmująca socjoterapię w obliczu zadań i zmian rozwojowych    33
    1.4. Możliwość stosowania socjoterapii wobec młodzieży podejmującej zachowania ryzykowne    46
    1.5. Podsumowanie    53
  Rozdział 2. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla młodzieży    55
    2.1. Kontrowersje wokół rozumienia socjoterapii    56
    2.2. Socjoterapia a psychologiczne modele zdrowia i zaburzeń    64
    2.3. Miejsce socjoterapii wśród innych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej    69
    2.4. Cele oddziaływań socjoterapeutycznych    74
    2.5. Socjoterapia a wyzwania dla skutecznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej    82
    2.6. Podsumowanie    87
  Rozdział 3. Diagnozowanie w socjoterapii 89
    3.1. Diagnozowanie w socjoterapii - ujęcie procesualne i wielopłaszczyznowe    92
    3.2. Diagnoza kwalifikująca do socjoterapii i jej kontekst    95
    3.3. Diagnoza wyjaśniająca oraz konceptualizacja przypadku w socjoterapii    99
    3.4. Diagnozowanie systemu społecznego    103
    3.5. Diagnozowanie grupy socjoterapeutycznej    108
    3.6. Ocena skuteczności socjoterapii    116
    3.7. Podsumowanie    117
  Rozdział 4. Praca z grupą młodzieży w socjoterapii    119
    4.1. Warunki formalne organizowania grup socjoterapeutycznych    121
    4.2. Czynniki pomocowe w socjoterapii    130
    4.3. Proces grupowy w socjoterapii    140
    4.4. Metody i techniki pracy grupowej w socjoterapii    145
    4.5. Ćwiczenia i zabawy socjoterapeutyczne a praca z grupą w podejściu psychodynamicznym i poznawczo-behawioralnym    151
    4.6. Stosowanie i konstruowanie programów socjoterapeutycznych    155
    4.7. Podsumowanie    165
  Rozdział 5. Socjoterapeuta wobec wyzwań pracy z grupą młodzieży 167
    5.1. Teoria jako identyfikacja zawodowa socjoterapeuty    169
    5.2. Kompetencje w pracy socjoterapeutycznej    171
    5.3. Doświadczenia zawodowe socjoterapeutów i wybór sposobu pracy w socjoterapii    183
    5.4. Etyka i superwizja w pracy socjoterapeutów    193
    5.5. Podsumowanie    199
  Zakończenie    201
  Literatura    205
  Indeks nazwisk    221
  Indeks rzeczowy    225
  O Autorkach
RozwińZwiń