POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Książka Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne to kompendium wiedzy na temat tej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej skierowanej do młodzieży z grup ryzyka. Autorki rozumieją socjoterapię jako grupową pomoc polegającą na intencjonalnym uruchamianiu czynników pomocowych, które występują między członkami grupy, w relacji z socjoterapeutą i w procesie grupowym. Celem tego oddziaływania jest uaktywnienie potencjału rozwojowego, zapobieganie kształtowaniu się zaburzeń i problemów zdrowotnych oraz zmiana trajektorii rozwoju i wzmocnienie mechanizmów zdrowia i/lub osłabienie patomechanizmu utrzymującego problemy psychospołeczne.
Czytelnik znajdzie tu:
• Charakterystykę adolescencji jako okresu przejścia między dzieciństwem a dorosłością oraz określenie zadań rozwojowych młodzieży.
• Opis socjoterapii jako szczególnej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, lokującej się między modelami zdrowia i zaburzeń.
• Informacje na temat diagnozowania w socjoterapii jako wieloaspektowego i celowego procesu zbierania informacji, stawiania hipotez diagnostycznych oraz ich weryfikacji.
• Analizę socjoterapii jako sposobu pomagania w drodze uruchamiania procesu grupowego i aktywowania czynników pomocowych.
• Wiedzę na temat pożądanych cech socjoterapeuty: kompetencji psychologiczno-pedagogicznych, diagnostycznych, pomocy grupowej, pracy pomocowej z młodzieżą, autoedukacyjnych i moralnych, a także tożsamości zawodowej socjoterapeuty.
Uznajemy doniosłe znaczenie okresu adolescencji jako czasu obdarzonego silnym potencjałem rozwojowym, podczas którego istnieją niepowtarzalne możliwości wsparcia rozwoju i pomocy dla nastolatków. Młodzież uczestniczącą w socjoterapii postrzegamy jako jednostki, które dysponują osobistym potencjałem umożliwiającym im coraz bardziej niezależne i podmiotowe życie, dokonywanie samodzielnych wyborów oraz kształtowanie własnej biografii, ale także jako osoby, które lokują się w grupach zwiększonego ryzyka, ponieważ borykają się z różnego typu problemami w funkcjonowaniu psychospołecznym.
Z tekstu
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 240 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21754-9 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp 7 | |
Rozdział 1. Zdrowie psychiczne młodzieży podejmującej socjoterapię | 13 |
1.1. Współczesna młodzież i socjoterapia w pozycji „pomiędzy” | 15 |
1.2. Zdrowie psychiczne młodzieży w Polsce | 23 |
1.3. Młodzież podejmująca socjoterapię w obliczu zadań i zmian rozwojowych | 33 |
1.4. Możliwość stosowania socjoterapii wobec młodzieży podejmującej zachowania ryzykowne | 46 |
1.5. Podsumowanie | 53 |
Rozdział 2. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla młodzieży | 55 |
2.1. Kontrowersje wokół rozumienia socjoterapii | 56 |
2.2. Socjoterapia a psychologiczne modele zdrowia i zaburzeń | 64 |
2.3. Miejsce socjoterapii wśród innych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej | 69 |
2.4. Cele oddziaływań socjoterapeutycznych | 74 |
2.5. Socjoterapia a wyzwania dla skutecznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej | 82 |
2.6. Podsumowanie | 87 |
Rozdział 3. Diagnozowanie w socjoterapii 89 | |
3.1. Diagnozowanie w socjoterapii - ujęcie procesualne i wielopłaszczyznowe | 92 |
3.2. Diagnoza kwalifikująca do socjoterapii i jej kontekst | 95 |
3.3. Diagnoza wyjaśniająca oraz konceptualizacja przypadku w socjoterapii | 99 |
3.4. Diagnozowanie systemu społecznego | 103 |
3.5. Diagnozowanie grupy socjoterapeutycznej | 108 |
3.6. Ocena skuteczności socjoterapii | 116 |
3.7. Podsumowanie | 117 |
Rozdział 4. Praca z grupą młodzieży w socjoterapii | 119 |
4.1. Warunki formalne organizowania grup socjoterapeutycznych | 121 |
4.2. Czynniki pomocowe w socjoterapii | 130 |
4.3. Proces grupowy w socjoterapii | 140 |
4.4. Metody i techniki pracy grupowej w socjoterapii | 145 |
4.5. Ćwiczenia i zabawy socjoterapeutyczne a praca z grupą w podejściu psychodynamicznym i poznawczo-behawioralnym | 151 |
4.6. Stosowanie i konstruowanie programów socjoterapeutycznych | 155 |
4.7. Podsumowanie | 165 |
Rozdział 5. Socjoterapeuta wobec wyzwań pracy z grupą młodzieży 167 | |
5.1. Teoria jako identyfikacja zawodowa socjoterapeuty | 169 |
5.2. Kompetencje w pracy socjoterapeutycznej | 171 |
5.3. Doświadczenia zawodowe socjoterapeutów i wybór sposobu pracy w socjoterapii | 183 |
5.4. Etyka i superwizja w pracy socjoterapeutów | 193 |
5.5. Podsumowanie | 199 |
Zakończenie | 201 |
Literatura | 205 |
Indeks nazwisk | 221 |
Indeks rzeczowy | 225 |
O Autorkach | |