POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Poszukiwanie skutecznych sposobów zapobiegania uzależnieniom dzieci i młodzieży od środków psychoaktywnych (w tym wypadku alkoholu i narkotyków) na podstawie precyzyjnego rozpoznania zjawiska w triadzie diagnostycznej (diagnoza konstatująca fakty, diagnoza projektująca, diagnoza weryfikująca) jest jak nigdy dotąd koniecznością wymuszaną przez skalę problemu i generowanie negatywnych następstw wynikających z uzależnień lub z nimi związanych (np. przestępczość).
Decyzja Autora o doborze treści wynika z chęci ukazania korzyści, jakie można uzyskać, używając przesłanek sformułowanych w ogólnej teorii napięcia Roberta Agnew do podejmowania środków zaradczych, projektowania programów i propozycji autorskich oraz rozwiązywania problemów uzależnień (ewolucja myśli naukowej w zakresie profilaktyki społecznej i resocjalizacji).
Jacek Bylica stara się poddawać krytycznemu oglądowi interpretacje i formułowane sądy, biorąc pod uwagę nie tylko zebrany przez siebie materiał badawczy, lecz także opublikowane wyniki badań innych autorów. Podkreśla znaczenie faktów pokazujących teorię napięcia R. Agnew jako ofertę dla praktyki pedagogicznej (i nie tylko pedagogicznej) służącej przekształcaniu postaw wobec patologii społecznej, rewizji sądów i opinii, budowaniu „nowego” kształtu edukacji szkolnej. Praktyka ta jest także ważna ze względu na profilaktykę, która skupia się na powstrzymywaniu, uprzedzaniu z akcentem na mechanizmy psychospołeczne rozważane w kategoriach etiologicznych, a nie na oddziaływaniu objawowym, interwencyjnym, tak typowym dla obecnie podejmowanych działań.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Adama Stankowskiego
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 154 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2903-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział pierwszy. Teorie współczesnej patologii społecznej | 11 |
1.1. Nowa perspektywa biologiczna | 11 |
1.2. Alkoholizm i narkomania w perspektywie biologicznej | 16 |
1.3. Perspektywa psychologiczna | 18 |
1.4. Alkoholizm i narkomania w perspektywie psychologicznej | 25 |
1.5. Perspektywa socjologiczna | 31 |
1.6. Alkoholizm i narkomania w perspektywie socjologicznej | 47 |
1.7. Podejście wieloczynnikowe | 50 |
Rozdział drugi. Alkoholizm jako zjawisko społeczne | 53 |
2.1. Alkoholizm czy raczej „zespół uzależnienia od alkoholu” | 54 |
2.2. Problemy alkoholowe w Polsce – historia i stan obecny | 55 |
2.3. Używanie alkoholu przez młodzież | 60 |
2.4. Szczegółowe wyniki pierwszych badań ESPAD | 61 |
2.5. Problemy jednostkowe i społeczne związane z używaniem alkoholu | 64 |
2.6. Rodzice a używanie alkoholu przez młodzież | 65 |
2.7. ESPAD a inne badania | 66 |
2.8. Używanie alkoholu a przestępczość wśród młodzieży | 68 |
2.9. Interpretacje teoretyczne zjawiska używania alkoholu przez młodzież | 69 |
Rozdział trzeci. Narkomania | 71 |
3.1. Narkomania na początku XXI wieku | 73 |
3.2. Główne rodzaje narkotyków i ich działanie | 76 |
3.2.1. Opium i jego pochodne | 76 |
3.2.2. Kokaina i amfetaminy | 77 |
3.2.3. Barbiturany | 79 |
3.2.4. LSD i pochodne – halucynogeny | 80 |
3.2.5. Marihuana | 81 |
3.3. Politoksykomania | 82 |
3.4. Zjawisko narkomanii w Polsce | 83 |
3.5. Narkomania a przestępczość | 87 |
3.6. Interpretacje teoretyczne zjawiska narkomanii | 88 |
Rozdział czwarty. Profilaktyka uzależnień | 91 |
4.1. Modele teoretyczne | 92 |
4.2. Ogólna charakterystyka profilaktyki uzależnień | 95 |
4.3. Profilaktyka uzależnień wśród dzieci i młodzieży | 97 |
4.4. Efektywność programów profilaktycznych stosowanych w Polsce | 106 |
4.5. Krytyka rozwiązań profilaktycznych stosowanych w Polsce | 110 |
4.6. Ogólna teoria napięcia Roberta Agnew jako próba interpretacji zjawiska (nad)używania alkoholu i narkotyków przez młodzież | 113 |
4.7. Harmonizując napięcie | 116 |
Rozdział piąty. Nadużywanie alkoholu i narkotyków przez młodzież a napięcie | 119 |
5.1. Napięcie jako niemożność osiągania pozytywnie wartościowanych celów | 120 |
5.2. Napięcie jako rezultat pozbawienia jednostki pozytywnie wartościowanych bodźców | 124 |
5.3. Napięcie jako prezentacja negatywnych bodźców | 127 |
5.4. Zjawisko efektu kumulacyjnego | 129 |
Rozdział szósty. Strategie adaptacji do napięcia stosowane przez młodzież nadużywającą alkoholu i narkotyków | 131 |
6.1. Sylwetka emocjonalna młodzieży nadużywającej alkoholu i narkotyków | 132 |
6.2. Częstotliwość przeżywania uczucia gniewu | 134 |
6.3. Retrofleksja – adaptacja w kierunku ciała | 136 |
Podsumowanie | 141 |
Bibliografia | 147 |