POLECAMY
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Ocena skuteczności programu „Trener Osiedlowy” w odniesieniu do redukcji zachowań patologicznych wśród dzieci i młodzieży Wrocławia oraz ukazanie roli programu w budowaniu więzi i poczucia tożsamości mieszkańców lokalnych społeczności aglomeracji miejskich. Poruszono zagadnienia dotyczące zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz poszukiwań skutecznych sposobów i strategii przeciwdziałania lub ograniczania rozmiarów używania substancji psychoaktywnych i stosowania przemocy w tych grupach, przeglądu definicji profilaktyki i promocji zdrowia oraz opisu polityki Urzędu Miejskiego Wrocławia na ich rzecz w środowisku wielkomiejskim, a także autorskiej propozycji „Wieloczynnikowego Modelu Środowiskowego – Sport 2014”.
Praca adresowana jest do pedagogów, trenerów, psychologów, jak również liderów promocji zdrowia oraz polityków, którzy ze względu na pełnioną rolę społeczną powinni mieć świadomość konieczności ograniczania rozmiarów używania substancji psychoaktywnych i przemocy wśród dzieci i młodzieży.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 282 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Akademia Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-64354-40-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 6 |
1. Wrocław miastem promocji zdrowia 14 | |
1.1. Promocja zdrowia – definicje, podstawowe zasady i metody działań | 15 |
1.1.1. Definicje i podstawowe zasady promocji zdrowia | 16 |
1.1.2. Kncepcje i metody działań w promocji zdrowia | 17 |
1.2. Profilaktyka – poziomy i sposoby interpretacji | 18 |
1.3. Profilaktyka a promocja zdrowia | 21 |
1.4. Polityka Urzędu Miejskiego Wrocławia na rzecz profilaktyki i promocji zdrowia w środowisku wielkomiejskim | 21 |
1.4.1. Wrocławski Program Szkół Promujących Zdrowie | 23 |
1.4.2. Program „Moje osiedle – forum jakości życia” – integracja działań lokalnych społeczności na rzecz dzieci i młodzieży | 25 |
2. Program „Trener Osiedlowy” – założenia i podstawy teoretyczne 27 | |
2.1. Geneza programu | 27 |
2.2. Cele, zadania i koszty programu | 28 |
2.3. Trener osiedlowy – jego zadania i obowiązki | 29 |
2.4. Teoretyczne podstawy programu „Trener Osiedlowy” | 32 |
2.4.1. Strategie alternatyw | 33 |
2.4.2. Strategia przemian w społeczności lokalnej (podejście „siedliskowe”) | 38 |
2.4.3. Strategia działań środowiskowych | 40 |
2.4.4. Praca z mentorami | 40 |
3. Metodologia badań ewaluacyjnych programu „Trener Osiedlowy” | 41 |
3.1. Cele badań i podstawowe pytania ewaluacyjne | 43 |
3.2. Główne kryteria i wskaźniki | 44 |
3.3. Metody i narzędzia badawcze | 48 |
3.4. Organizacja badań | 50 |
3.5. Materiał | 52 |
3.6. Metody opracowania materiału | 52 |
4. Wyniki badań ewaluacyjnych programu „Trener Osiedlowy” | 55 |
4.1. Analiza redukcji zachowań patologicznych w poszczególnych rejonach Wrocławia na podstawie danych za lata 2003–2011 | 55 |
4.1.1. Charakterystyka patologii nieletnich w poszczególnychosiedlach Wrocławia w latach 2003–2008 | 55 |
4.1.2. Charakterystyka patologii nieletnich w poszczególnych dzielnicach Wrocławia w latach 2009–2011 | 63 |
4.1.3. Odpowiedzi na pierwsze pytanie badawcze | 64 |
4.2. Analiza realizacji programu na podstawie danych (2006–2014) rejestrowanych przez uczestników zajęć | 65 |
4.2.1. Uczestnicy programu „Trener Osiedlowy” | 66 |
4.2.2. Porównanie danych rejestrowanych przez uczestników programu w zależności od etapu badań oraz fazy sezonu prac trenera osiedlowego (początkowej i zaawansowanej) | 67 |
4.2.2.1. Wiek aktywnych uczestników programu | 67 |
4.2.2.2. Systematyczność udziału w programie | 69 |
4.2.2.3. Motywy uczestnictwa w programie | 69 |
4.2.2.4. Źródło informacji o programie | 70 |
4.2.2.5. Oczekiwania uczestników w odniesieniu do zajęć | 71 |
4.2.2.6. Stopień zadowolenia z zajęć | 72 |
4.2.3. Odpowiedzi na drugie pytanie badawcze w odniesieniu do uczestników programu | 73 |
4.3. Analiza realizacji programu na podstawie danych (2006–2014) rejestrowanych przez trenerów i niezależnych obserwatorów | 75 |
4.3.1. Porównanie danych rejestrowanych przez trenerów osiedlowych w zależności od etapu badań oraz fazy prac trenera osiedlowego (początkowej i zaawansowanej) | 75 |
4.3.1.1. Liczba aktywnych uczestników programu na początku zajęć | 75 |
4.3.1.2. Liczba aktywnych uczestników programu na końcu zajęć | 76 |
4.3.1.3. Liczba biernych uczestników programu | 77 |
4.3.1.4. Wiek aktywnych uczestników programu | 77 |
4.3.1.5. Efektywność zajęć pod względem poziomu aktywności ruchowej | 78 |
4.3.1.6. Zachowanie warunków bezpieczeństwa w czasie zajęć | 79 |
4.3.1.7. Warunki pogodowe podczas zajęć | 80 |
4.3.1.8. Pomoc w organizacji zajęć ze stronylokalnej społeczności | 81 |
4.3.1.9. Atmosfera zajęć | 82 |
4.3.1.10. Ocena siebie jako organizatora zajęć | 83 |
4.3.1.11. Rodzaj dominującej aktywności ruchowej | 83 |
4.3.1.12. Liczba stałych uczestników programu | 84 |
4.3.1.13. Stopień oczekiwania na zajęcia | 84 |
4.3.2. Porównanie danych rejestrowanych przez niezależnych obserwatorów w zależności od etapu badań, części zajęć (początek, połowa, koniec) oraz fazy sezonu prac trenera osiedlowego (początkowej i zaawansowanej) | 86 |
4.3.2.1. Liczba aktywnych uczestników programu | 86 |
4.3.2.2. Liczba biernych uczestników programu | 87 |
4.3.2.3. Wiek aktywnych uczestników programu | 89 |
4.3.2.4. Ukierunkowanie aktywności ruchowej | 91 |
4.3.2.5. Rodzaj dominującej aktywności ruchowej | 92 |
4.3.2.6. Efektywność prowadzącego w kierunku integracji grupy | 94 |
4.3.2.7. Sprzęt sportowy i pomocniczy używany podczas zajęć | 95 |
4.3.2.8. Sprawność organizacyjna prowadzącego | 97 |
4.3.2.9. Warunki pogodowe podczas zajęć | 99 |
4.3.2.10. Warunki ludzkie | 101 |
4.3.2.11. Atmosfera zajęć | 102 |
4.3.3. Porównanie danych rejestrowanych przez trenerów osiedlowych i niezależnych obserwatorów w zależności od etapu badań oraz fazy sezonu prac trenera osiedlowego | 103 |
4.3.3.1. Liczba aktywnych uczestników programu na początku zajęć | 103 |
4.3.3.2. Liczba aktywnych uczestników programu na końcu zajęć | 104 |
4.3.3.3. Liczba biernych uczestników programu | 105 |
4.3.3.4. Wiek aktywnych uczestników programu | 106 |
4.3.3.5. Warunki pogodowe podczas zajęć | 107 |
4.3.3.6. Atmosfera zajęć | 108 |
4.3.3.7. Rodzaj dominującej aktywności ruchowej | 109 |
4.3.3.8. Ocena siebie jako organizatora zajęć/sprawność organizacyjna prowadzącego | 110 |
4.3.4. Odpowiedzi na drugie pytanie badawcze w odniesieniu do trenerów i obserwatorów programu | 110 |
4.4. Działania uzupełniające | 111 |
4.4.1. Warsztaty dla trenerów osiedlowych | 112 |
4.4.2. Program „Trener Osiedlowy” a opinie przedstawicieli rad osiedlowych | 112 |
5. Sport na rzecz profilaktyki zachowań patologicznych wśród dzieci i młodzieży aglomeracji miejskich – autorska propozycja „Wieloczynnikowego modelu środowiskowego – Sport 2014” 114 | |
6. Dyskusja 121 | |
7. Wnioski i rekomendacje | 128 |
7.1. Wnioski | 128 |
7.2. Rekomendacje | 129 |
Aneks 130 | |
1. Arkusze wykorzystane w badaniach | 130 |
2. Tabele | 136 |
Bibliografia 253 | |
Wykaz rycin i tabel 272 | |
Summary | 283 |