Wrocławski program „Trener Osiedlowy” – ewaluacja wyników z lat 2003–2014

Wrocławski program „Trener Osiedlowy” – ewaluacja wyników z lat 2003–2014

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 20,00 zł  


20,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Ocena skuteczności programu „Trener Osiedlowy” w odniesieniu do redukcji zachowań patologicznych wśród dzieci i młodzieży Wrocławia oraz ukazanie roli programu w budowaniu więzi i poczucia tożsamości mieszkańców lokalnych społeczności aglomeracji miejskich. Poruszono zagadnienia dotyczące zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz poszukiwań skutecznych sposobów i strategii przeciwdziałania lub ograniczania rozmiarów używania substancji psychoaktywnych i stosowania przemocy w tych grupach, przeglądu definicji profilaktyki i promocji zdrowia oraz opisu polityki Urzędu Miejskiego Wrocławia na ich rzecz w środowisku wielkomiejskim, a także autorskiej propozycji „Wieloczynnikowego Modelu Środowiskowego – Sport 2014”.
Praca adresowana jest do pedagogów, trenerów, psychologów, jak również liderów promocji zdrowia oraz polityków, którzy ze względu na pełnioną rolę społeczną powinni mieć świadomość konieczności ograniczania rozmiarów używania substancji psychoaktywnych i przemocy wśród dzieci i młodzieży.


Rok wydania2019
Liczba stron282
KategoriaEdukacja
WydawcaAkademia Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu
ISBN-13978-83-64354-40-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    6
  1. Wrocław miastem promocji zdrowia 14
    1.1. Promocja zdrowia – definicje, podstawowe zasady i metody działań    15
      1.1.1. Definicje i podstawowe zasady promocji zdrowia    16
      1.1.2. Kncepcje i metody działań w promocji zdrowia    17
    1.2. Profilaktyka – poziomy i sposoby interpretacji    18
    1.3. Profilaktyka a promocja zdrowia    21
    1.4. Polityka Urzędu Miejskiego Wrocławia na rzecz profilaktyki i promocji zdrowia w środowisku wielkomiejskim    21
      1.4.1. Wrocławski Program Szkół Promujących Zdrowie    23
      1.4.2. Program „Moje osiedle – forum jakości życia” – integracja działań lokalnych społeczności na rzecz dzieci i młodzieży    25
  2. Program „Trener Osiedlowy” – założenia i podstawy teoretyczne 27
    2.1. Geneza programu    27
    2.2. Cele, zadania i koszty programu    28
    2.3. Trener osiedlowy – jego zadania i obowiązki    29
    2.4. Teoretyczne podstawy programu „Trener Osiedlowy”    32
      2.4.1. Strategie alternatyw    33
      2.4.2. Strategia przemian w społeczności lokalnej (podejście „siedliskowe”)    38
      2.4.3. Strategia działań środowiskowych    40
      2.4.4. Praca z mentorami    40
  3. Metodologia badań ewaluacyjnych programu „Trener Osiedlowy”    41
    3.1. Cele badań i podstawowe pytania ewaluacyjne    43
    3.2. Główne kryteria i wskaźniki    44
    3.3. Metody i narzędzia badawcze    48
    3.4. Organizacja badań    50
    3.5. Materiał    52
    3.6. Metody opracowania materiału    52
  4. Wyniki badań ewaluacyjnych programu „Trener Osiedlowy”    55
    4.1. Analiza redukcji zachowań patologicznych w poszczególnych rejonach Wrocławia na podstawie danych za lata 2003–2011    55
      4.1.1. Charakterystyka patologii nieletnich w poszczególnychosiedlach Wrocławia w latach 2003–2008    55
      4.1.2. Charakterystyka patologii nieletnich w poszczególnych dzielnicach Wrocławia w latach 2009–2011    63
      4.1.3. Odpowiedzi na pierwsze pytanie badawcze    64
    4.2. Analiza realizacji programu na podstawie danych (2006–2014) rejestrowanych przez uczestników zajęć    65
      4.2.1. Uczestnicy programu „Trener Osiedlowy”    66
      4.2.2. Porównanie danych rejestrowanych przez uczestników programu w zależności od etapu badań oraz fazy sezonu prac trenera osiedlowego (początkowej i zaawansowanej)    67
        4.2.2.1. Wiek aktywnych uczestników programu    67
        4.2.2.2. Systematyczność udziału w programie    69
        4.2.2.3. Motywy uczestnictwa w programie    69
        4.2.2.4. Źródło informacji o programie    70
        4.2.2.5. Oczekiwania uczestników w odniesieniu do zajęć    71
        4.2.2.6. Stopień zadowolenia z zajęć    72
      4.2.3. Odpowiedzi na drugie pytanie badawcze w odniesieniu do uczestników programu    73
    4.3. Analiza realizacji programu na podstawie danych (2006–2014) rejestrowanych przez trenerów i niezależnych obserwatorów    75
      4.3.1. Porównanie danych rejestrowanych przez trenerów osiedlowych w zależności od etapu badań oraz fazy prac trenera osiedlowego (początkowej i zaawansowanej)    75
        4.3.1.1. Liczba aktywnych uczestników programu na początku zajęć    75
        4.3.1.2. Liczba aktywnych uczestników programu na końcu zajęć    76
        4.3.1.3. Liczba biernych uczestników programu    77
        4.3.1.4. Wiek aktywnych uczestników programu    77
        4.3.1.5. Efektywność zajęć pod względem poziomu aktywności ruchowej    78
        4.3.1.6. Zachowanie warunków bezpieczeństwa w czasie zajęć    79
        4.3.1.7. Warunki pogodowe podczas zajęć    80
        4.3.1.8. Pomoc w organizacji zajęć ze stronylokalnej społeczności    81
        4.3.1.9. Atmosfera zajęć    82
        4.3.1.10. Ocena siebie jako organizatora zajęć    83
        4.3.1.11. Rodzaj dominującej aktywności ruchowej    83
        4.3.1.12. Liczba stałych uczestników programu    84
        4.3.1.13. Stopień oczekiwania na zajęcia    84
      4.3.2. Porównanie danych rejestrowanych przez niezależnych obserwatorów w zależności od etapu badań, części zajęć (początek, połowa, koniec) oraz fazy sezonu prac trenera osiedlowego (początkowej i zaawansowanej)    86
        4.3.2.1. Liczba aktywnych uczestników programu    86
        4.3.2.2. Liczba biernych uczestników programu    87
        4.3.2.3. Wiek aktywnych uczestników programu    89
        4.3.2.4. Ukierunkowanie aktywności ruchowej    91
        4.3.2.5. Rodzaj dominującej aktywności ruchowej    92
        4.3.2.6. Efektywność prowadzącego w kierunku integracji grupy    94
        4.3.2.7. Sprzęt sportowy i pomocniczy używany podczas zajęć    95
        4.3.2.8. Sprawność organizacyjna prowadzącego    97
        4.3.2.9. Warunki pogodowe podczas zajęć    99
        4.3.2.10. Warunki ludzkie    101
        4.3.2.11. Atmosfera zajęć    102
      4.3.3. Porównanie danych rejestrowanych przez trenerów osiedlowych i niezależnych obserwatorów w zależności od etapu badań oraz fazy sezonu prac trenera osiedlowego    103
        4.3.3.1. Liczba aktywnych uczestników programu na początku zajęć    103
        4.3.3.2. Liczba aktywnych uczestników programu na końcu zajęć    104
        4.3.3.3. Liczba biernych uczestników programu    105
        4.3.3.4. Wiek aktywnych uczestników programu    106
        4.3.3.5. Warunki pogodowe podczas zajęć    107
        4.3.3.6. Atmosfera zajęć    108
        4.3.3.7. Rodzaj dominującej aktywności ruchowej    109
        4.3.3.8. Ocena siebie jako organizatora zajęć/sprawność organizacyjna prowadzącego    110
      4.3.4. Odpowiedzi na drugie pytanie badawcze w odniesieniu do trenerów i obserwatorów programu    110
    4.4. Działania uzupełniające    111
      4.4.1. Warsztaty dla trenerów osiedlowych    112
      4.4.2. Program „Trener Osiedlowy” a opinie przedstawicieli rad osiedlowych    112
  5. Sport na rzecz profilaktyki zachowań patologicznych wśród dzieci i młodzieży aglomeracji miejskich – autorska propozycja „Wieloczynnikowego modelu środowiskowego – Sport 2014” 114
  6. Dyskusja 121
  7. Wnioski i rekomendacje    128
    7.1. Wnioski    128
    7.2. Rekomendacje    129
  Aneks 130
    1. Arkusze wykorzystane w badaniach    130
    2. Tabele    136
  Bibliografia 253
  Wykaz rycin i tabel 272
  Summary    283
RozwińZwiń