POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Nowa psychologia dysleksji nie jest drugim wydaniem Psychologii dysleksji, ale jej całkowicie nową wersją. Jej głównym celem jest przedstawienie czytelnikom najnowszych zmian w rozumieniu zjawiska, wyników nowych badań i aktualnych trendów dotyczących diagnozy i terapii tego zaburzenia.
W Nowej psychologii dysleksji w porównaniu z jej pierwszą wersją czytelnik znajdzie:
• rozbudowaną tematykę ryzyka dysleksji, zwłaszcza z uwzględnieniem rodzinnego ryzyka, dotychczas rzadko w Polsce omawianego,
• część poświęconą mechanizmom czytania oraz prezentację modelu nabywania czytania i pisania w języku polskim,
• rozbudowaną część dotyczącą diagnozowania i interwencji, szczególnie omówienie narzędzi diagnostycznych i procedur diagnozowania.
Na nowo spojrzymy na dysleksję z perspektywy modelu biopsychospołecznego, modyfikując stosowany wcześniej model opisu zaburzeń rozwojowych autorstwa Uty Frith (1985), m.in. poprzez wprowadzenie modelu wieloczynnikowego Bruce’a F. Penningtona (2009).
Nowa psychologia dysleksji to doskonałe kompendium najbardziej aktualnej wiedzy na temat trudności w czytaniu i pisaniu. Odpowiada na zapotrzebowanie społeczne, głównie ze strony profesjonalistów pracujących z dziećmi, którzy z różnych powodów nie mogą w sposób optymalny realizować zadań stawianych przed nimi przez system edukacji. Jest to także książka ważna dla osób pracujących w obszarze nauki – stanowi bowiem doskonały, systematyczny przegląd współczesnych badań nad dysleksją, na podstawie starannie wyselekcjonowanej, bogatej literatury. Z lektury monografii wyłania się złożony obraz omawianego zaburzenia. Jednym z pierwszych problemów jest konieczność uporządkowania wiedzy na temat zjawiska dysleksji rozwojowej, choćby ze względu na niejednolitą terminologię oraz zróżnicowane sposoby definiowania, co Autorka realizuje systematycznie i skrupulatnie.
Z recenzji dr hab. Anety R. Borkowskiej, prof. UMCS
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 296 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20904-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Od autorki | 11 |
Podziękowania | 12 |
Rozdział 1. Dysleksja na tle zaburzeń neurorozwojowych | 13 |
1.1. Zaburzenia neurorozwojowe a zaburzenia uczenia się | 13 |
1.2. Dysleksja na tle zaburzeń neurorozwojowych w międzynarodowych klasyfikacjach | 20 |
1.3. Krótka historia badań nad dysleksją u dzieci | 25 |
Rozdział 2. Nabywanie czytania i pisania | 35 |
2.1. Czytanie i pisanie jako formy komunikacji językowej | 36 |
2.2. Nabywanie umiejętności czytania przez dziecko | 38 |
2.3. Model nabywania czytania i pisania w języku polskim | 41 |
2.4. Podsumowanie | 50 |
Rozdział 3. Dysleksja jako zaburzenie komunikacji językowej | 51 |
3.1. W poszukiwaniu definicji | 51 |
3.2. Modele opisu dysleksji | 66 |
3.3. Rozpowszechnienie zjawiska dysleksji | 71 |
3.4. Dysleksja a zaburzenia rozwoju językowego | 76 |
3.5. Dysleksja a IQ | 85 |
Rozdział 4. Metodologia badań nad zjawiskiem dysleksji 93 | |
4.1. Interdyscyplinarny charakter badań nad dysleksją | 94 |
4.2. Procedury badawcze stosowane w badaniach | 98 |
4.3. Podsumowanie | 109 |
Rozdział 5. Uwarunkowania dysleksji 113 | |
5.1. Podłoże biologiczne dysleksji | 113 |
5.2. Najważniejsze patomechanizmy | 132 |
Rozdział 6. Obraz kliniczny dysleksji | 177 |
6.1. Objawy dysleksji | 177 |
6.2. Podtypy dysleksji | 185 |
6.3. Dysleksja a funkcjonowanie społeczno-emocjonalne | 193 |
Rozdział 7. Ryzyko dysleksji 211 | |
7.1. Ryzyko poznawczo-behawioralne | 213 |
7.2. Rodzinne ryzyko dysleksji | 215 |
7.3. Wczesne uwarunkowania dysleksji | 219 |
7.4. Ryzyko dysleksji a rozwój mowy | 220 |
7.5. Podsumowanie | 223 |
Rozdział 8. Diagnoza dysleksji | 225 |
8.1. Przedmiot diagnozy – pojęcie dysleksji | 225 |
8.2. Podstawy postępowania diagnostycznego w dysleksji | 226 |
8.3. Diagnoza dysleksji w oparciu o międzynarodowe klasyfikacje ICD i DSM | 229 |
8.4. Diagnoza funkcjonalna w przypadku dysleksji | 232 |
8.5. Zasady diagnozowania dysleksji | 234 |
8.6. Podstawowe elementy i cele postępowania diagnostycznego | 236 |
8.7. Diagnozowanie dysleksji na etapie edukacji podstawowej – na przykładzie baterii Dysleksja 3 i Dysleksja 5 Pracowni Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego | 239 |
8.8. Główne kierunki zaleceń postdiagnostycznych | 251 |
Rozdział 9. Diagnoza ryzyka dysleksji | 253 |
9.1. Ocena nauczycielska – diagnoza przesiewowa | 254 |
9.2. Diagnoza specjalistyczna ryzyka dysleksji | 267 |
Rozdział 10. Główne formy wsparcia osób z dysleksją 295 | |
10.1. Wspomaganie problemów z komunikacją | 297 |
10.2. Wczesny kontakt z czytaniem | 299 |
10.3. Specjalne potrzeby edukacyjne – dostosowania dla dzieci z dysleksją i jej ryzykiem | 299 |
10.4. Terapia specjalistyczna w przypadku dysleksji i jej ryzyka | 306 |
10.5. Wykorzystanie nowoczesnych technologii | 316 |
Zakończenie | 325 |
Bibliografia | 331 |
Indeks rzeczowy | 375 |
Spis rycin | 379 |
Spis tabel | 381 |
O Autorce | 383 |