Inspired By ʺSilly Novels”? The Role of Popular Literature Tropes in George Eliot’s Fiction

-33%

Inspired By ʺSilly Novels”? The Role of Popular Literature Tropes in George Eliot’s Fiction

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

11,54  17,22

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 17,22 zł (-33%)

Najniższa cena z 30 dni: 11,54 zł  


11,54

w tym VAT

Punktem wyjścia do rozważań autorki jest mało znany manuskrypt George Eliot zawierający pochodzące z drugiej polowy lat siedemdziesiątych XIX wieku notatki pisarki do planowanej powieści, której nie zdążyła już napisać. Notatki Eliot mają charakter zdumiewająco sensacyjny: akcja powieści miała toczyć się w czasach wojen napoleońskich oraz dotyczyć walki wywiadu angielskiego i francuskiego o plany nowo wynalezionej potężnej broni. Niestety, przedwczesna śmierć pisarki w 1880 roku w wieku zaledwie 61 lat nie pozwoliła jej rozwinąć pomysłu i ukończyć pracy nad książką.
Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że planowana powieść byłaby całkiem odmienna od dotychczasowego dorobku Eliot. George Eliot uważana jest powszechnie za najwybitniejszą moralistkę powieści wiktoriańskiej, i nie ulega wątpliwości, że w swojej twórczości poruszała ważne tematy filozoficzne oraz była wnikliwym obserwatorem i krytykiem życia społecznego swojej epoki. Do niedawna w ocenie dorobku twórczego George Eliot panował konsensus – krytycy uważali ją za czołową przedstawicielkę wiktoriańskiej powieści realistycznej. Obecnie jednak wydaje się, że taka ocena pisarstwa Eliot jest zbyt symplicystyczna. Uwaga krytyków przenosi się na zaniedbane do tej pory obszary jej twórczości, analizując związki Eliot z powieścią gotycką czy melodramatem.
Analiza zawarta w książce udowadnia, ze notatki Eliot do planowanej powieści nie stanowią w istocie drastycznego zerwania z jej dotychczasowym credo pisarskim. Wręcz przeciwnie, Eliot już od swojego debiutu pisarskiego w 1856 roku widziała swoje pisarstwo jako żywy dialog z konwencjami literatury popularnej raz opartymi o nie oczekiwaniami czytelników.
Monografia omawia sposoby wykorzystania przez Eliot stereotypów postaci oraz konwencji znanych z dziewiętnastowiecznej literatury popularnej takie, jak romans Scottowski (rywalizacja dwóch młodych dziewcząt o względy jednego mężczyzny), romans Austenowski (w którym bohaterka wybiera męża spośród dwóch kandydatów reprezentujących przeciwstawne osobowości i systemy wartości) oraz opowieść sensacyjna, a w szczególności opowieść o bigamii.


Rok wydania2018
Liczba stron218
KategoriaJęzyk angielski
WydawcaUniwersytet Jana Kochanowskiego
ISBN-13978-83-7133-726-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Table of Contents
  Acknowledgements     7
  Author’s Note     9
  Introduction     11
  CHAPTER
  Blondes vs. brunettes: subversive treatment of romantic
  formulas in The Mill on the Floss     21
  1.1. “Silly novels” as a context for The Mill on the Floss     25
  1.2. Maggie Tulliver: an unconventional heroine     43
  1.3. Characterization in The Mill on the Floss in the context
  of popular novel character stereotypes     52
  1.4. Conclusion     70
  Complications of the two suitors formula: romance
  and mystery in Felix Holt, the Radical and Middlemarch     75
  2.1. Felix Holt as an Austenian Romance     79
  2.2. Sensation elements in Felix Holt     98
  2.3. Middlemarch: the heroine’s marriage to the wrong suitor     109
  2.4. Death and murder in Middlemarch     123
  2.5. Conclusion     140
  CHAPTER    3
  Daniel Deronda: a sensation novel for grown-ups?     143
  3.1. The reception of Daniel Deronda     145
  3.2. Gwendolen and her foils     153
  3.3. Near-bigamy and near-murder in Daniel Deronda     176
  3.4. Conclusion     205
  Conclusion     209
  Bibliography     215
RozwińZwiń