INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Monografia dotyczy zagadnienia, które w dydaktyce języków obcych od dawna wzbudza liczne kontrowersje. Problem wiąże się z obecnością języka prymarnego w procesie akwizycji języka docelowego […] Autorka podjęła się określenia na nowo (a może raczej sprecyzowania) miejsca i roli języka polskiego w przyswajaniu języków obcych nowożytnych w warunkach szkolnych, na różnych płaszczyznach badawczych […] przedstawia […] wiele atrakcyjnych ćwiczeń, które można wykorzystać w ramach różnych aspektów pracy nad językiem rosyjskim i angielskim. Oferta jest różnorodna, dotyczy szerokiego spektrum zagadnień związanych z nauką języka obcego: leksyki, gramatyki, wymowy, akcentu, intonacji, sprawności językowych, kompetencji interkulturowej […] Monografia […] jest bardzo wartościową pozycją, która przyda się nauczycielom oraz wszystkim, którzy zajmują się dydaktyką języków obcych.
Z recenzji dr hab. Krystyny Janaszek, prof. US
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 254 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7996-320-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
ROZDZIAŁ 1 | 9 |
Rola i znaczenie języka ojczystego w świetle wybranych teorii/metod glotto-dydaktycznych | 9 |
1.1. Tradycyjne metody nauczania | 10 |
1.2. Alternatywne metody nauczania | 17 |
1.3. Podsumowanie | 23 |
ROZDZIAŁ 2 | 24 |
Najnowsze tendencje glottodydaktyczne a język ojczysty | 24 |
2.1. Transfer pozytywny w nauczaniu i uczeniu się języków obcych | 30 |
2.2. Interferencja międzyjęzykowa | 34 |
2.3. Podsumowanie | 40 |
ROZDZIAŁ 3 | 41 |
Metodologiczne podstawy badań | 41 |
3.1. Problematyka badawcza | 41 |
3.2. Zmienne badań i wskaźniki | 43 |
3.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 45 |
3.4. Organizacja badań | 48 |
3.4.1. Charakterystyka badanej grupy uczniów | 48 |
3.4.2. Charakterystyka badanej grupy nauczycieli | 51 |
3.5. Podsumowanie | 52 |
ROZDZIAŁ 4 | 53 |
Rola języka ojczystego w przyswajaniu języków obcych w świetle wypowiedzi uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych | 53 |
4.1. Języki obce, których uczą się respondenci | 53 |
4.2. Motywacja do nauki języków obcych | 56 |
4.3. L1 katalizatorem przyswajania L2 | 65 |
4.4. L1 czynnikiem utrudniającym opanowanie L2 | 77 |
4.5. Skojarzenia leksykalne | 88 |
4.6. Podobieństwo międzyjęzykowe | 100 |
4.7. Słowniki w nauce języków obcych | 104 |
4.8. Translator jako narzędzie edukacyjne | 107 |
4.9. Nawyki językowe uczących się a myślenie w języku docelowym | 109 |
4.10. Techniki semantyzacji nowej leksyki a ich skuteczność w procesie zapamiętywania | 115 |
4.11. Strategie opanowywania słownictwa najchętniej wybierane przez uczniów | 118 |
4.12. Sposoby przyswajania gramatyki przez uczniów polskich szkół | 123 |
4.13. L1 jako nieodzowny element lekcji języka obcego | 125 |
4.14. Język ojczysty a opanowanie poszczególnych aspektów i sprawności | 129 |
4.15. Podsumowanie | 133 |
ROZDZIAŁ 5 | 134 |
Język ojczysty w akwizycji języków obcych nowożytnych w opinii nauczycieli różnych typów szkół | 134 |
5.1. L1 jako czynnik wpływający na akwizycję L2 | 134 |
5.2. Słownictwo opanowywane na drodze skojarzeń z językiem polskim | 139 |
5.3. Polecenia w L2 – czy uczniowie je rozumieją i adekwatnie na nie reagują | 141 |
5.4. Kształtowanie umiejętności pracy ze słownikiem i translatorem multimedialnym | 143 |
5.5. Podręczniki do nauki języka obcego | 146 |
5.6. Sposoby semantyzacji leksyki wykorzystywane przez nauczycieli | 151 |
5.7. Strategie opanowywania leksyki wykorzystywane przez uczniów | 155 |
5.8. L1 w objaśnieniach gramatycznych na lekcji języka obcego | 158 |
5.9. L1 w nauczaniu innych aspektów językowych na lekcji języka obcego | 160 |
5.10. L1 w kształtowaniu sprawności językowych w zakresie L2 | 162 |
5.11. Ocena techniki tłumaczeniowej i częstotliwość jej wykorzystania w opinii nauczy-cieli języków obcych | 165 |
5.12. Podsumowanie | 170 |
ROZDZIAŁ 6 | 171 |
Wnioski i propozycje modyfikacji procesu dydaktycznego związane z udziałem języka ojczystego w nauczaniu języków obcych | 171 |
6.1. Miejsce języka ojczystego w procesie akwizycji języków obcych | 171 |
6.1.1. Aspekt leksykalny | 175 |
6.1.2. Aspekt gramatyczny | 186 |
6.1.3. Wymowa, akcent, intonacja | 193 |
6.1.4. Ortografia | 198 |
6.1.5. Wpływ L1 na opanowanie sprawności językowych | 201 |
6.1.5.1. Słuchanie | 208 |
6.1.5.2. Czytanie | 210 |
6.1.5.3. Mówienie | 215 |
6.1.5.4. Pisanie | 216 |
6.1.6. Wpływ L1 na nabycie kompetencji interkulturowej | 218 |
6.2. Materiały dydaktyczne obowiązkowe (podręczniki) i pomoce uzupełniające w procesie akwizycji L2 | 220 |
6.3. Podsumowanie | 225 |
Bibliografia | 228 |
Spis tabel, map i wykresów | 245 |
Aneks | 247 |