POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
„W pierwszym tomie zgromadzono artykuły podzielone na pięć tematycznych rozdziałów, rozpoczynając od diagnoz, oczekiwań i prognoz. Treść rozdziału pierwszego: Edukacja humanistyczna — dziś i jutro. Diagnoza — oczekiwania — prognozy jest kontynuacją problematyki wskazanej w trakcie I Kongresu Dydaktyki Polonistycznej, zorganizowanego przez polonistów z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (noszącego metaforyczny tytuł Polonistyka dziś, kształcenie dla jutra). W tej części zamieszczono artykuły, które są świadectwem troski autorów o kształt współczesnej i przyszłej humanistyki, zawarto w niej głosy krytyczne w związku z sytuacją neoliberalnej polityki państwa wobec szkolnictwa, kultury i humanistyki, obok głosów wskazujących na nowe rozumienie jej zadań, których powinność (w większym niż do tej pory stopniu) stanowi komponenty przygotowania do życia i pracy w nowym środowisku cyfrowym. W drugim rozdziale zatytułowanym Między szkołą a uniwersytetem. Kształcenie przyszłego polonisty zgromadzono te wystąpienia i wypowiedzi uczestników Kongresu, w których zaprezentowano posłannictwo uniwersytetu wobec szkoły, a także rozważania o konkretnych rozwiązaniach proponowanych w dydaktyce akademickiej z refleksją na temat budowania świadomości nauczyciela i humanistycznego wychowania ucznia. W rozdziale trzecim zamieszczono artykuły, których autorzy prezentują stanowiska wobec nieuchronnie zmieniającej się sytuacji nauk humanistycznych, a zwłaszcza polonistyki, która już dawno przestała być wyłącznie dziedziną zajmującą się językiem i literaturą, ale stała się elementem szeroko rozumianej kultury. Dlatego jest w niej obecna refleksja komparatystyczna z uwzględnieniem różnych sposobów jej rozumienia i uprawiania. Odwołując się do słynnej Baumanowskiej kategorii „płynnej nowoczesności”, rozdział trzeci zatytułowano Płynne granice polonistyki — komparatystyka szkolna i uniwersytecka. Czwarty rozdział poświęcony został zagadnieniom językoznawczym i językowym w refleksji akademickiej i w szkolnej realizacji problemów z nimi związanych. Język polski w dydaktyce polonistycznej to tytuł tej części, ogólny i wskazujący na szerokie spektrum problemów, jakie się w nim mieszczą. Z jednej bowiem strony znajdujemy w nim apel o przywrócenie słowom ich wartości, a z drugiej — prezentację sytuacji nauczyciela polonisty w świecie ponowoczesnym, gdy zostaje on zmuszony do pełnienia funkcji usługowych. W tej części publikacji zamieszczono także referaty pokazujące wzajemne relacje między językiem i kulturą, a także wypowiedzi, które podkreślają konieczność wzmacniania językowej świadomości ucznia, by mógł on uczestniczyć w kulturze. W konsekwencji bowiem jest to zawsze budowanie świadomości społeczeństwa, które będzie umiało rozpoznawać metody manipulacji prawdą i bronić się przed narzucaniem poglądów. Świadomość językowa, dobre rozumienie słów pozwalają na obronę wyznawanych wartości, ponieważ kształcą umiejętność logicznego myślenia i wysławiania się. Tom pierwszy zamyka rozdział, w którym znalazły się teksty z zakresu glottodydaktyki, podnoszące kwestie zderzania przez język kultury własnej z inną, odmienną od swojej, co nie oznacza jej mniejszej wartości. W rozdziale zatytułowanym Język polski w kontaktach: między kulturą własną i obcą pokazano problemy ważne dla sposobu funkcjonowania w świecie wielokulturowym, który w coraz większym stopniu dotyczy także Polski, więc warto, by młodzi ludzie, mając świadomość odmienności w świecie, traktowali je jako bogactwo i szansę dla siebie i innych. Chodzi też zatem o budowanie empatii i o próby zrozumienia wszelkich odmienności: etnicznej, kulturowej czy egzystencjalnej.” (fragment Wstępu)
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 666 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-953-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie. Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie (Ewa Jaskółowa, Tadeusz Zgółka i Redaktorki) / | 11 |
Rozdział 1 Edukacja humanistyczna — dziś i jutro. Diagnoza — oczekiwania — prognozy | |
Barbara Myrdzik, Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska: Co ma wspólnego polonistyka z innymi naukami? O przekraczaniu granic / | 21 |
Jolanta Fiszbak, Adam Mazurkiewicz: Zanim założenia „nowej humanistyki” staną się podstawą świadomego działania polonisty / | 39 |
Anna Janus-Sitarz: Humanistyka w poszukiwaniu zaginionego czytelnika / | 55 |
Marek Pieniążek: Polonistyka szkolna w przestrzeni afektywnej / | 67 |
Marta Rusek: Wizje i rewizje edukacji polonistycznej. Wstępne rozpoznania / | 83 |
Sławomir Jacek Żurek: Polonistyczne badania edukacyjne — perspektywy 2016—2020 / | 95 |
Lidia Wiśniewska: Odpowiedzialność w warunkach szkoły-marketu. Głosy z III i IV Forum Edukacyjnego Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza / | 105 |
Rozdział 2 Między szkołą a uniwersytetem. Kształcenie przyszłego polonisty | |
Agnieszka Rypel | |
Wzorzec osobowy nauczyciela polonisty we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej / | 119 |
Maria Kwiatkowska-Ratajczak: Dydaktyka akademicka w dobie kultury konwergencji / | 125 |
Małgorzata Krzysztofik: Teksty kultury w dydaktyce uniwersyteckiej i w szkole wobec przemian modelu edukacji ponadgimnazjalnej / | 139 |
Ryszard Waksmund, Dorota Michułka: Antropologia dzieciństwa jako przedmiot akademicki (w programie specjalizacji nauczycielskiej) / | 153 |
Sławomir Jacek Żurek: Komponent dydaktyczny studiów doktoranckich w zakresie literaturoznawstwa — specjalność filologia polska (2010—2014). Wnioski z zastosowania innowacji programowych / | 167 |
Agnieszka Kania: Muzeum, miejsce pamięci i genius loci w kształceniu kulturowym przyszłego nauczyciela polonisty / | 181 |
Małgorzata Gajak-Toczek: (Nie)trudne rozmowy o starości ze studentami polonistyki / | 195 |
Piotr Kołodziej: Nauczyciel czy „uczyciel”? Polonista wobec sytuacji uczenia (się). Refleksja nie tylko etymologiczna / | 213 |
Danuta Łazarska: Nastolatek jako podmiot relacyjny. O uczniowskiej potrzebie budowania | |
dialogu z nauczycielem mądrości / | 229 |
Elżbieta Mazur: Guwernantka — portret literacki, (ko)repetycje i możliwości / | 243 |
Rozdział 3 Płynne granice polonistyki — komparatystyka szkolna i uniwersytecka | |
Teresa Kostkiewiczowa: Komparatystyka w naukach filologicznych i w edukacji polonistycznej / | 259 |
Tadeusz Sławek: Spojrzenie komparatystyczne / | 265 |
Lidia Wiśniewska: Komparatystyka: dwoistość metody i synkretyzm praktyki / | 269 |
Anna Ślósarz: Dydaktyka polonistyczna jako komparatystyka / | 283 |
Andrzej Hejmej: Era komparatystyki kulturowej / | 299 |
Rozdział 4 Język polski w dydaktyce polonistycznej | |
Aldona Skudrzyk: Przywrócić wartość słowom — podstawowe zobowiązanie polonistycznej | |
Edukacji / | 307 |
Jadwiga Kowalikowa: Edukacja językowa dla rozwijania uczniowskich kompetencji jako operacyjnych oraz perspektywicznych celów kształcenia / | 315 |
Jolanta Nocoń: Szkolny polonista na usługach rynku pracy? O kształceniu językowo- | |
komunikacyjnym w czasach (po)nowoczesnych / | 329 |
Ewa Horwath: Katedra uniwersytecka zaprasza… O wykorzystaniu badań językoznawców | |
w dydaktyce szkolnej / | 343 |
Ewa Nowak: Od słowa do znaczenia. Wykorzystanie wiedzy językowej w interpretacji tekstu / | 357 |
Marta Szymańska: Język jako narzędzie komunikacji w społeczeństwie. Perspektywa | |
socjolingwistyczna w podręcznikach do języka polskiego dla | |
szkoły podstawowej / | 369 |
Urszula Kopeć: Nauczyć wyrażania miłości. Problemy teoretyczne i praktyczne / | 385 |
Krzysztof Koc: Tajemnice świata i człowieka — o edukacyjnej wartości reportażu w szkolnej polonistyce / | 397 |
Beata Udzik: Opowiadanie i rozprawka. Szkolne formy wypowiedzi a sprawność językowa uczniów (doniesienie z badań) / | 413 |
Tomasz Nowak: Gramatyka w komputerze. O dydaktycznych pożytkach płynących ze spotkań lingwistyki z informatyką / | 429 |
Zofia Pomirska: Popularyzowanie czytania i czytelnictwa wśród uczniów ze specjalnymi | |
trudnościami w czytaniu (z dysleksją rozwojową) / | 447 |
Katarzyna Grudzińska: Reguły konwersacyjne a struktura wybranych dialogów w powieści | |
młodzieżowej Małgorzaty Musierowicz Brulion Bebe B — propozycja edukacyjna / | 461 |
Paulina Osak: Językowy obraz świata a interpretacja: Janusz Stanisław Pasierb Morze, obłok i kamień / | 475 |
Karolina Kwak: Zatarte granice i kółka na wodzie, czyli głosy Młodych w sprawie dam i rycerzy / | 489 |
Rozdział 5 Język polski w kontaktach: między kulturą własną i obcą | |
Małgorzata Karwatowska: Obcy, Inny w dyskursie nauk humanistycznych / | 505 |
Zofia Budrewicz, Maria Sienko: Polonistyki regionalnej szanse na dialog międzykulturowy / | 527 |
Tomasz Jelonek: Nazwy terenowe a kształtowanie wiedzy uczniów o ich małej ojczyźnie / | 545 |
Anna Kietlińska, Elżbieta Awramiuk: Szkolny polonista w dobie powszechnej znajomości języków obcych / | 557 |
Elżbieta Grabska-Moyle: Gramatyka w polskich szkołach sobotnich. Oczekiwania i potrzeby | |
uczniów a zamierzenia i działania nauczycieli / | 573 |
Anna Suchodolska: Polska polityka językowa wobec obcokrajowców: strategie zapewnienia | |
asymilacji / | 587 |
Romuald Cudak, Wioletta Hajduk-Gawron: Problematyka adaptacji tekstu w edukacji literackiej cudzoziemców / | 603 |
Anna Ślósarz: Multimedialne moduły tematyczne, czyli holistyczny potencjał w nauczaniu języka ojczystego / | 617 |
Agnieszka Handzel: Content and Language Integrated Learning w edukacji polonistycznej | |
— kształcenie uczniów reemigrantów / | 635 |
Anna Mikulska: Problemy językowe studentów chińskich uczących się języka polskiego | |
jako obcego — próba analizy / | 647 |