Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. T. 25

1 ocena

Redakcja:

Danuta Krzyżyk

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

21,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 21,00 zł  


21,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

25. tom „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” adresowany jest do nauczycieli polonistów, studentów polonistyki, dydaktyków języka ojczystego i literatury oraz do pedagogów. Zamieszczono w nim jedenaście artykułów z zakresu edukacji literackiej i kulturowej oraz językowej, a ponadto – dwie recenzje.


Dydaktycy literatury wiele miejsca poświęcają problemom wielokulturowości i dwukulturowej/wielokulturowej edukacji, postulując jednocześnie konieczność włączenia do kształcenia polonistycznego treści dotyczących tolerancji, poszanowaniu inności i Innego, a także potrzebę przygotowywania uczniów do życia obywatelskiego w multikulturowej i multireligijnej Europie. Starają się wskazać, w jaki sposób na lekcjach języka polskiego można uczyć dialogu, otwierać młodych ludzi na inne kultury, przygotowywać ich do aktywnego i efektywnego życia w wielokulturowej rzeczywistości. Zachęcają nauczycieli polonistów do sięgania po teksty spoza kanonu lektur szkolnych (np. utwory Singera, powieść Gustawa Morcinka Siedem zegarków kopidoła Joachima Rybki), dzięki którym uczniowie będą mogli dostrzec znaczenie namysłu nad sobą i otaczającą ich rzeczywistością, aby w efekcie podjąć pracę nad kształtowaniem i rozumieniem siebie oraz świata. Autorzy zamieszczonych w czasopiśmie artykułów przyglądają się także obecnym w literaturze dla dzieci i młodzieży (przede wszystkim w Akademii Pana Kleksa Jana Brzechwy i w Wielkiej Księdze Pippi Astrid Lindgren) różnym realizacjom motywu szkoły, udowadniają, że projekt przestrzeni szkoły bywa zazwyczaj skorelowany z ideami wychowawczymi obowiązującymi w placówce, mądre wychowanie przygotowuje dziecko do myślenia o sobie jako o „nieograniczonej niczym możliwości”. Proponują również ciekawe i niestereotypowe rozwiązania dydaktyczne, np. lekcje z tekstami Singera metodą flipped classroom z wykorzystaniem technologii informatycznej; lekcję poświęconą analizie porównawczej dwóch bohaterek – literackiej Izabelli Łęckiej (Lalka) i serialowej Mary Crawley (Downton Abbey).


Dydaktycy języka dzielą się natomiast wynikami swoich badań dotyczących poziomu kompetencji leksykologicznej i leksykalnej gimnazjalistów, a także uwarunkowań tych kompetencji. Podejmują próby zrekonstruowania wycinków językowo-kulturowego obrazu świata: wyglądu dziewczyny w wypowiedziach młodzieży gimnazjalnej i licealnej (ujęcie autostereotypowe i heterestereotypowe); rodziny w podręcznikach do nauki języka i literatury gruzińskiej. Analizują i oceniają sposób opracowania haseł poświęconych związkom frazeologicznym w szkolnych słownikach poprawnej polszczyzny (na przykładzie frazeologizmu twardy orzech do zgryzienia). Podejmują niezwykle ważny problem motywowania uczniów na lekcjach języka polskiego i podpowiadają sięgnięcie po niestandardowe metody wzmacniania (np. strategie: pamiątka z lekcji, list lub e-mail do ucznia, list do rodziców).


Artykuły, które znalazły się w tomie, wzbogacą warsztat dydaktyczny nauczycieli i studentów oraz skłonią ich do refleksji nad rolą przedmiotu język polski w rozwijaniu postaw i osobowości uczniów, a także funkcją nauczyciela we współczesnej szkole.


Rok wydania2016
Liczba stron210
KategoriaEdukacja
WydawcaUniwersytet Śląski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  EDUKACJA LITERACKA I KULTUROWA
  Małgorzata WÓJCIK‑DUDEK: Szkoły szczęśliwe — architektura edukacji /    11
  Sylwia KURAŚ: Szkoła otwarta (?) na dialog kultur /    23
  Magdalena OCHWAT: Katedra — synagoga — meczet. O odczytywaniu symboli religijnych
  na lekcji polskiego /    39
  Diana JAGODZIŃSKA, Monika PAKURA: Dziecko romskie — członek społeczeństwa,
  uczeń, obywatel. Mniejszości etniczne w prawie i badaniach ankietowych /    61
  Lucyna SADZIKOWSKA: Siedem zegarków kopidoła Joachima Rybki — pisarski rachunek
  sumienia na lekcjach języka polskiego w liceum /    79
  Anna SIKORA: Serial w szkole (nie)obecny? O różnych sposobach wykorzystania serialu
  na lekcjach języka polskiego /    101
  
  EDUKACJA JĘZYKOWA
  Jolanta NOCOŃ: Kształcenie świadomości językowej w gimnazjum — rozwijanie kompetencji
  leksykalnej i leksykologicznej /    115
  Emilia CZARNOTA: Problemy poprawnościowe z zakresu frazeologii we współczesnych szkolnych słownikach poprawnej polszczyzny (na przykładzie związku frazeologicznego twardy orzech do zgryzienia). Refleksja krytyczna /    127
  Maria WACŁAWEK: Kategoria wyglądu w językowo-kulturowym (auto)stereotypie dziewczyny /    139
  Karina AKOPOVA‑KRZACZYŃSKA: Obraz rodziny w podręcznikach do nauki języka i literatury
  Gruzińskiej /    155
  Anna GUZY: Techniki behawioralne, czyli o tym, jak można usprawniać proces dydaktyczny /    171
  
  RECENZJE
  Edukacja przez słowo — obraz — dźwięk. Red. Justyna Hanna Budzik, Ilona Copik. Katowice:
  Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015 (Diana Jagodzińska) /    185
  Justyna Hanna Budzik: Filmowe cuda i sztuczki magiczne. Szkice z archeologii kina. Katowice:
  Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015 (Karolina Jędrych) /    193
  
  Noty o Autorach /    199
  Indeks osobowy /    201
RozwińZwiń