POLECAMY
-33%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
O edukacyjnej roli zabawy
Na edukacyjne walory zabaw wskazywano już w ustawach i raportach Komisji Edukacji Narodowej. Owe zalecenia Komisji znalazły teoretyczne odbicie dziele Jędrzeja Śniadeckiego „O fizycznym wychowaniu dzieci”, w którym wiele uwagi poświęcił autor zabawie, upatrując w niej skuteczny środek w procesie umysłowego, moralnego i fizycznego wychowania dzieci. W ujęciu Władysława Osmolskiego zabawy ruchowe są szkołą życia dla młodzieży, sposobiącą ją do uczestnictwa w grupach społecznych. Zygmunt Gilewicz mówiąc o zabawie i jej roli w procesie wychowania wyraził pogląd, iż poprzez systematyczne uczestnictwo dzieci i młodzieży w zabawach i grach ruchowych wzrasta poczucie ich własnych możliwości i wartości. Zdaniem Romana Trześniowskiego zabawa towarzyszy człowiekowi w całym jego rozwoju osobniczym, a zwłaszcza w dzieciństwie i młodości. Barwi jego życie. Czyni je radosnym i przyjemnym. Wywołuje uczucie odprężenia i wypoczynku. Sprzyja ogólnemu wychowaniu i zdobywaniu wiedzy. O edukacyjnych i zdrowotnych walorach zabaw i gier ruchowych piszą Marian Bondarowicz i Tadeusz Staniszewski w „Podstawach teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych”. Jednym z przejawów dojrzałości dziecka są – zdaniem autorów - jego umiejętności motoryczne, które w sposób najbardziej właściwy rozwijają się w toku kontaktów dziecka z różnymi formami zabaw i gier ruchowych. Mamy zatem pierwszy z aktywów tej pracy, a mianowicie jej edukacyjny wymiar. Drugą, równie czytelną zaletą są niewątpliwie kompetencje autorów. Przy czym są to kompetencje pełne - obustronne. Z jednej strony są oni autentycznymi znawcami omawianego zagadnienia. Będąc nauczycielami akademickimi dysponują dużym zasobem wiedzy teoretycznej, czemu dali wyraz w rozdziale l, mówiąc o wszechstronnym oddziaływaniu zabaw i gier ruchowych na rozwój człowieka w ontogenezie. Z drugiej strony obaj autorzy dysponują silnym punktem odniesienia do praktyki szkolnej, są bowiem wytrawnymi praktykami, dobrze wpisującymi się w zmieniającą się rzeczywistość edukacyjną. Dali temu wyraz w dalszej części opracowania /rozdz.2 i 3/, w której przybliżają czytelnikowi warsztat pracy pedagogicznej z uwzględnieniem jego warstwy podmiotowej i przedmiotowej. Płaszczyzną wyjściową do tych rozważań było założenie autorów, iż nowatorski warsztat pracy nauczyciela powinien zajmować z definicji i z konieczności kluczową pozycję w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej. Dlatego też druga część książki ogniskuje się wokół metodyki nauczania zabaw i gier ruchowych, gier drużynowych, metodyki prowadzenia tych form aktywności ruchowej oraz lekcji jako podstawowej jednostki metodycznej w procesie nauczania. Wartość tych treści uwidacznia się w – niniejszym opracowaniu - w nowatorskich akcentach odnoszących się do autorskich toków i konspektów lekcyjnych, programów nauczania oraz metodyki nauczania i organizacji lekcji. Dalsze fragmenty książki koncentrują się wokół zastosowania zabaw i gier ruchowych w imprezach rekreacyjne - sportowych w różnych kręgach oddziaływań edukacyjnych /szkoła, środowisko pozaszkolne, instytucje organizujące czas wolny dzieci i młodzieży/. W końcowych fragmentach opracowania znajdujemy informacje na temat organizacji turniejów sportowych. Natomiast na końcu każdego rozdziału zamieszczone są pytania kontrolne pozwalające czytelnikowi na samoocenę i samokontrolę nabytych wiadomości i umiejętności.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 123 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | AWF Warszawa |
ISBN-13 | 978-83-61830-61-0 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
1. WIADOMOŚCI OGÓLNE | |
1.1. Wartości zabaw i gier ruchowych | |
1.2. Oddziaływanie zabaw i gier ruchowych na rozwój człowieka | |
1.2.1. Rola zabaw i gier ruchowych w wychowaniu wszechstronnym | |
1.2.2. Zadania zabaw i gier ruchowych w rozwoju fizycznym dziecka | |
Pytania kontrolne | |
1.3. Miejsce zabaw i gier ruchowych w wychowaniu fizycznym | |
1.3.1. Zabawy i gry ruchowe jako podstawowy środek wychowania fizycznego | |
1.3.2. Zabawy gry ruchowe jako pomocniczy środek wychowania fizycznego | |
Pytania kontrolne | |
1.4. Możliwości wykorzystania zabaw i gier ruchowych w różnych formach zajęć | |
1.4.1. Zajęcia przedszkolne | |
1.4.2. Zajęcia organizowane dla dzieci szkoły podstawowej i gimnazjum | |
1.4.3. Zabawy i gry ruchowe w zajęciach z młodzieżą szkół licealnych | |
1.4.4. Zabawy i gry ruchowe w zajęciach młodzieży studiującej | |
1.4.5. Zabawy i gry ruchowe w zajęciach dla młodzieży pracującej i osób dorosłych | |
1.5. Klasyfikacja zabaw i gier ruchowych | |
1.5.1. Rodzaje zabaw i gier ruchowych | |
1.5.2. Podział zabaw i gier ruchowych | |
Pytania kontrolne | |
Notatki | |
2. METODYKA ZABAW I GIER RUCHOWYCH | |
2.1. Metodyka nauczania różnych rodzajów zabaw i gier ruchowych | |
2.1.1. Zabawy ze śpiewem i przy muzyce | |
2.1.2. Zabawy i gry orientacyjno-porządkowe | |
2.1.3. Zabawy i gry bieżne | |
2.1.4. Zabawy i gry na czworakach | |
2.1.5. Zabawy i gry skoczne | |
2.1.6. Zabawy i gry rzutne | |
2.1.7. Zabawy i gry kopne | |
2.1.8. Zabawy i gry z mocowaniem i dźwiganiem | |
Pytania kontrolne | |
2.2. Metodyka prowadzenia gry i zabawy ruchowej | |
2.2.1. Przygotowanie do prowadzenia gry i zabawy ruchowej | |
2.2.2. Organizacja gry ruchowej | |
2.2.3. Przeprowadzenie gry ruchowej | |
2.2.4. Zakończenie gry ruchowej | |
2.2.5. Zasady sędziowania w grach ruchowych | |
2.3. Metodyka nauczania gier drużynowych | |
2.3.1. Znaczenie gier drużynowych | |
2.3.2. Specyfika gier drużynowych | |
2.3.3. Wskazówki organizacyjno-metodyczne | |
Pytania kontrolne | |
3. LEKCJA ZABAW I GIER RUCHOWYCH | |
3.1. Zadania lekcji | |
3.2. Podstawowe zasady obowiązujące w prowadzeniu lekcji | |
3.3. Toki lekcji oparte na zabawach i grach ruchowych | |
3.3.1. Tok 45-minutowej lekcji wychowania fizycznego oparty na zabawach i grach ruchowych | |
3.3.2. Tok 45-minutowej lekcji wychowania fizycznego oparty na zabawach i grach ruchowych oraz ćwiczeniach gimnastycznych | |
Pytania kontrolne | |
3.3.3.Tok 45-minutowej lekcji wychowania fizycznego z grą drużynową lub mini – grą, jako głównym zadaniem dydaktycznym | |
3.3.4.Tok skrócony zajęć z wychowania fizycznego | |
Pytania kontrolne | |
3.4. Dobór zabaw i gier ruchowych do lekcji | |
3.4.1. Grupa ćwiczebna | |
3.4.2. Miejsce zajęć | |
3.4.3. Rodzaj i liczba posiadanych przyborów | |
3.4.4. Zadania lekcji | |
3.4.5. Zachowanie odpowiedniej proporcji zabaw do gier | |
3.4.6. Program nauczania | |
3.5. Konspekt lekcyjny | |
3.6. Organizacja lekcji | |
3.6.1. Przygotowanie miejsca zajęć, sprzętu i przyborów | |
3.6.2. Objaśnienie | |
3.6.3. Podział na zespoły | |
3.6.4. Włączanie uczniów do pomocy w organizacji lekcji | |
3.6.5. Przestrzeganie higieny i bezpieczeństwa na lekcji | |
Pytania kontrolne | |
Notatki | |
4. MASOWE IMPREZY REKREACYJNO-SPORTOWE | |
4.1 Szkolne i środowiskowe imprezy rekreacyjno-sportowe | |
4.1.1. Przygotowanie imprezy | |
4.1.2. Przeprowadzenie imprezy | |
4.1.3. Zakończenie imprezy | |
4.2. Imprezy rekreacyjno-sportowe w czasie wakacji letnich | |
4.2.1. Zasady organizacji | |
4.2.2. Dzień Sportu | |
4.2.3. Festyn rekreacyjno-sportowy | |
4.2.4. Zabawy i gry ruchowe w meczach i zawodach sportowych | |
4.2.5. Zabawy i gry ruchowe w czasie wycieczek autokarowych | |
4.3. Imprezy rekreacyjno-sportowe w czasie wypoczynku zimowego | |
Pytania kontrolne | |
Notatki | |
5. ORGANIZACJA TURNIEJÓW SPORTOWYCH | |
5.1. Zasady organizacji | |
5.2. Systemy rozgrywek sportowych | |
Pytania kontrolne | |
Notatki | |
6. LITERATURA PRZEDMIOTU | |