Rozwój gospodarczy miast portowych pruskich prowincji nadbałtyckich w latach 1808-1914

Rozwój gospodarczy miast portowych pruskich prowincji nadbałtyckich w latach 1808-1914

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 8,50 zł  


8,50

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Opracowanie pod względem chronologicznym obejmuje okres od 1808 r. do wybuchu I wojny światowej. Powszechnie w historiografii przyjmuje się, iż w okresie wojen napoleońskich zapoczątkowany został, a po kongresie wiedeńskim kontynuowany był proces reform, który miał ułatwić w Prusach przejście na tory gospodarki kapitalistycznej. Wprowadzenie w życie tego programu rozciągało się na długi okres i przypadło na lata niepomyślnej koniunktury gospodarczej. Depresja gospodarcza sprawiła, iż w okresie reform poziom produkcji i konsumpcji w przeliczeniu na jednego mieszkańca był niższy od poziomu z lat 1804/1805. Stan przedwojenny osiągnięto dopiero w 1831 r. W okresie tym w miastach portowych szczególnego znaczenia nabierały reformy korporacji kupieckich i nowe uwarunkowania rozwoju handlu, zwłaszcza morskiego. Widocznym objawem wzrostu efektywności kapitału handlowego i jego aktywności po 1835 r. stały się inwestycje przemysłowe.


Rok wydania2016
Liczba stron302
KategoriaHistoria gospodarcza
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7972-073-6
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Edward Włodarczyk – Historyk, Mentor, Sternik nawy akademickiej, Przyjaciel (Włodzimierz Stępiński) XI
  Prof. dr hab. Edward Włodarczyk – bibliografia publikacji (zestawiła Agnieszka Szudarek) XLI
  Prof. dr hab. Edward Włodarczyk – wypromowani doktorzy (zestawił Dariusz K. Chojecki) LIX
  Uwagi redakcyjne LX
  
  Wstęp     1
  1. Cel i zakres pracy     1
  2. Podstawa źródłowa     7
  3. Stan badań     11
  
  Rozdział I. Następstwa pruskich reform dla gospodarki miast portowych i kryzys gospodarczy (1808–1834/1838)     17
  1. Reformy samorządowe i gospodarcze     17
  2. Warunki rozwoju gospodarczego miast portowych     26
    2.1. Nowa organizacja korporacji kupieckiej     26
    2.2. Miasta nadbałtyckie Prus wobec polityki handlowej Prus     29
  3. Załamanie gospodarcze w miastach portowych     35
    3.1. Położenie ekonomiczne zaplecza portów     35
    3.2. Handel morski miast portowych w okresie kryzysu     38
    3.3. Kryzys żeglugi morskiej     50
    3.4. Warunki rozwoju produkcji przemysłowej     54
  4. Konkluzje     55
  
  Rozdział II Przełamanie stagnacji gospodarczej i narastanie przekształceń kapitalistycznych w życiu gospodarczym miast portowych w latach 1834/1838–1870     57
  1. Warunki przemian     57
    1.1. Tło okresu     57
    1.2. Przemiany gospodarcze na bezpośrednim zapleczu portów     58
    1.3. Przemiany demograficzne     61
    1.4. Rola państwa, burżuazji i kapitału finansowego w inspirowaniu przemian     67
    1.5. Miasta portowe wobec rozwoju kolejnictwa     78
    1.6. Rola żeglugi śródlądowej w rozwoju miast portowych     82
  2. Zmiany w żegludze bałtyckiej i handlu morskim     83
    2.1. Inwestycje portowe     83
    2.2. Handel morski portów bałtyckich     86
    2.3. Zmiany w żegludze bałtyckiej     95
  3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej     105
    3.1. Warunki rozwoju przemysłu     105
    3.2. Przemysł rolno-spożywczy     106
    3.3. Przemysł metalowo-maszynowy     109
    3.4. Przemysł chemiczno-cementowy     112
    3.5. Przemysł tytoniowy     113
    3.6. Stopień upowszechnienia napędu mechanicznego     114
  4. Rzemiosło     115
  5. Przemiany w strukturze zatrudnienia     117
  6. Konkluzje     119
  
  Rozdział III Przemiany w życiu gospodarczym nadbałtyckich miast portowych po zjednoczeniu Rzeszy i w dobie protekcyjnej polityki celnej (1871–1894)     121
  1. Warunki przemian     121
    1.1. Tło okresu     121
    1.2. Przemiany demograficzne     123
    1.3. Rola państwa i burżuazji w procesie przemian     125
    1.4. Rola banków     131
    1.5. Rozwój połączeń kolejowych     133
    1.6. Miasta portowe wobec rozwoju żeglugi śródlądowej     136
  2. Zmiany w żegludze i handlu morskim     141
    2.1. Inwestycje portowe     141
    2.2. Armatorzy bałtyccy wobec przemian w żegludze morskiej     143
    2.3. Rozwój handlu morskiego     151
  3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej     163
    3.1. Warunki rozwoju     163
    3.2. Przemysł stoczniowy i maszynowy     166
    3.3. Przemysł chemiczny i cementowy     173
    3.4. Przemysł rolno-spożywczy     176
    3.5. Przemysł drzewny i papierniczy     180
    3.6. Przemysł tytoniowy, konfekcyjny i lniarski     181
  4. Struktura zatrudnienia     183
  5. Konkluzje     186
  
  Rozdział IV. Życie gospodarcze nadbałtyckich miast portowych w latach 1895–1914     187
  1. Warunki przemian     187
    1.1. Tło okresu     187
    1.2. Przemiany demograficzne     188
    1.3. Burżuazja wobec nowych koncepcji rozwoju gospodarczego     194
    1.4. Banki     199
    1.5. Zabiegi burżuazji o rozwój połączeń komunikacyjnych z zapleczem     202
  2. Rozwój handlu i żeglugi     207
    2.1. Inwestycje portowe     207
    2.2. Przemiany w żegludze morskiej     212
    2.3. Rozwój handlu morskiego     219
  3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej     237
    3.1. Plan industrializacji G. Gosslera     237
    3.2. Przemysł metalowo-maszynowy     242
    3.3. Przemysł chemiczny i cementowy     254
    3.4. Przemysł rolno-spożywczy     257
    3.5. Przemysł drzewny i papierniczy     262
    3.6. Przemysł tytoniowy i konfekcyjny     265
  4. Przemiany w strukturze zatrudnienia     266
  5. Konkluzje     268
  
  Zakończenie     271
  
  Bibliografia     277
  Stosowane skróty     295
  Spis map i rysunku     296
  Spis tabel     297
  Spis wykresów     300
  Zusammenfassung     301
RozwińZwiń