INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Manuskrypt M. Bełzy posiada wiele zalet. Pierwszą jest wybór funkcji, jaką mają pełnić przeprowadzone przez nią badania. Spośród możliwych funkcji badań komparatystycznych Autorka wybrała funkcję deskryptywną i melioracyjną [...]. Druga silną stroną pracy jest dobór krajów do badań. Wbrew tradycji badań komparatystycznych, Autorka zdecydowała się porównać z oświatą w swoim kraju systemy stosowane zarówno w kraju ogólnie podobnym do własnego (Czechy), jak i dość różnym od własnego (Anglia). Takie zestawienie ma w przypadku prezentowanych badań głęboki sens. Pozwala bowiem poznać uniwersalne trudności w zapewnieniu wysokiej jakości edukacji dla badanej grupy, a jednocześnie rozwiązania stosowane w bogatszych krajach, o dłuższej tradycji w zakresie wdrażania nowoczesnej edukacji specjalnej z rozwiązaniami stosowanymi w krajach nieco wolniej rozwijających się. Warto zaznaczyć, że Autorka możliwość tę dobrze wykorzystała.
Z recenzji dr. hab. prof. APS Grzegorza Szumskiego
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 266 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-829-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie w tematykę książki / | 9 |
Założenia ogólne / | 9 |
Założenia metodologiczne / | 13 |
Rozdział 1 | |
Komparatystyka – badania porównawcze w pedagogice / | 23 |
Rozdział 2 | |
Niepełnosprawność – etymologia, rys historyczny / | 35 |
Rozdział 3 | |
Niepełnosprawność intelektualna / | 47 |
3.1. Nazewnictwo i definiowanie niepełnosprawności intelektualnej – przegląd stanowisk / | 47 |
3.2. Klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej / | 53 |
3.3. Niepełnosprawność intelektualna a specjalne potrzeby edukacyjne / | 56 |
Rozdział 4 | |
Historyczne i kulturowe uwarunkowania opieki, wychowania oraz przemian postaw wobec osób niepełnosprawnych intelektualnie / | 59 |
Rozdział 5 | |
Formy wsparcia dziecka niepełnosprawnego przed podjęciem nauki szkolnej / | 83 |
5.1. Ośrodki wczesnej interwencji/wczesnego wspomagania / | 83 |
5.2. Wychowanie przedszkolne / | 90 |
Rozdział 6 | |
Teoretyczne i prawne uwarunkowania edukacji dzieci niepełnosprawnych intelektualnie / | 95 |
Rozdział 7 | |
Formy edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim, występujące w aktach prawnych w Anglii, Republice Czeskiej i Polsce / | 115 |
7.1. Segregacyjna forma edukacji / | 115 |
7.2. Integracyjna forma edukacji / | 119 |
7.3. Inkluzyjna forma edukacji / | 122 |
7.4. Indywidualne nauczanie uczniów niepełnosprawnych intelektualnie / | 134 |
7.5. Podsumowanie / | 135 |
Rozdział 8 | |
Struktura systemu edukacji / | 141 |
8.1. Ustrój szkolny / | 142 |
8.2. Typy placówek / | 147 |
8.3. Metody selekcji szkolnej / | 152 |
8.4. Podstawa programowa / | 155 |
Rozdział 9 | |
Wsparcie podczas zajęć i wsparcie pozalekcyjne w systemie edukacji uczniów niepełnosprawnych intelektualnie / | 163 |
9.1. Obecność specjalisty w procesie edukacji / | 168 |
9.2. Asystent osoby niepełnosprawnej w procesie edukacji / | 174 |
9.3. Współpraca z rodzicami uczniów / | 177 |
9.4. Formy zajęć pozalekcyjnych / | 178 |
Rozdział 10 | |
Przygotowanie zawodowe do pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie / | 183 |
Rozdział 11 | |
Uwarunkowania systemu edukacji osób głębiej i głęboko niepełnosprawnych intelektualnie w Anglii, Republice Czeskiej i Polsce / | 191 |
11.1. Uwarunkowania historyczno-kulturowe systemu edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie / | 191 |
11.2. Uwarunkowania społeczno-gospodarcze systemu edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie / | 194 |
11.3. Ustrój polityczny i gospodarka poszczególnych krajów / | 196 |
11.4. Charakter narodowy i typy więzi międzyludzkich w poszczególnych krajach / | 207 |
11.5. Sposoby finansowania placówek edukacyjnych oraz zarobki nauczycieli / | 213 |
11.6. Rola Kościoła w systemie edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie / | 220 |
Rozdział 12 | |
Propozycja rozwiązania modelowego – implikacje do ewentualnych zmian w systemie edukacji osób głębiej i głęboko niepełnosprawnych intelektualnie w Polsce / | 225 |
Zakończenie / | 237 |
Bibliografia / | 243 |
Summary / | 263 |
Shrnutí / | 264 |