Certainty and doubt in academic discourse: Epistemic modality markers in English and Polish linguistics articles

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

28,56  42,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 42,00 zł (-32%)

Najniższa cena z 30 dni: 28,56 zł  


28,56

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przedmiotem pracy są językowe wykładniki stopnia pewności sądów w artykułach naukowych z dziedziny językoznawstwa w języku angielskim i polskim. Punktem wyjścia podjętych badań jest przekonanie, że różne tradycje intelektualne, w jakich kształtowała się polska i angielska komunikacja akademicka — tradycje odmiennie postrzegające status wiedzy naukowej i proces jej tworzenia, relację między autorem i czytelnikiem, czy wreszcie sam akt pisania i stopień dialogowości tekstu naukowego — mogą znajdować odzwierciedlenie w różnych przeświadczeniach dotyczących tego, czym jest fakt naukowy, a co pozostaje w sferze hipotez, założeń i propozycji oczekujących na potwierdzenie i akceptację środowiska akademickiego. Różnice te z kolei sugerowałyby, iż autorzy wywodzący się z tych dwóch kręgów kulturowych mogą przywiązywać różną wagę do wyraźnego oznaczania treści hipotetycznych oraz sądów, którym towarzyszy wysoki stopień pewności, oznaczać je w różny sposób, z różną częstotliwością i w różnych miejscach wywodu. Niniejsza praca podejmuje próbę ustalenia, czy różnice takie istnieją i, jeśli tak, których wykładników modalności epistemicznej dotyczą i jak przebiegają.


Praca może stanowić głos w dyskusji nad różnicami w stylach argumentacji akademickiej charakterystycznych dla poszczególnych kultur i dyscyplin, wnieść dane do badań porównawczych nad znaczeniami epistemicznymi i ich funkcją w różnych typach dyskursu oraz być punktem odniesienia dla dalszych analiz uwzględniających inne języki, gatunki i dyscypliny.


Rok wydania2015
Liczba stron314
KategoriaJęzyk angielski
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-456-1
Numer wydania1
Język publikacjiangielski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Contents
  
  Introduction /    7
  
  1. Academic discourse and its rhetoric /    11
  1.1 Academic discourse community: its genres and values /    15
  1.2 The cultural factor in academic communication /    18
  1.3 English academic discourse: Previous studies /    22
  1.3.1 Academic register(s) /    22
  1.3.2 Academic genres /    26
  1.3.3 Principal themes /    32
  1.3.4 English as an academic lingua franca /    41
  1.4 Polish academic discourse: Previous studies /    44
  1.5 Concluding remarks /    50
  
  2. Linguistic modality /    53
  2.1 Approaches and concepts /    53
  2.1.1 Sentential, sub-sentential and discourse modality /    54
  2.1.2 Modality and mood /    55
  2.1.3 Modality and the propositional content /    57
  2.1.4 Modality and subjectivity /    59
  2.1.5 Modality and the realis/irrealis distinction /    63
  2.1.6 Modality and relevance /    67
  2.2 Modal meanings and values /    71
  2.2.1 The epistemic/deontic distinction and related modal subdomains /    71
  2.2.2 The root/epistemic distinction /    74
  2.2.3 Epistemicity, speaker-orientedness, and agent-orientedness /    79
  2.2.4 Epistemicity and evidentiality /    83
  2.2.5 Modal scales /    88
  2.3 Epistemic modality markers /    92
  2.3.1 Epistemic markers in English /    92
  2.3.2 Epistemic markers in Polish /    99
  2.4 Modality in academic discourse: Previous studies /    111
  2.5 Concluding remarks /    120
  
  3. The project /    123
  3.1 Aims /    123
  3.2 Corpus description /    125
  3.3 The analysis /    127
  
  4. Markers of (un)certainty in English and Polish linguistics articles /    133
  4.1 High-value markers /    133
  4.1.1 English /    133
  4.1.2 Polish /    149
  4.1.3 Discussion /    160
  4.2 Middle-value markers /    166
  4.2.1 English /    166
  4.2.2 Polish /    187
  4.2.3 Discussion /    205
  4.3 Low-value markers /    213
  4.3.1 English /    213
  4.3.2 Polish /    233
  4.3.3 Discussion /    246
  
  5. Conclusions /    255
  
  References /    265
  Index of names /    291
  Index of modality markers /    297
  
  Streszczenie /    301
  Zusammenfassung /    303
  List of tables /    305
  List of figures /    309
RozwińZwiń