Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej

Ujęcie z perspektywy międzyludzkich różnic w zakresie zdolności kierunkowych

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,64  23,10

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 23,10 zł (-15%)

Najniższa cena z 30 dni: 15,71 zł  


19,64

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Inspirację do podjęcia prezentowanego tematu stanowiła teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera, zgodnie z którą poznawczą kompetencję czy sprawność człowieka najlepiej opisuje się w kategoriach zbioru zdolności, talentów czy też umiejętności umysłowych, nazywanych inteligencjami. Wybrane zagadnienia teoretyczne zestawiono w pracy z fragmentami z badań, a rozważania definicyjne poprowadzono wokół pojawiających się w opracowaniu pojęć i zagadnień. Omówiono przykłady inicjatyw silnie ukierunkowanych na indywidualizację procesu kształcenia, dobrych praktyk i miejsc, które stanowią inspirację do działania i są wzorami godnymi naśladowania, oraz poruszono kwestię zdolności i uzdolnień uczniów.


Zasadniczą część pracy stanowi opis wyników badań własnych, na które składa się analiza danych pochodzących z badań ankietowych oraz danych uzyskanych na podstawie badań diagnostycznych, prowadzonych w klasach pierwszych szkoły podstawowej.


Publikacja adresowana jest do szerokiego grona odbiorców – teoretyków i praktyków – badaczy, nauczycieli, studentów kierunków humanistycznych czy społecznych.


Rok wydania2015
Liczba stron222
KategoriaEdukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-432-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp /    9
  
  1.  Indywidualizacja procesu kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej /    13
  1.1.    Międzyludzkie różnice indywidualne — perspektywa psychologiczna i pedagogiczna
  /    14
  1.2. Rozważania definicyjne /    17
  1.2.1. Proces kształcenia /    17
  1.2.2. Indywidualizacja i różnicowanie procesu kształcenia /    20
  
  2. Polityka oświatowa a indywidualizacja procesu kształcenia /    28
  2.1. Projekt MEN „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I—III” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (projekt systemowy) /    29
  2.2. „Ja i my” — program nauczania wraz z indywidualizacją procesu kształcenia i wychowania uczniów klas I—III /    32
  2.3. Inne wybrane programy i projekty edukacyjne realizowane w klasach I—III szkoły podstawowej /    34
  2.4. Uniwersytety dziecięce jako szansa na indywidualizację procesu kształcenia /    38
  2.5. Eksploratoria — parki (muzea) edukacyjne w służbie indywidualizacji procesu kształcenia /    42
  
  3. Zdolności i uzdolnienia uczniów /    49
  3.1. Zdolności, uzdolnienia, talent — rozważania definicyjne /    50
  3.2. Wybrane możliwości diagnozy zdolności kierunkowych uczniów /    53
  3.3. Zdolności i inne czynniki a osiągnięcia szkolne uczniów /    58
  
  4. Teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera /    64
  4.1. Założenia teorii inteligencji wielorakich Gardnera /    64
  4.2. Zastosowanie teorii inteligencji wielorakich Gardnera na świecie — wybrane przykłady /    72
  4.3. Zastosowanie teorii inteligencji wielorakich Gardnera w Polsce — wybrane przykłady /    78
  4.4. Programy edukacji elementarnej oparte na teorii inteligencji wielorakich Gardnera /    80
  4.5. Teoria inteligencji wielorakich Gardnera w kontekście wybranych badań empirycznych /    82
  
  5. Koncepcja metodologiczna badań własnych /    91
  5.1. Charakterystyka badań własnych i ich cele /    91
  5.2. Problematyka badań /    93
  5.3. Zmienne i ich wskaźniki /    96
  5.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze /    101
  5.5. Przebieg badań, charakterystyka terenu badań i próby badawczej /    104
  5.6. Sposoby analizy otrzymanych wyników /    105
  
  6. Czynniki determinujące zakres indywidualizacji procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej /    107
  6.1. Zakres indywidualizacji procesu kształcenia ze względu na zdolności kierunkowe uczniów edukacji wczesnoszkolnej /    107
  6.2. Dodatkowe wykształcenie nauczycieli a zakres indywidualizacji z uwzględnieniem zdolności kierunkowych uczniów edukacji wczesnoszkolnej /    119
  6.3. Staż pracy nauczycieli a zakres indywidualizacji procesu kształcenia w aspekcie zdolności kierunkowych uczniów edukacji wczesnoszkolnej /    123
  6.4. Stopień awansu zawodowego nauczycieli a zakres indywidualizacji procesu kształcenia w kontekście zdolności kierunkowych uczniów edukacji wczesnoszkolnej /    126
  6.5. Zakres diagnozy zdolności kierunkowych a zakres indywidualizacji procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej /    128
  6.6. Udział klasy/szkoły w dodatkowych programach/projektach edukacyjnych a zakres indywidualizacji procesu kształcenia w kontekście zdolności kierunkowych uczniów edukacji wczesnoszkolnej /    135
  6.7. Liczebność klasy a zakres indywidualizacji procesu kształcenia z uwzględnieniem zdolności kierunkowych uczniów edukacji wczesnoszkolnej /    139
  6.8. Wybrane programy edukacji wczesnoszkolnej i pakiety edukacyjne, na jakich pracują uczniowie, a zakres indywidualizacji procesu kształcenia /    141
  6.9. Wyposażenie sali lekcyjnej w media i materiały dydaktyczne a zakres indywidualizacji procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej /    145
  6.10. Wielkość miejscowości (liczba ludności) a zakres indywidualizacji procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej /    147
  6.11. Podsumowanie wyników badań ankietowych /    148
  
  7. Osiągnięcia w obszarach poszczególnych zdolności kierunkowych uczniów klas pierwszych uczestniczących w badaniu i czynniki mogące je determinować /    150
  7.1. Zdolności kierunkowe reprezentowane przez uczniów klas pierwszych uczestniczących w badaniu /    150
  7.2. Zakres indywidualizacji procesu kształcenia ze względu na zdolności kierunkowe uczniów a osiągnięcia szkolne uczniów /    160
  7.3. Płeć uczniów a osiągnięcia szkolne /    169
  7.4. Profile inteligencji wielorakich nauczycieli klas pierwszych uczestniczących w badaniu a osiągnięcia szkolne uczniów /    172
  
  8. Podsumowanie i wnioski z analizy wyników badań własnych /    177
  
  Aneksy /    186
  
  Bibliografia /    205
  
  Shrnutí /    217
  Summary /    219
RozwińZwiń