Wielokulturowość, separatyzm i budowa państwa narodowego w Tajlandii

-33%

Wielokulturowość, separatyzm i budowa państwa narodowego w Tajlandii

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

26,73  39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,90 zł (-33%)

Najniższa cena z 30 dni: 26,73 zł  


26,73

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka Adama Jelonka stanowi kompendium wiedzy na temat Tajlandii. Warto zaznaczyć, że w polskim piśmiennictwie naukowym nie ma do tej pory monografii, która w sposób całościowy, z wykorzystaniem aparatu naukowego, analizowałaby proces powstawania państwa, budowania narodu i tożsamości Tajów. Plusem książki jest wartki język, piękna polszczyzna i wielość wykorzystanych źródeł. Książkę można polecić nie tylko naukowcom i studentom zajmującym się historią i stosunkami międzynarodowymi, lecz także tym wszystkim, którzy interesują się Indochinami oraz procesami społeczno-gospodarczymi zachodzącymi w tym dynamicznie rozwijającym się regionie.


(Z recenzji prof. nadzw.dr hab. Małgorzaty Pietrasiak)



Z wielką radością należy przyjąć na polskim rynku wydawniczym pionierską i niezwykle solidną monografię prof. Adama Jelonka. Autor w ciekawy, a zarazem naukowy sposób rysuje przed oczami czytelnika barwny i dynamiczny portret życia społecznego Tajlandii, koncentrując się na tajskim nacjonalizmie.

Niezaprzeczalnym walorem monografii są także cenne badania obecnego stanu tożsamości etnicznej mieszkańców regionów peryferyjnych Tajlandii i stanu zaawansowania procesu budowy „jednolitego narodu tajskiego”. Jest prawdą, że nacjonalizm tajski nie doprowadził do powstania kulturowej, etnicznej i rasowej jednorodności mieszkańców królestwa. Jednocześnie badania prof. Jelonka wskazują, że podejmowane przez dziesiątki lat wysiłki unifikacyjne oraz promowane mity etniczne na trwałe wpisały się w sposób myślenia społeczeństwa i stały się ważkim argumentem w wewnętrznym, naukowo-politycznym dyskursie elit.


(Z recenzji ks. prof. dr. hab. Krzysztofa Kościelniaka)

Rok wydania2011
Liczba stron362
KategoriaAntropologia kulturowa
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3123-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  CZĘŚĆ I     11
  
  1. Nacjonalistyczne inspiracje     13
  
  1.1. Pośród paradygmatów nacjonalizmu     13
  1.2. Nacjonalizmy w Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej     23
  1.3. Wewnętrzny kolonializm a napięcia etniczne     39
  
  2. Tajski krąg kulturowy     47
  
  2.1. Jeden naród o wielu twarzach     47
  2.2. Tradycje wielokulturowego państwa     58
  2.3. Tradycyjny porządek społeczno-polityczny     63
  2.4. Początki tajskiej przestrzeni państwowej     73
  
  3. Ekspansja kolonialna a idea państwa narodowego     79
  
  3.1. Wymuszona modernizacja     79
  3.2. Budowa wspólnej przestrzeni politycznej     86
  3.3. Budowa wspólnej przestrzeni religijnej     94
  3.4. Budowa wspólnej przestrzeni edukacyjnej     102
  
  4. Budowa podstaw ideologii narodowej     111
  
  4.1. Pierwsze próby konstruowania narodu – Korpus Dzikich Tygrysów     111
  4.2. Polityka obrony suwerenności narodowej     119
  4.3. Inspiracje i programy tajskiego nacjonalizmu     127
  4.4. Koncepcja tajskiego narodu według Vajiravudha     136
  
  5. Rewolucja biurokratyczna i konstruowanie „państwowego” narodu     147
  
  5.1. Nowa biurokracja państwowa     147
  5.2. Polityka hipernacjonalizmu Komisji Wichita     155
  5.3. Nacjonalizm gospodarczy i antychiński szowinizm     165
  5.4. W poszukiwaniu wroga zewnętrznego     172
  
  6. W poszukiwaniu nowej definicji państwa narodowego     181
  
  6.1. Delegitymizacja państwa narodowego     181
  6.2. Walka z komunistycznym zagrożeniem     188
  6.3. Polityczne dylematy państwa narodowego     198
  6.4. Ponowoczesny naród gospodarczego sukcesu?     208
  
  CZĘŚĆ II    219
  
  7. Etnoreligijny separatyzm na Południu     221
  
  8. Wewnętrzny kolonializm w północno-wschodniej Tajlandii     241
  
  9. Pamięć historyczna a tożsamość Lanna     259
  
  10. Tożsamość peryferii w świetle badań     277
  
  10.1. Ogólna charakterystyka procesu badawczego     277
  10.2. Dobór próby i ogólna charakterystyka badanej grupy     279
  10.3. Tożsamość lokalna i regionalna w świetle badań     280
  10.4. Poczucie przynależności do narodu tajskiego w świetle badań     291
  
  Zakończenie     305
  Bibliografia     309
  Władcy i premierzy     340
  Załącznik A     343
  Załącznik B     347
  Indeks osób     351
RozwińZwiń